Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børn og høns  (Læst 4891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JKJ

• Passiv bruger
Børn og høns
« Dato: 13 December , 2013, 10:53 »
En af mine sønner ønsker sig 1,2 silkehøns og et lille hus med gård til sin 9 års fødselsdag. Jeg er blevet helt grebet af ideen og har kigget på flere tegninger af flytbare huse med gård på. Samtidig håber jeg på, at kunne trække på silkehønsene som "rugemaskine" for mine store høns.

Men - er det forsvarligt at give dyr i gave på den måde? Overraskende mange i vores omgangskreds mener, at det er forkert at give dyr i gaver til børn. At det er noget man forbereder over længere tid med barnet og opbygger en "stemning" og viden om inden anskaffelsen. Han er jo med til at passe vores andre høns til hverdag og det er således ikke nyt for ham. Jeg tænker, at det kan være med til at opbygge noget ansvarsfølelse!?! Og et sundt alternativ til computerspillene....

Hvilke erfaringer har I andre gjort jer?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Børn og høns
« Svar #1 Dato: 13 December , 2013, 11:37 »
Selvfølgelig er det ansvarligt, når I i forvejen ved en masse om høns og er indstillet på at hjælpe jeres søn med hans høns.

Det er jo ikke så i står og aldrig har haft dyr før eller noget i den stil.

Min ene datter fik da hun var ca 8 år et stort chinchillabur i julegave og et hjemmelavet gavekort på at komme ud og vælge to chinchillaer hos en opdrætter. Måske det var en idé for jer? Der er jo noget særligt over at vælge sine egne dyr ud :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #2 Dato: 13 December , 2013, 13:01 »
Jeg mener klart også, at det er helt forsvarligt, især når I hjælper med at passe dem.

Selv har jeg haft dyr siden jeg var 3 år gammel, og de har altid betydet meget for mig. Og mine børn har også altid været vant til at vi havde dyr. Min store søn har haft kanin, min datter både kat og kanin og dem mindste søn havde kat. Desuden har vi haft hund i alle de år det var muligt.

Håber du finder nogle små kære silker og et fint hus til ham  /o
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 December , 2013, 13:51 »
Til mindre børn, som ofte gerne vil tage hønsene op, er små dværgracer ikke så gode, da de risikerer at lide overlast ved at de bliver taget i/om på for voldsom måde.
Der er store rolige racer langt bedre, da de ikke kan håndteres/bæres med blot fodres og klappes :laugh:

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 13 December , 2013, 14:29 »
Hvis børn har lært den rigtige tilgang fungere Dværghøns også fint og Silkehøns lyder det til mange har held med. Så nok ikke et så ringe valg igen og de kan sagtens bruges som skrukmaskiner til diverse hønseæg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #5 Dato: 13 December , 2013, 15:24 »
Principielt er jeg nok enig med Nej-sigerne i din omgangskreds. Jeg har boet en del år i Spanien og set hvordan folk gik ind i dyrehandelen i storcentret for at købe den guldfisk ungen gerne ville ha' til jul, og så kom ud med en sød lille boxerhvalp ( Det var i et område hvor chancen for at de ikke boede i lejlighed var ikke eksisterende) Og jeg har været på dyrehjemmene hvor højsæson ligger fra slutningen af januar til midt marts. Det er der man "bytter" de besværlige gaver. :-X
Men hvis man ved tilstrækkeligt om det pågældende dyr og er villig til at tage over hvis barnets interesse/ansvarlighed ikke rækker så langt som man troede. Så kan man i min optik se stort på principperne.
Held og Lykke med det <I
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 16 December , 2013, 07:46 »
Jo børn og dyr hører sammen.Dyrene er til både trøst og fornøjelse.Silker er også et godt valg .Jeg har selv haft nogle til at gå i vores børnehave i sommer.De er rolige og ikke flyvske så børnene blev ikke skræmt af dem.Så længe du bakker ham op og i hjælper hinanden lidt så det ikke blir en sur pligt men sjovt og lærerigt, så skal det nok gå.Min egen søn på 6 har også lige fået sine egne dværg orpington.Rigtig god fornøjelse til Jer.Det er da så dejligt med nogle fælles interesser :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 16 December , 2013, 11:46 »
i dette tilfælde kan jeg ikke se noget galt i det. Så længe i er indstillet på at i nok kommer til og hænge på pasningen, eller ihvertfald en del af den. Men der udover er det sundt for børnene og finde ud af at der altså er et ansvar man SKAL leve op til. (der er det jo rigtig godt og ha far og mor i kulissen til og hjælpe til  ;) ) Men ideen med og give ham hus og gård, og så et gavekort på dyrene er god synes jeg. Så er det lidt mere hans egne dyr når han selv har valgt dem, med gode råd fra forældrene
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 December , 2013, 20:16 »
Det er jo næsten som at se sig selv, da jeg var i den alder. Som 9 årig havde jeg mange høns og elskede dem højt. Min livslange kærlighed til fjerkræ blev grundlagt der, ingen tvivl om det. Høns giver anledning til fordybelse og det har børn rigtig godt af at opleve. Det er bare om at støtte op om sit barns lyst til at dyrke en hobby, der giver så mange fornøjelige timer. I julen 1970 fik jeg Hilbert Jensens bog "Dværghøns" og aldrig er en bog tæsket så meget igennem. Jeg har den stadig som en kær erindring fra min barndom. Så jeg vil foreslå dig at supplere julegaven med en bog, så han i ro og man kan fordybe sig og drømme om nye racer og dygtiggøre sig. Jeg har set en fin anmeldelse på "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe. Se også denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=261.0
...og så tag ham med på fjerkræudstilling;, det vil han elske. /o
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin