Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hegn ?  (Læst 8723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helle skøtt

• Gæst
hegn ?
« Dato: 19 Marts , 2009, 11:42 »
Hej.
Dette er et problem, der egentlig ikke handler om høns. Og dog.
Min nabo hader mine høns.
Det kommer som en overraskelse. Jeg troede, at han ikke holdt af dem, men jeg er rystet over hans holdning til mine dyr, efter der er gået op for mig, hvad den er.
Jeg har jo fritgående høns. Jeg holder ikke af tanken om høns, der går i bur hele dagen.
Derfor vader de rundt og hygger sig.
For nogle uger siden sagde naboen så, at deres hund var blevet syg - at den havde været lige ved at dø, og de havde været hos dyrlægen, der havde spurgt, om de havde høns, for det kunne angiveligt være skyld i sygdommen.
Naboen forlangte derfor, at mine høns ikke længere måtte gå ind på deres grund, og de ville gerne have, at jeg opsatte et hegn.
Fair nok.
Jeg bad på min side om navnet på dyrlægen, hans adresse eller i det mindste navnet på den påståede sygdom.
Det har de ikke ville give mig. Hvorfor kan jeg ikke forstå - men jeg kan jo gisne.
Jeg satte herefter hegn op.
Og så begyndte brokkeriet for alvor: De mente ikke, at de havde bedt om at få et hegn sat op i skel - de havde blot anmodet om, at mine høns forblev i deres hønsegård døgnet rundt - og det måtte jeg da kunne forstå var rimeligt. Ikke mindst, fordi når jeg havde sat et hegn op, forhindrede jeg jo FASANERNE at gå frit fra grund til grund.
Øhhh?
Ja, jeg havde ødelagt en dyreveksel, som det ligger min nabo meget på sinde at holde åben.
Jeg på min side mener nu nok, at fasaner kan flyve, og det i øvrigt er hos mig, de spiser, det er mig, der har redekasser til småfuglene, og mig, der lægger æbler og frø ud til dem. Det gør naboen ikke. Men hey - selvfølgelig bøjer jeg mig da for, at han mener, det er ham, der er den sande dyreven. (Selvom han gerne står ved, at han aldrig kunne drømme om at købe andet end buræg!) (Her er jeg selvfølgelig ironisk)
Så nu forlanger naboen at hegnet bliver fjernet og at jeg skal opsætte indre hegn, der forhindrer mine høns i at komme ind til dem.

Mit spørgsmål er egentlig blot: Kan naboerne forlange, at jeg fjerner hegnet? For det betyder jo implicit, at jeg ikke har brugsret til hele min grund.

Forresten skylder jeg måske også at sige, at hegnet desuden er et forsvar mod naboens ferie-hund, der har slået to af mine høns ihjel og bidt i endnu flere...

helle

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: hegn ?
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2009, 11:57 »
Der ikke noget mere træls end skelproblemer med naboen  ::)

Men her er lidt info vedr. hegn + hegnsloven, mener at vide at ved fælleshegn i skel som dit jo er, skal naboen dække halvdelen af udgifterne, ved ændringer i fælleshegn efter naboens ønske, afholder denne selv udgiften...

http://www.hegn.dk/

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2009, 12:04 »
Nej, der er i princippet hegnspligt, så du kan stille krav om at naboen er med til at dække udgifterne til hegn der står i skel!!

Så send halvdelen af regningen for hegnet til ham.

Mere om hegnsloven
http://www.hegnsloven.dk/

Den påståede sygdom som hunden skulle have fået af hønsene, den har jeg svært ved at tro på. Men hvis det var, så var det nok mere sandsynligt at det var fasanerne der var smittekilden. De er jo også hønsefugle...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2009, 12:59 »
Jeg aner ikke noget om hegn i skel og lovgivningen herved, men jeg vil bare lige sige....Sikke en dum skid!
Om ikke andet kan du da bare flytte hegnet 10 cm ind på din egen jord, der har du da ret til at have dit eget hegn.
Nu ved jeg ikke om naboens hund løb ind på din grund for at tage hønen, men hvis den gjorde er der jo også regler for det.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

helle skøtt

• Gæst
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2009, 14:12 »
Naboens hund var i den grad inde på min grund - jeg havde migræne den dag, og kunne ikke forstå, hvad det var for en larm. Da jeg stod op efter et kvarter var der en helt død høne (tak for det, hun havde fået spist låret) en masse med kødsår - i live - resten med blå mærker og én, det tog flere timer at finde - på grunden til den 'anden side nabo'. Hun kunne ikke gå - hun lå filtret ind i et krat af hybenroser og var fuldstændig flået op i bagdelen. Hun var - desværre - i live. Men hun fik selvfølgelig det nådige dødshug.
jaja.

