Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp :)  (Læst 10365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tandholt

• Passiv bruger
Hjælp :)
« Dato: 04 Januar , 2014, 17:18 »
Hej Alle.
Jeg er helt ny her på siden, fordi nu skal det være. Vi skal have høns på gården ;D, men jeg har ingen forstand på høns og skal lære alt fra bunden :-[ Jeg havde tænkt mig, at købe et færdig lavet hønsehus i omegne af 2000 kr. Nogle der kan anbefale et købested? Jeg havde tænkt et sted mellem 4-8 store høns og kan selv lave indhegningen, men selve huset er nok for stor en mundfuld.

Hilsen
Iben
0.4 sort australoups

Offline Tandholt

• Passiv bruger
Sv: Hjælp :)
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2014, 17:59 »
0.4 sort australoups

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2014, 18:06 »
Hej Iben,

Velkommen på forum :-)

Høns er en skøn hobby, men du må ikke lade dig narre af dem der producerer disse små hønsehuse.

Disse huse er efter min ydmyge mening ikke egnet til så mange høns som de skriver.

Du skal tænke på, at huset ikke kun er til de gode dage. Der er også dage hvor dyrene vil vælge at opholde sig hele dage i huset hvis vejret er dårligt.

Jeg tror, at hvis du installerer så mange store høns i dette lille hus, vil du få problemer med at de hakker på hinanden eller at du får utøj m.m. at slås med.

Køb et MEGET større hus og gør dine fjer en stor tjeneste.

Hvilke høns påtænker du at anskaffe dig?

Mange glade hilsner
Mette

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2014, 18:07 »
Hejsa og velkommen på forum  /o

Umiddelbart vil jeg synes det er synd at klemme helt op til 8 store høns sammen på et kun 1,5 m2 stort hønsehus.

Husk på at de også kommer til at bruge huset når vejret ikke er til at gå udenfor, og med 0,2 m2 pr. høne kommer de nok til at få det meget klemt med så lidt plads og jeg kan have min tvivl om der er sidepinde nok til dem i det lille hus. Men hvis du har overdækket udendørsplads til dem med mulighed for læ for vind og vejr kan det da måske gå alligevel. Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje f.eks. at kigge efter et brugt legehus på dba.dk og guloggratis.dk og se om ikke der skulle være noget større og mere solidt til salg der, til nogenlunde samme pris.

Hvis du har mod på det kan jeg forøvrigt varmt anbefale dig at kaste dig ud i et gør-det-selv projekt med også selv at bygge huset  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2014, 18:07 »
Min erfaring siger mig at du bør overdække en del af hønsegården hvis du vælger denne størrelse hus og at du ikke får mere end 4-5 høns(af stor race), ellers bliver der meget hurtig grisset til inde i huset.
Vi startede med et købt hus, men fandt faktisk meget hurtigt ud af, at vi skulle have et større hus, så vi ikke behøvede at have ondt af hønsene på dage med dårligt vejr.
Mvh
Jeanette

Offline Tandholt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2014, 18:13 »
I det her hus tænker jeg på 4 høns og måske en hane. Selve gården er overdækket med læ på 2 sider og ca. 8 kvm. og når jeg har fri (3 dage om ugen) kommer de ud i haven hvor der er over 1500 kvm landlig have.
0.4 sort australoups

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2014, 18:15 »
velkommen på forum  :)

jeg startede også op med høns for et par år siden. og var inde og kigge på de forskellige racer for at finde ud af hvilke jeg ville have. jeg ønskede først og fremmest en smuk høne at kigge på og en der lagde ok med æg og hvor jeg kunne bruge overskydende haner jeg fik ud af kyllingerne til slagt.

Der er rigtig mange skønne racer at vælge imellem og har du specifikke ønsker til hvad hønsene primært skal bruges til, deres væremåde, og udseende så spørg herinde hvis det bliver for uoverskueligt selv at finde ud af. der er altid mange hjælpsomme hønsefolk herinde  ;)

mht hønsehus vil jeg anbefale du selv bygger eller finder et godt hjemmelavet hus. de forholdsvis dyre små huse man kan købe forskellige steder der forhandler hønsehuse er lavet af for dårlige og spinkle materialer. så de holder ikke ret længe og er aaaaalt for små i forhold til det de står som at kan indeholde af dyr.

alternativt kan man finde et legehus og selv lige lave lem, siddepinde og redekasser.

