Jeg plejer at have rimelig styr på dianosticeringen, når jeg oplever sygdom eller andre problemer i min hønseflok, men denne gang må jeg melde pas.
Min faverolle høne på 3½ år er mit store mysterium.
For godt tre uger siden opdagede jeg en formiddag, at hun gik rundt i haven blandt godbidder af salathoved, vandmelon og friskt hakket oksekød og ligesom hapsede ud i luften efter de gode sager. Jeg holdt længe øje med hende og hapseriet fortsatte uden hun stillede sig op og spiste - til sidst opgav hun og gik ind i drivhuset, som er hønsenes foretrukne opholdsted her om vinteren. Da dagen var omme og Baby var gået til ro, havde hun så vidt jeg havde set, ikke spist noget som helst hele dagen.
Næste dag var billedet det samme - Baby opførte sig normalt, men fik ikke spist eller drukket. Det eneste tegn på, at der kunne være noget galt med hende var, at hendes kam var meget bleg. Hun fulgte fint med de andre i haven, samme aktivitetsniveau som ellers, og ved sengetid gik hun også på sin selvvalgte plads i hønsehuset...en plads der er ret besværlig at komme på, men det voldte hende ingen problemer.
Jeg begyndte nu at give Baby et tilskudsmåltid tre gange om dagen - hun bliver ikke tvangsfodret, men jeg drypper maden ned på hendes næb, og så slubrer hun selv føden til sig. Baby var sulten ... meget sulten, og det har hun været ved næsten alle sutteflaskemåltiderne siden.
Baby har nu fået sutteflaske tre gange om dagen i tre uger - hun spiser dagligt 2,5 - 3 dl. blendet vitamin og proteinrigt mad og er selv begyndt at supplere med korn...men kun hvis det ligger lige der, hvor hun nu engang befinder sig. Hun er overhovedet ikke fødesøgende.
Der er ingen tegn på sygdom eller svækkelse at bemærke - hun fungerer fint i flokken, og efter vi startede på sutteflaskemaden, blev hendes kam hurtig fin i farven igen.
Jeg har tænkt, at Baby er blevet blind og ikke kan se maden - men hun kan sagtens navigere rundt og hun kan sagtens finde sin soveplads, som kræver at hun hopper op på en halmballe, går et par meter, hopper 0,5 m. på på et skab, går videre 2 m. over siddepinden og slutter af med at hoppe over på sit 'plateau'. Hun kigger også i den rigtige retning efter de andre, og går aldrig ind i noget.
Hvis Baby ikke havde det godt og ser ud til at nyde livet, så var det ikke nødvendigt at spørge jer til råds, men jeg tror faktisk, at hun er en tilfreds høne...med et problem, som jeg simpelthen ikke kan knække.
Her er en lille film af Baby fra i dag - Det skal lige siges, at Baby altid piver og jamrer sig, når der er noget, som ikke passer hende - og det gjorde det våde græs ikke i dag....hvorfor hun også går noget forsigtigt frem
Jeg vil være meget glad for eventuelle forslag til -
Hvad er der galt med Babyhttp://www.youtube.com/watch?v=e8_1HJ5Ax5E