Jeg vil selvfølgelig helst sætte hegnet i skel - og synes i den anledning, det er spændende, at Finn bruger ordet hegnspligt.
Det vil jeg ringe til kommunen for at få uddybet.

« Senest Redigeret: 19 Marts , 2009, 14:31 Fra helle skøtt »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2009, 14:24 »
Læs evt. den her tråd.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3392.0.html
Hvis nu det skulle ske igen.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2009, 15:10 »
Nu skriver du Hornsherred som lokalitet, og hvis du bor i Lejre kommune, så har du godtnok fået dig et problem :(

For Lejre er altså en af de kommuner hvor høns ikke må gå frit!!
http://www.lejre.dk/page3083.aspx

Stk. 3 Hønsehold skal etableres med et hønsehus samt en indhegnet hønsegård der sikrer, at hønsene ikke kan færdes frit. Andre typer af fjerkræ skal ligeledes holdes på egen grund.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2009, 15:17 »
Har lige prøvet at ringe til min dyrlæge og han siger at hunden kan blive syg af at spise hønse afføring men så skal det være i store mængder
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2009, 16:38 »
Helle, sikke dog en træls historie (og nabo).
Det er underligt som nogle mennesker kan være fuldstændig irrationelle, specielt når det handler om husdyr af diverse art.
Jeg håber det bedste for dig og dine høns.
Hvad sagde naboen dengang hunden havde ihjel- og skambidt dine høns? var det også din egen skyld?
Stort knus til dig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

helle skøtt

• Gæst
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2009, 17:14 »

Hej.
Jeg bor i Frederikssund kommune. Her må de vist godt gå frit... Underligt - hvorfor må de ikke gå frit i Lejre? Det er en landbo-kommune  ???

Til Marianne: Ja, det har været min egen skyld hver gang - jeg burde jo holde dem lukket inde - for det er bare et tilfælde, at det igen var en hund, der tog af mine høns. Ræven kommer, bare at jeg ved det!
(Her er ingen ræve i øjeblikket - men jeg har mistet høns til fem hunde)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2009, 19:35 »
Hvis jeg var dig Helle, så ville jeg rykke hegnet ind på din egen grund, så er der ikke mere ballade der. Vi er alle enige om at manden er en idiot, og sætter du hegnet op, så er du fri for at se på ham og for hans løse hunde inde på din grund.
Fandt også lige en anden side, hvor der står noget om hegnsloven, jeg kunne selv bedre forstå den end den Finn satte ind (det kan godt være det er mig der skal have briller eller skolepengene igen  :P ;D)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8547#KII

« Senest Redigeret: 19 Marts , 2009, 19:53 Fra LisbethPilkjær »

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2009, 20:37 »
Det der med at hønsene SKAL være i hønsegård...kan man ikke indhegne hele eller en stor del af din grund, så den ER hønsegården i teorien? Så er det næsten som at have frie høns og din rådne nabo kan ikke tude længere - eller det skal han såmænd nok gøre, men du har retten på din side.

Hvordan er det forresten med fremmede hunde på ens grund? Nu er det jo ikke fordi man behøver at gøre situationen værre, men du har da også nogle rettigheder der giver dig ret til at indfange hundekræet og evt aflevere den til olitiet eller et eller andet. Det ville nok ikke være et smart træk, men det er sus'me fristende. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2009, 19:14 »
Stinne: Fanger du en fremmed hund uden hundetegn på din grund, så ring til politiet og spørg dem om der er nogen der er meldt savnet af den race. Er der ikke det, så kører du bare på stationen og aflevere kræet. Her bliver den hvis ikke den er chip eller øremærket og derfor kan spores, vaccineret. For at få den igen skal ejeren betale en sum penge.. :)

Vi har adskillige gange kørt fremmede hunde ind til politiet, og de taget glædeligt i mod dem ;)!

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

hoejberg

• Gæst
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2009, 17:51 »
Jeg kan ikke forstå om der ikke er erstatnings pligt af de høns hunden har bidt ???
Hunden burde da være forsikret, hvis ikke må han da bare selv betale. >:(