men ved der et nogle der laver store hønsehuse af gode materialer. håber andre kommer på banen med hvem :) jeg tror dog ikke du kan gøre det for 2000 kr. det er ca hvad det kostede mig bare i materialer alene til et hus på 120*240 cm. hævet lidt fra jorden. det er den størrelse jeg vil anbefale til 5-10 store høns. mod at de har et stort udendørs areal, så det primært kun skal bruges til soveplads.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2014, 18:46 »
Vi sår i den situation at vi kommer i klemme i den nye kontanthjælpsreform og er nødt til at forlade vores dejlige gård. Det skal dog ikke forhindre os i ikke at tage hønsene med. Der hvor vi kommer til at bo er vi nød til at opføre et hønsehus. Der hvor vi bor nu bruger vi to store grisebokse. Vi har tænkt os at købe en af de her garager til 3-4000, hvor der er mulighed for både at lave hus og en overdækket gård. Vi har endnu ikke været ude og kigge på hvor store sådanne garager egentlig er, men der skal være ordentlig plads til alt vores fjerkræ,, store New Hampshire og tre Wyandotter. Måske kunne en garage bruges hos dig?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2014, 18:49 »
Jeg er selv ny inden for høns...har kun haft mine i 3 mdr. Og jeg vil klart anbefale at du IKKE køber et hus der er for lille.
Jeg har allerede nu inden for den sidste mdr. sat mig for, at jeg skal have et større hus. Så pas på med ikke at købe for småt, for det vil være synd både for hønsene og dig.
Mine høns har en overdækket hønsegård samt at de kan gå ude på ialt ca. 70 m2. Og desuden kommer de ud i haven næsten hver eneste dag.
Som andre skriver, så kig efter et brugt legehus el. forsøg evt. at bygge et selv :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2014, 18:54 »
Jeg startede i maj 2013 med 1.4 New Hampshire og udvidede i september med 4 høner og nu igen idag med 3 Wyandotter. Så hønseholdet udvider sig vist,,, det er vist en naturlov  ;D
Det er værd at huske på når du nu skal til at bygge.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2014, 18:59 »
Velkommen Iben,

Spændende med dit nye hønseprojekt /o Jeg vil råde dig til at kigge rundt efter et ordentligt hus til dine kommende høns. Det hus du linker til vil du meget hurtigt blive rigtig ked af - og temmelig sikkert blive nødt til at skifte ud. Det ser flot ud, som det står der - spritnyt og aldrig berørt af en vanddråbe, men det er snyd. Huset kan ikke tåle vand, bliver fugtigt indvendigt efter ganske få dage med regn, desuden vil træet slå sig.

Jeg har et lille hus i lignende materiale (også købt hos Dyreriget). Det holder fint MEN kun fordi det står midt inde i en overdækket gård, og aldrig bliver vådt.

Bang's er begyndt at lave deres egne hønsehuse i et noget bedre materiale, men der er også andre firmaer på den side, jeg linker til, som har gode huse:

http://www.hønsehus.dk/hoensehus/

disse huse har også en højde, hvor du kan komme ind og gøre ordentligt rent.

Ellers kan du prøve at kontakte en Teknisk Skole, som mange steder gerne vil lave et robust hønsehus til den pris materialerne koster......har jeg hørt ;)

Hvis du søger lidt rundt på forum, vil du finde rigtig mange tråde om kedelige erfaringer med færdigbyggede hønsehuse - så besind dig, så iveren efter at komme i gang med høns ikke får dig til at købe noget rigtig skrammel.

Endelig er jeg lidt bekymret over din hønsegårds størrelse. Jeg mener ikke at et udeareal på 8 kvm er nok til 4-5-6 store høns 4 dage om ugen. Du risikerer problemer med kedsomhed, fjerpildning osv.

Pøj pøj med projektet /o

Linkfix Finn/admin
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2014, 19:32 Fra Finn Jensen »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2014, 19:24 »
jeg er også enig med Helle. 8 kvm er ikke meget.
jeg startede selv med at gøre klar til at lave en gård på 20-25 kvm. som de 6-7 høns jeg startede med boede i efteråret og vinteren (fik dem om efteråret, store wyandotter) det nåede kun at blive midlertidigt og heldigvis. for allerede forår syntes jeg jo det var for småt og de endte med at få omkring 80 kvm. nu har jeg 13-15 stk som skal fordeles i 3 indhegninger og den permanente indhegning, som jeg endnu ikke har fået lavet vil blive omkring 180 kvm. så har de ok med plads. også så der er græs til dem og det hele ikke bliver en smatbutik. jeg har så også om foråret 30-40 kyllinger gående der, som løbende bliver solgt henover sommeren.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2014, 19:31 »
Hej :)

Jeg vil råde dig til ikke at købe det.

Jeg startede med høns i slutningen af juli og købte dette hus. Det blev malet med god maling inden det blev samlet. Det gik ok, lige indtil Bodil kom forbi. Indtil da, havde det stået under en overdækningen, og ikke blevet vådt. Bodil rev overdækningen af, og huset blev vådt. Jeg kan se på indersiden, at det er fugtpletter eller måske svamp.

Heldigvis er hønsene flyttet til et meget større hus, hvor de rigtig boltrer sig  /o (mit nye hus er 2 x 3 m) og jeg har 5 høns  ;D

Så se om du ikke kan lavet / købe et større. Det vil du og hønsene blive gladest for i sidste ende  :)

Held og lykke med hønseholdet. Det er fantastisk  *p
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Tandholt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2014, 19:31 »
Tak for jeres respons.

Nu har jeg købt et fint og robust legehus fra dba til den nette pris af 600 kr. Det er ikke lige et palæ, men burde være stort nok til de 4-5 høns jeg starter med også må vi se tiden an.
Nu skal vi bare igang med at indrette det og lave en fin indhegning.
0.4 sort australoups

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2014, 19:37 »
Tak for jeres respons.

Nu har jeg købt et fint og robust legehus fra dba til den nette pris af 600 kr. Det er ikke lige et palæ, men burde være stort nok til de 4-5 høns jeg starter med også må vi se tiden an.
Nu skal vi bare igang med at indrette det og lave en fin indhegning.
Ikke nogen dum idé med et legehus til dine høns. Må vi se billeder? :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"