Hejsa forum.
Jeg har for nyligt fået et el-hegn til mine høns, og nu har jeg fået en klage fra en i området. Han påstår, at hans hund har fået stød (og da vores hegn bl.a. står ud mod fortorvet, kan denne del af historien sagtens passe), men han siger, at hans hund har fået et mærke hen over snuden pga. stødet. Altså en form for brændemærke vil jeg tro ud fra hans beskrivelse, og det har jeg ærlig talt lidt svært ved at tro på. Kan det virkelig passe, at et el-hegn til hobbybrug kan give så voldsomme stød?
Hegnet er fra Harald Nyborg og med batteri på 9 volt. Vi tager fat i hegnet jævnligt for at teste, om der er stød i, og selvom det ikke just er en nydelse, så er det altså ikke noget særligt voldsomt stød, det hegn giver. Klageren påstår, at det sagtens kan være, at vi ikke har oplevet større stød, men at det kan være meget forskelligt, hvor meget strøm der er på det samme hegn fra tid til anden, og vi har da også erfaret, at der er forskel - men aldrig voldsomme stød.
Klageren påstår i øvrigt, at det slet ikke er tilladt med el-hegn i bymæssigt bebygget område, men iflg. Hegnsloven må man gerne have el-hegn, hvis blot der er minimum ½ meters afstand til offentlig færdsel. Er der andre regler, som jeg ikke kender til? Vores grundejerforening har vist ingen regler omkring det.
Jeg håber, at en af jer herinde har god viden på området. Vi vil nødig af med hegnet, da det selvfølgelig er meningen, at det skal holde ræven ude, men vi vil naturligvis overholde de regler, der er.