Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min Gase sulter sig  (Læst 1663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Callesen

• Passiv bruger
Min Gase sulter sig
« Dato: 26 December , 2013, 10:26 »
Hej
min gase Gustav er i sorg og vil ikke spise han ligger bare og gider knap nok at holde sit eget hoved.
sorgen skyldes at han og hans mage Linse er blevet overfaldet og vi har været nød til at aflive Linse " se billedet af bidet i nakken hvad er det for et dyr der overfalder sådan "
har prøvet at proppe lidt vådt brød ind i næbet men det gider han ikke
hvordan får man humøret op på ham igen da jeg er ved at være bekymret over hvor længe han kan klare sig uden at spis
jeg skal også have fundet ud af hvad det er for et dyr vi har besøg af da gåsefolden skal sikres 
vi bor ca 200 m fra kongeåen der kan komme alverdens dyr forbi
håber at der er nogen der har nogle gode ider
Hilsen Alex

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Min Gase sulter sig
« Svar #1 Dato: 26 December , 2013, 18:57 »
mink, mår, odder eller ilder.

jeg havde en høne der var bidt, den gik og krukkede i et par uger, den første uge så jeg den ikk spise noget :'(, idag er der intet at se på den,

mangler du en gås har jeg, har jeg en ekstra
« Senest Redigeret: 26 December , 2013, 19:00 Fra kristiank »

Offline Callesen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 December , 2013, 19:19 »
vi lånte en gås i nabolaget i dag den lagde sig ved siden af gasen og den delte dens sorgen med det samme .
gasen er desværre død i dag 4 dage efter overfaldet . der var ingen spor på skader på den
vi har en hønsegård lige ved siden af ville en mink eller mår angribe dem også. er nok lidt til odderen jeg må skaffe mig et vildt kamera
ang. gåsen så ved jeg ikke lige hvad jeg vil lige nu " snøft :)"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2013, 20:43 »
En meget trist historie..føler virkelig med dig!! Men når han havde det så skidt..tja, så.ville han nok bare ikke mere :-(:-(:-(:'(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 December , 2013, 21:47 »
Nej, hvor trist med din gase.

Gæs er meget følsomme over for chok, så selv om de ikke er kommet fysisk til skade, kan de altså dø alligevel.

Hvis det (himlen forbyde det) sker igen, kan det være en god ide at behandle dyret, som man ville behandle et menneske i chok: varme og ro. Evt. et dunkelt rum med gulvvarme eller et badekar med håndvarmt vand.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 26 December , 2013, 23:19 »
Det er svært at sige hvad der har bidt dit/dine dyr, men tror du kan afskrive odderen.

Første bud er en ræv der er blevet forstyrret og derfor ikke har fået gjort 'arbejdet' færdigt. Men det er kun et bud.

Fjerkræ der er blevet bidt af rovdyr (eller hunde) skal helst i antibiotikabehandling kort tid efter overfaldet, da de bidende dyr efterlader et hav af bakterier i bidsåret. Gustav kan have haft en beskeden perforering af huden, som har været svær at få øje på, men stadig var fatal.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 December , 2013, 00:25 »
Hvem har haft en gås der døde fordi den var deprimeret?  :o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 December , 2013, 09:58 »
Hvem har haft en gås der døde fordi den var deprimeret?  :o
Flere følsomme dyr kan dø af sorg..specielt gæs, der ofte har den samme partner hele livet igennem. Lidt ligesom det kan ske ved gamle ffolk!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 December , 2013, 09:59 »
Det kan selvfølgelig også være et let bid som har udviklet sig i huden på.dyret som Erik skriver..
Mette

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 December , 2013, 12:48 »
Citat fra: Metmus
Flere følsomme dyr kan dø af sorg..specielt gæs, der ofte har den samme partner hele livet igennem. Lidt ligesom det kan ske ved gamle ffolk!
Jeg opfatter det som en myte at gås skulle dø af sorg, har du en troværdig kilde der siger at gæs kan dø af sorg?

Jeg ved godt at hvis muligt, så har gæs samme mage hele livet, ihvertfald vilde gæs, men skulle den ene dø, vil den overlevende gås finde sig en ny mage.
Mine gæs udviste også stor sorg da ræven tog tre af deres venner, i ca. 14 dage sagde de ikke et eneste gap.

Offline Callesen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 December , 2013, 14:52 »
det er mig også lidt af en gåde hvis man kan dø af sorg . men han spiste jo ikke, jeg så ham drikke
dagen inden han døde lukkede jeg ham ud i en lille fold som jeg lige biksede sammen der tøffede han lidt rundt og fik da også lidt selskab fra hønsene som går lige inde ved siden af .
G odt nok var det " bare" en gås men man kan ikke lade være med at gå og spekulere  :-\

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 December , 2013, 15:24 »
Jeg tror nu stadig på at det desværre godt kan ake..selvom han selvfølgelig kan have haft et eller flere usynlige sår :-(
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 December , 2013, 15:30 »
Mette

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 December , 2013, 15:55 »
Metmus
Den henvisning bakker ikke din påstand op om at gæs kan dø af sorg?!

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 December , 2013, 21:44 »
Det har jeg heller ikke sagt, at den gør!! Og jeg "påstår" heller intet, jeg skriver blot, hvad JEG tror på!

Desuden henviser jeg blot til siden, da du skriver, at en gås finder sig en ny parter, hvis dens partner dør..
« Senest Redigeret: 28 December , 2013, 21:48 Fra Metmus »
Mette