Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min første slagtning  (Læst 1498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tinggaard

• Gæst
Min første slagtning
« Dato: 04 December , 2013, 11:31 »
Jeg er ny med høns (havde dog også for 20 år siden meeeen føler mig næsten som ny). Vi fik i sommer en flok med nogle wyandotter (som endnu ikke lægger æg  :-\ på trods af at de er ca 30 uger men kom måske for sent igang med at få lys op i hønsehuset?), et par kønigsberger som har været meget stabile med æg og så 4 orpington som desværre viste sig alle at være haner. Da vi lovede vores naboer ikke at have hane da vi anskaffede kyllingerne, måtte vi derfor igang med at fylde fryseren med de smukke dyr.
Og takket være dette fantastiske forum med alle de gode råd fik jeg igår slagtet de tre af hanerne og hold da op da den første hane var overvundet gik det slag i slag med de sidste to. Så jeg glæder mig næsten til den sidste skal slagtes  ;)
At de så oveni vejede hhv. 2200, 2300 og 2900 gr gjorde det jo bare bedre  :D

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
Sv: Min første slagtning
« Svar #1 Dato: 04 December , 2013, 20:08 »
Uha glæde mig ikke til vi engang skal svinge øksen.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 04 December , 2013, 20:52 »
Jeg slagter de sidste i uge 52. Tre haner og to høner på 24 uger. Så er jeg klar til vinteren.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Tinggaard

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 December , 2013, 08:53 »
Uha glæde mig ikke til vi engang skal svinge øksen.

Jeg allierede mig med min far som er jæger og det hjalp på nervøsiteten så kender du en jæger kan du måske få hjælp der :-)

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 December , 2013, 09:04 »
Jamen, det må jeg lige finde ud af om jeg gør. Tak for tippet.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 December , 2013, 22:40 »
fedt du selv kan klare det. tja min kæreste som er jæger er sku ikke meget bevendt  /d

han skulle hjælpe mig med en tilskadekommet hane i dag, men nægtede at hjælpe. jeg er usikker selv så tør sku ikke bare skyde løs uden at være sikker på at ramme ham sikkert første gang.

men kan se jeg må se at øve mig når jeg ingen hjælp kan få her. at hugge hovedet af som ene, kan jeg slet ikke se er muligt selv at gøre. har ihvertfald ikke lyst til selv at stå og prøve..
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Tinggaard

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 December , 2013, 22:54 »
Vi slog dem bevidstløse først ved at slå dem mod blokken og derefter et par hug med øksen. Det lyder mere makabert end det var

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 06 December , 2013, 22:58 »
Hvis en jæger ikke kan kappe hovedet af en hane, så ..... ja jeg er målløs.  :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 December , 2013, 00:54 »
Det må handle om vilje hos jægeren - det lærer man jo på jagtprøvekurset. Man lærer endda også at "brække" (tage indvolde ud) på større dyr som hjortevildt. Så find en mere venligt stemt jæger til formålet.
Sonja

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 December , 2013, 10:39 »
tja han er sku lidt et kvat. for at brække et dyr kan han heller ikke (kan ikke tåle at se blod) så det gør hans far for ham som forøvrigt er jagttegnslærer og altid har gået meget på jagt.

han kan skam godt hjælpe mig, og har altid gjord det før. han hader bare mine høns, så vil nødig hjælpe med dem.

men vi er fuldstændig enige. det er noget pjat at man kan skyde et raskt dyr, men ikke skyde et sygt dyr der har brug for det. han føler sig som bussemanden der altid skal aflive når der indimellem er brug for det.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 December , 2013, 11:14 »
Maja; hvorfor skyde den? Er det ikke bare at snuppe øksen? Men enig. Det er vattet af en jæger at han ikke kan aflive et skadet dyr.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 December , 2013, 17:53 »
hanen hænger nu i carporten uden hoved. jeg HADER aflivning. derfor virker det mindre drabeligt at skyde syntes jeg. men han skulle af med hovedet da min svigermor gerne ville have ham at spise.

kunne bare ikke få mig selv til at knalde ham med en kæp, så det gjorde kæresten og jeg huggede hovedet efterfølgende. syntes ikke det er så svært med øksen, men at give dem det gok er sku. er så bange for ikke at gøre det godt nok, eller ikke ramme ordentligt.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #12 Dato: 07 December , 2013, 18:24 »
Godt klaret.  /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 December , 2013, 18:47 »
Men hvad nu hvis din gemal er lige så bange for at gøre det dårligt?
Da jeg slagtede ænder kunne jeg heller ikke lige overskue hvordan jeg skulle holde sådan en stor and med en hånd, så de blev likvideret med salonriflen. Det var særdeles effektivt, men på ingen måde "kønnere" end øksens arbejde...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 December , 2013, 21:57 »
he he, ja han hader det nok lige så meget som mig. men må dog erkende at han nok heller ikke er ret meget bedre end mig til det   :)  men han har måske nok lidt lettere ved det end jeg. eller han har ihvertfald været mere vant til det når han er opvokset som han er. med på jagt nærmest siden han kunne gå.

jeg kommer fra en familie hvor man lader dyrene gå til de selv dør af alderdom, også selv om de er handicappede og burde aflives. og skulle noget endelig akut aflives har der i de 18 år jeg boede hjemme måske været få gange en nabo forbi og gøre det :-) så det var nærmest traumatisk med hyletur til følge da man første gang oplevede at skulle aflive et dyr.  :o

jeg er også vegetar  ;D dog ikke derfor, for har bestemt ikke noget som sådan akavet forhold til aflivning eller at skulle spise dem hvis jeg gjorde det.  ville med glæde både spise mine heste, ænder og haner. men lige det at skulle slå dyrene ihjel er godt nok ikke noget der ligger til mig.

har det dog efterhånden fint efter selve aflivningen, det er ikke et problem mere som det har været. undersøger også gerne dyrene efterfølgende, og ville slet ikke have noget i mod at plukke og partere dem.

her er min kæreste en del mere sær. han ville aldrig spise mine heste og spiser kun nødig ænderne til jul som han ellers ikke har haft ret meget med at gøre. 

jeg har absolut ingen kvaler ved at sende mine dyr til slagteren. ved jo de har haft det godt.

tror at hvis alle selv skulle skyde/ aflive og partere de dyr de spiser, så ville 80- 90 % af befolkningen sku nok være vegetarer  ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå