Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mobning?  (Læst 9072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
Mobning?
« Dato: 17 December , 2013, 20:55 »
Vi supplerede her i sommers vores flok på 1 maran, 2 sussex og 1 maran/araucanablanding med 1.3 unge maraner.

Hanen (Pjerrot) er nu blevet stor og flot og galer tilfredsstillende, og de to af hans søstre er også blevet nogle flotte høns, meget store og mørke. Men den fjerde, Columbine (fordi hun ikke har kobber på halsen, men en gullig columbia aftegning), er i sammenligning lidt skravlet og helt tydelig den lavest rangerende i hele den brogede, sammenbragte flok. Selv Rollingen, klækket af førerhønen sidst i august, rangerer højere end Columbine.

I den sidste tid har hun været et ynkeligt syn, og jeg spekulerer på, om det "kun" er tegn på ekstrem underkastelse og "jeg-lader-som-om-jeg-ikke-er-her", eller om hun skulle fejle noget alvorligt. Kunne det måske hænge sammen med at hun som yngste-kone formentlig har skullet lægge krop til Pjerrots noget voldsomme pubertetsøvelser, inden han tør gå i lag med de større høns?

I går stod hun f eks helt stille i et hjørne af hønsegården, alene, mens de andre fiser rundt i haven og mæsker sig i godbidder. Hun stod endda med hovedet sænket og vendt ind mod et hjørne... et sørgeligt syn :-[

Her i eftermiddags var der igen uddeling af godbidder. Hun var sammen med de andre, men ville/kunne/turde ikke følge med de andre hen til stedet hvor der blev delt ud.

Her til aften var de gået ind i huset, de 7 sad på deres pinde, en enkelt var gået på reden, og Columbine stod helt alene og pikkede i et fodertrug. Min tilstedeværelse fik lidt gang i hønsene og straks stak  hun af ned mod tunnelen. Det virker nogle gange som om hun leger struds, for at mindske risikoen for at de andre lægger mærke til hende - står helt stille og dukker sig.

Umiddelbart ser hun ikke syg ud, men hendes adfærd bekymrer mig. Sygdom vil gøre hende et hoved kortere. Hvis hun ikke fejler noget, men nærmere er offer for mobning, kunne vi jo prøve om ændrede forhold hjælper. Måske er der nogen som kunne tænke sig en køn lidt alternativt farvet maran  :) Jeg vedhæfter et foto, som er fra 12/10 hvor alt var ok - de to sorte søstre ses til venstre, Pjerrot i midten, og Columbine helt til højre.

Nogen bud?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Mobning?
« Svar #1 Dato: 18 December , 2013, 06:01 »
Hej Palle.
Jeg tror desværre hun er syg. Jeg havde også en, jeg havde købt dem fra Rosengård. De andre fejlede ikke noget. Men høns er meget hurtige til at opfange en brist hos andre høns og den bliver så mobbet. Jeg kan sende et videoklip af mine, hvis du vil. Tror ikke jeg kan finde ud af at sende det herind. Det endte med at jeg huggede hovedet af min Sølle.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 18 December , 2013, 06:07 »
Jeg tror, din Colombine er venneløs og underkuet, og dette går hende mere og mere på. Er hun en meget mild og blid høne, så tager hun ikke kampen op for at blive en del af gruppen og gentagende afvisninger og hak har sikkert resulteret i den tilstand, som du nu oplever, hvor du laver en sammenligning med en struds, så ingen lægger mærke til hende.

I går stod hun f eks helt stille i et hjørne af hønsegården, alene, mens de andre fiser rundt i haven og mæsker sig i godbidder. Hun stod endda med hovedet sænket og vendt ind mod et hjørne... et sørgeligt syn :-[

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det virker nogle gange som om hun leger struds, for at mindske risikoen for at de andre lægger mærke til hende - står helt stille og dukker sig.

Det eneste sted i din beskrivelse, hvor jeg kunne være lidt i tvivl er omkring første sætning i citatet - hvor hun stod med ryggen til verden og med sænket hoved - men hun rettede sig jo åbenbart igen og både spiser og "stikker af", så jeg tror også at den oplevelse var tegn på, at Colombine ikke synes, at hendes liv er særlig sjovt og meget, meget ensomt.

Du kunne prøve at sætte hende alene sammen med èn eller to høner i en uges tid, for at se om hun vil live op, når hun ikke har en hel flok imod sig - eller tror, hun har en hel flok imod sig. Ellers skulle hun måske have en chance for at få et godt liv i en anden - og ikke for stor hønsegård. Selv om Colombine måske vil fortsætte med at indtage pladsen som nederst i hierakiet, så er der mange eksempler på, at en 'ussel underdog' er blomstret op, når den har fået en ny familie.

Jeg håber det bedste for Colombine.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline palleti

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 December , 2013, 11:12 »
Det endte med, at Columbine blev et hoved kortere.
Desværre på den måde, at en morgen hvor jeg var taget på arbejde, lå hun og kunne ikke komme op, og så måtte kæresten svinge øksen, det var ikke med hendes gode vilje, men det måtte gøres. Om det var knoglebrud pga hanens voldsomhed, eller anden sygdom, har vi ikke fundet ud af - for en sikkerheds skyld røg hun i en pose og i skraldespanden. De øvrige ser heldigvis raske ud.
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 December , 2013, 19:35 »
Hej Palle.
Det var trist.  :'(
Den Maran jeg havde som også blev et hoved kortere, har jeg vedlagt et billede af. Den havde også gulere fjer. Desuden havde den brune øjne, hvor de andre havde orange. Da den endelig begyndte at lægge æg var det hver tredje dag og de var mindre end min dværghønes. Den blev mobbet og gik og skrantede. Så da den fik vætskeansamling foran, som bulede ud, så blev den også et hoved kortere.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 December , 2013, 19:44 »
Her to billeder mere. Den ene af Sølle og den anden af en af de friske. De er taget den samme dag. Men de to kamme er helt forskellige. Udtrykkene er også helt forskellige.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline palleti

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 December , 2013, 11:25 »
Øv, nu er den gal igen  - denne gang er det Aura, vores flittige Aaran/Araucana blanding som sidder passiv uden for flokken :(
I går eftermiddags da flokken var gået på pindene, manglede Aura - hun sad nede i tunnelen halvt inde, halvt ude af huset.
Da jeg tjekkede dem sent i aftes hvor lyset i huset var slukket, lå hun på jorden ude i hønsegården. Hun var let at få fat i men var ikke synligt skadet eller syg. Måske skulle hun have haft øksen allerede der, men jeg valgte at sætte hende ind i huset på en af de ekstra pinde, og det så ud til at passe hende godt.
Men her til morgen har hun taget ophold nede i tunnelen igen, de andre går rundt i hønsegården og haven. Spørgsmålet er hvorfor, men det får vi nok ikke sådan lige opklaret :-\
Der er nok ingen anden udvej end at fatte øksen, for dyrene skal i hvert fald ikke lide. Det bliver trist, for det er den tammeste høne og den med mest personlighed  :'(
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 December , 2013, 13:11 »
Æv hvor er det bare trist at høre. Det er aldrig sjovt at skulle svinge øksen.
Jeg har selv haft en høne der blev mobet. Hun var den mindste i flokken, men så ud til at være frisk og kunne følge med resten. De var bare efter hende end i mellem. Men så en aften da jeg kom at lukke lemmen sad de andre på pinden, mens hun lå på gulvet og kunne ikke holde hovedet. Hun tumlede hjælpeløs rundt uden at kunne samle sig sammen og der var lidt blod bag kammen. Jeg skyndte mig at finde øksen, men da jeg kom for at hente hende var det forsent. Hun var udåndet.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline palleti

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 December , 2013, 13:15 »
Pyh, det er da svært.. nu hvor jeg gik ned med øksen i hånden, var hun gået i en redekasse og putter sig. Hvis hun har det bedre og ved at lægge et æg, er det sq da sin sag at hive hende ud og kappe hovedet af  <A
Eksekvering af dødsdommen udsættes lige en times tid. Vær venlig at få det bedre  <+

0,02 sorte Ea kyllinger

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 December , 2013, 13:40 »
Stakkels dig.  :'(
Du er sikker på at der ikke gemmer sig blodmider i huset?
Når så en høne er blevet afkræftet, bliver den mobbet og dør til sidst og så bliver den næste høne overfaldet o.s.v.
Blodmiderne kan gemme sig uhyggeligt godt. I sommer da jeg fik mistanke, blev hønsene flyttet til et andet hus og så gik jeg igang med at tømme hele huset. Der blev gjort helt rent og så smurte jeg det hele ind i hemexcide. Da det var tørt, sprøjtede jeg med staldchok. (Ved godt man ikke må) Nogle timer senere kiggede jeg til huset. Der var kravlet mellem 500-1000 blodmider ud og lå og var døde, de var nemme at se på den lysegrå overflade.

Hvis jeg bare havde lagt ny strø i og sat hønsene tilbage havde der jo ingen forskel været, borset fra at huset så var rent.
Men jeg fejede alle de små dyr sammen og gav det en omgang mere. Nu var der ingen dyr, så første omgang var nok.
Da huset havde stået et par dage og luftet kom hønsene tilbage. Det var dværghønsenes hus en nåede at dø og en anden blev så svag at hun dårligt kunne gå inden jeg fandt ud af hvad problemet var.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Connie

• Bruger
« Svar #10 Dato: 29 December , 2013, 13:56 »
Du er sikker på at der ikke gemmer sig blodmider i huset?

Det tænkte jeg også ... men ville flere høns så ikke være angrebet nu ?

Hvad med lus / utøj ?  Kan det ikke også afkræfte en høne betydeligt ?

Håber du finder ud af, hvad det er Palle, for det er ikke sjov at skulle kappe hovedet af sine høns  *t
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline palleti

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2013, 14:01 »
Jeg har en aftale nu kl 14, derefter tjekker jeg hvordan det står til i hønsehuset...
Vi har brugt TØS ganske liberalt en gang om ugen ved rengøring, siden vi startede med høns her i sommers. Vi bor dejlig tæt på Nordic Stald Kemi i Skodborg, der er også kalket, og vi har ikke set eller mærket noget utøj overhovedet. Men der skal da helt sikkert tjekkes for de små djævle igen.
Håber det bedste.
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline palleti

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 December , 2013, 14:51 »
The Governor has granted a reprieve!

Da jeg var nede at tjekke forholdene på ny, havde Aura lagt et æg og var fløjet op på øverste pind i hønsehuset. Det var jo fint nok - og da jeg lokkede med lidt godt, fløj hun ned og spiste af hånden. Måske ikke så hidsigt som hun plejer, for hun plejer at være temmelig langt fremme i skoene og hugge godt til. Og jeg ville også hellere have set at hun var gået udenfor til de andre.
Sammenlagt synes jeg nu hun så nogenlunde ud, så øksen er gemt væk til i morgen /o
PS: Ægget var snavset lidt til i afføring, har det nogen betydning?
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 29 December , 2013, 14:59 »
Uf - så har hun haft en slem omgang læggenød :(. Godt hun manede sig op og fik presset ægget ud i sidste øjeblik til at redde livet.

Du kan godt gemme øksen væk - en syg høne lægger ikke æg, men når hun har haft læggenød, så kan hun sagtens være slap resten af dagen også.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 December , 2013, 15:11 »
 /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran