Hej.
Dette er et problem, der egentlig ikke handler om høns. Og dog.
Min nabo hader mine høns.
Det kommer som en overraskelse. Jeg troede, at han ikke holdt af dem, men jeg er rystet over hans holdning til mine dyr, efter der er gået op for mig, hvad den er.
Jeg har jo fritgående høns. Jeg holder ikke af tanken om høns, der går i bur hele dagen.
Derfor vader de rundt og hygger sig.
For nogle uger siden sagde naboen så, at deres hund var blevet syg - at den havde været lige ved at dø, og de havde været hos dyrlægen, der havde spurgt, om de havde høns, for det kunne angiveligt være skyld i sygdommen.
Naboen forlangte derfor, at mine høns ikke længere måtte gå ind på deres grund, og de ville gerne have, at jeg opsatte et hegn.
Fair nok.
Jeg bad på min side om navnet på dyrlægen, hans adresse eller i det mindste navnet på den påståede sygdom.
Det har de ikke ville give mig. Hvorfor kan jeg ikke forstå - men jeg kan jo gisne.
Jeg satte herefter hegn op.
Og så begyndte brokkeriet for alvor: De mente ikke, at de havde bedt om at få et hegn sat op i skel - de havde blot anmodet om, at mine høns forblev i deres hønsegård døgnet rundt - og det måtte jeg da kunne forstå var rimeligt. Ikke mindst, fordi når jeg havde sat et hegn op, forhindrede jeg jo FASANERNE at gå frit fra grund til grund.
Øhhh?
Ja, jeg havde ødelagt en dyreveksel, som det ligger min nabo meget på sinde at holde åben.
Jeg på min side mener nu nok, at fasaner kan flyve, og det i øvrigt er hos mig, de spiser, det er mig, der har redekasser til småfuglene, og mig, der lægger æbler og frø ud til dem. Det gør naboen ikke. Men hey - selvfølgelig bøjer jeg mig da for, at han mener, det er ham, der er den sande dyreven. (Selvom han gerne står ved, at han aldrig kunne drømme om at købe andet end buræg!) (Her er jeg selvfølgelig ironisk)
Så nu forlanger naboen at hegnet bliver fjernet og at jeg skal opsætte indre hegn, der forhindrer mine høns i at komme ind til dem.
Mit spørgsmål er egentlig blot: Kan naboerne forlange, at jeg fjerner hegnet? For det betyder jo implicit, at jeg ikke har brugsret til hele min grund.
Forresten skylder jeg måske også at sige, at hegnet desuden er et forsvar mod naboens ferie-hund, der har slået to af mine høns ihjel og bidt i endnu flere...
helle