Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klage over el-hegn  (Læst 14614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
Klage over el-hegn
« Dato: 21 December , 2013, 20:25 »
Hejsa forum.

Jeg har for nyligt fået et el-hegn til mine høns, og nu har jeg fået en klage fra en i området. Han påstår, at hans hund har fået stød (og da vores hegn bl.a. står ud mod fortorvet, kan denne del af historien sagtens passe), men han siger, at hans hund har fået et mærke hen over snuden pga. stødet. Altså en form for brændemærke vil jeg tro ud fra hans beskrivelse, og det har jeg ærlig talt lidt svært ved at tro på. Kan det virkelig passe, at et el-hegn til hobbybrug kan give så voldsomme stød?

Hegnet er fra Harald Nyborg og med batteri på 9 volt. Vi tager fat i hegnet jævnligt for at teste, om der er stød i, og selvom det ikke just er en nydelse, så er det altså ikke noget særligt voldsomt stød, det hegn giver. Klageren påstår, at det sagtens kan være, at vi ikke har oplevet større stød, men at det kan være meget forskelligt, hvor meget strøm der er på det samme hegn fra tid til anden, og vi har da også erfaret, at der er forskel - men aldrig voldsomme stød.

Klageren påstår i øvrigt, at det slet ikke er tilladt med el-hegn i bymæssigt bebygget område, men iflg. Hegnsloven må man gerne have el-hegn, hvis blot der er minimum ½ meters afstand til offentlig færdsel. Er der andre regler, som jeg ikke kender til? Vores grundejerforening har vist ingen regler omkring det.

Jeg håber, at en af jer herinde har god viden på området. Vi vil nødig af med hegnet, da det selvfølgelig er meningen, at det skal holde ræven ude, men vi vil naturligvis overholde de regler, der er.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Klage over el-hegn
« Svar #1 Dato: 21 December , 2013, 20:51 »
Jeg kender intet til hegnsloven el. andet i den retning, men kan sige, at det kan sagtens passe, at hans hund er "brændemærket".

Jeg oplevede det for mange år siden, da jeg selv havde hund, og den satte snuden på et elhegn. Den mistede farven på det halve af det sorte, så halvdelen af næsen var lyserød og resten sort.
Det generede på ingen måde hunden, kun lige da det skete, for der hylende han, men han gik dog aldrig derhen mere. Tværdigmod, gik han flere meter væk fra hegnet, selv om det var vores faste tur gennem mange år  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline ncj

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2013, 20:57 »
Uden at være sikker,mener jeg at have læst at der skal være 1/2 meter til skel,samt advarselsskilt ud mod offentlig vej/sti.Har hunden mon ikke været i  ;).snor.
« Senest Redigeret: 21 December , 2013, 20:58 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 21 December , 2013, 21:19 »
Prøv når du vil teste dit hegn, at gøre hånden våd, for det er hundens snude jo, så måske det slår lidt hårdere.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 21 December , 2013, 21:23 »
Ud mod offentlig vej skal der skiltes (så kan man undre sig over om hunde kan læse,  men selvfølgelig kan ejeren tage forholdsregler så..)
http://www.poda.dk/product/gult-advarselsskilt-dansk-6090/

Prøv evt at ringe til Poda og høre nærmere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 December , 2013, 22:28 »
Hvad laver hunden 'til en i området' en ½ m inde på din grund??

Eller står hegnet for tæt på fortovet, så hunden faktisk kan stå, hvor den har lov at stå, og komme til at røre hegnet?
Mvh
Erik Andersen

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2013, 10:35 »
hvis du vil føle de samme som hunden skal duhar godt contact med jorden gerne fugtig sand og med den anden hand stødhegn hvis det er tør vejr og i har gode gummistøvle vil du ikke mærke noget

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 December , 2013, 15:14 »
Hvis afstand og skiltning er overholdt så er det jo ejerens ansvar dels at hunden er i snor og dels at den ikke færdes inde på din grund. Hvordan kan hunden få stød hvis tråden sidder ½ m inde på din grund. Så er der jo netop god grund til at have el-tråd til at beskytte dine høns. For så render hunden jo netop ind hvor dine høns har hjemme.
Sonja

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 22 December , 2013, 16:28 »
Ud mod offentlig vej skal der skiltes (så kan man undre sig over om hunde kan læse,  men selvfølgelig kan ejeren tage forholdsregler så..)
http://www.poda.dk/product/gult-advarselsskilt-dansk-6090/

Prøv evt at ringe til Poda og høre nærmere
Jeg har tit undret mig over at de forp...... hundeejere altid skal gå en lang tur væk fra deres egen matrikel når køteren skal skide.Det må jo være for at undgå svineriet på egen grund når man ikke gider at tage en "hundepose" med på turen.Jeg synes det med et godt kraftigt el-hegn er noget jeg vil overveje...............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 December , 2013, 23:09 »
Tak for alle jeres input.

Jeg vil undersøge, om der er nogle særlige regler i kommunen, som vi ikke lever op til, og ellers vil vi nok lade hegnet stå. Vi har ikke hørt fra andre, der synes, at det er et problem.

Hav en rigtig glædelig jul og et godt nytår!
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 December , 2013, 08:39 »
skal man ha skilte på hvis der ikk er offfentlig færdsel

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 23 December , 2013, 08:54 »
HVEM ville dog i det hele taget lade sin hund snuse til et elhegn ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2014, 08:26 »
Uden at have læst alle kommentarer, så skal du bare sørge for at dit hegn står en halv meter fra offentlig vej og at det er mærket af som stødhegn...
Vi havde hegnstilsynet ude hos od, da vi havde et ligende problem med naboen og hans løse hund...
Den havde også fået stød af vores hegn og det mente naboen ikke var i orden.
Jeg mente derimod at mit hegn opfyldte alle krav og at han bare måtte få styr på sin hund og holde den på egen grund (han har IKKE hegn oppe).
Jeg fik ret også selvom hegnet skræmte hans hund...

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Januar , 2014, 15:50 »
 /o
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #14 Dato: 03 Januar , 2014, 18:16 »
jeg har et alm el hegn i hækken, da vi bor lige op af en stor vej, men relativt meget trafik, plus dovenskab, det er så meget lettere end et "rigtigt" hegn, jeg har fået en politi andmeldese fordi en dames hund pissede op af min hæk og fik strøm, der kom en meget venlig politi man og kiggede på mit hegn, han mente ikke det var mit problem at, hendes hund ordnede sine sager i min hæk
han købte forresten også 20 frilands æg af mig hehe
alt i alt et super dag  /o