Vi supplerede her i sommers vores flok på 1 maran, 2 sussex og 1 maran/araucanablanding med 1.3 unge maraner.
Hanen (Pjerrot) er nu blevet stor og flot og galer tilfredsstillende, og de to af hans søstre er også blevet nogle flotte høns, meget store og mørke. Men den fjerde, Columbine (fordi hun ikke har kobber på halsen, men en gullig columbia aftegning), er i sammenligning lidt skravlet og helt tydelig den lavest rangerende i hele den brogede, sammenbragte flok. Selv Rollingen, klækket af førerhønen sidst i august, rangerer højere end Columbine.
I den sidste tid har hun været et ynkeligt syn, og jeg spekulerer på, om det "kun" er tegn på ekstrem underkastelse og "jeg-lader-som-om-jeg-ikke-er-her", eller om hun skulle fejle noget alvorligt. Kunne det måske hænge sammen med at hun som yngste-kone formentlig har skullet lægge krop til Pjerrots noget voldsomme pubertetsøvelser, inden han tør gå i lag med de større høns?
I går stod hun f eks helt stille i et hjørne af hønsegården, alene, mens de andre fiser rundt i haven og mæsker sig i godbidder. Hun stod endda med hovedet sænket og vendt ind mod et hjørne... et sørgeligt syn

Her i eftermiddags var der igen uddeling af godbidder. Hun var sammen med de andre, men ville/kunne/turde ikke følge med de andre hen til stedet hvor der blev delt ud.
Her til aften var de gået ind i huset, de 7 sad på deres pinde, en enkelt var gået på reden, og Columbine stod helt alene og pikkede i et fodertrug. Min tilstedeværelse fik lidt gang i hønsene og straks stak hun af ned mod tunnelen. Det virker nogle gange som om hun leger struds, for at mindske risikoen for at de andre lægger mærke til hende - står helt stille og dukker sig.
Umiddelbart ser hun ikke syg ud, men hendes adfærd bekymrer mig. Sygdom vil gøre hende et hoved kortere. Hvis hun ikke fejler noget, men nærmere er offer for mobning, kunne vi jo prøve om ændrede forhold hjælper. Måske er der nogen som kunne tænke sig en køn lidt alternativt farvet maran

Jeg vedhæfter et foto, som er fra 12/10 hvor alt var ok - de to sorte søstre ses til venstre, Pjerrot i midten, og Columbine helt til højre.
Nogen bud?