Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 58428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ankerbak

• Passiv bruger
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #60 Dato: 06 December , 2013, 12:34 »
Jeg elsker debat, og faste holdninger, men nogle gange kan det jo være godt, at udfordre sine egne holdninger og vende alting på hovedet.
Det er stadig facts at 59% af de æg der bliver solgt i Dk er Buræg. Jeg kunne aldrig selv drømme om at købe andet end øko æg, eller bedst, æg på landet.
Jeg ved godt at det ikke er den optime løsning at have høns i lejligheden/altanen, og efter de sidste fire siders debat, er det vist ikke svært at regne ud, at vi deler samme holdning.
Men en anden måde at se det på: Lad os nu sige, at folk køber et bur til deres altan, og lige pludselig finder ud af hvor lidt plads deres høns har, tros de har 10 gange så meget plads som burhøns, så kunne det være, at de ville ændre deres holdning til hvordan deres kød/æg har haft det, før det ender på tallerknen. For hvis vi snakker dyrvelfærd, er det jo ikke kun høns, der bliver udsat for tortur og dårlige forhold hver dag.   

Så kan vi altid diskutere hvem der ville købe disse bure, og om det er den målgruppe der køber bur æg mm..

Som beskrevet tidligere, vil jeg ikke diskutere velfærd i Industrien VS hugge høns i haven. Men derimod hvordan jeg finde den bedst mulige løsning, inden for den givende ramme. 

Tros holdningsændring mm. Ændre jeg ikke på projekt oprendelige udgangspunkt, høns i lejligheden/altanen. Så alle jer der er meget i mod mit projekt, syntes jeg at i skal se det som en mulighed, for at give kritik, til at lave den bedst mulige løsning for hønsene. For et koncept forslag bliver der lavet, med eller uden jeres hjælp, forskellen er bare, hvor god konceptet bliver for hønsene, og det er derfor jeg har taget kontakt til jer, da jeg ønsker de bedst mulige forhold for hønsene, inden for den givende ramme..           

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #61 Dato: 06 December , 2013, 12:59 »
Jeg vil egentligt gerne vide mere om baggrunden for dit projekt.
Dine første spørgsmål kan besvares kort ud fra "hvad kan svare sig". Hybridhøns af den ene eller anden slags. Hvis du holder dem under de minimumskrav industrien stiller, kan du have masser af høns i din projektlejlighed. En burhøne skal have hvad der svarer til et A4 ark og et postkort. (postkortet er den ekstra plads de skal have efter de nye regler). Du kan købe hybridhønniker der er klare til æglægning, holde dem i dine bure til de fælder første gang, slagte dem og koge suppe på dem og anskaffe dig nogle nye. Så får du masser af æg og til sidst nogle magre suppehøner ud af det. Hvis du vil anskaffe dig kød-kyllinger køber du nogle daggamle hybrider af kød-race og sætter ind i dit bur i stedet. Når de er omkring 5-6 uger gamle (eller brækker benene på grund af den hurtige tilvækst) slagter du dem og starter forfra. Så du  behøver som minimum bare at anskaffe dig et af de nye "berigede" bure, en vandskål og en foderskål, lidt ensidigt fuldfoder (og skaller, hvis det er æglægningshybriderne du satser på) samt lidt avispapir/strøelse til bunden af dit bur. Så er du klar til dit helt eget lille industrihønsehold i miniformat i din lejlighed. Alt hvad du laver derudover er en forbedring i forhold til hvad industrien har af minimumskrav.
Men for hvem laver du lige det her projekt???? Det kan da ikke være for hønsenes skyld!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #62 Dato: 06 December , 2013, 13:23 »
@ Anker

Jeg håber da at du holder os opdateret om projektet, nu når vi er blevet inddraget.

Så kan det jo resultatet enten blive :

"Haha se det kunne lade sig gøre med høns på altan/lejlighed"

eller

"Ja, I havde sørme ret, høns hører ikke hjemme på en altan eller i en lejlighed"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 06 December , 2013, 14:26 »
Og det er lige der vi skal hen Lene :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #64 Dato: 06 December , 2013, 15:08 »
At sammenligne høns i lejlighed/altan med udstilling, kan man vel egentlig ikke. For på en udstilling er dyrene der i ca. 2 døgn, hvis det er en alm. lokaludstilling og 3 døgn hvis det er LU.
Og selvom det er små rum (som er 70x70x70 cm. hvis det er stor race) så har dyrene trods alt hvert sit rum.

For der er en anden problematik omkring høns på lidt plads og det er fjerpilning og/eller direkte kannibalisme, som "nemt" kan komme af stress, for lidt plads, dårligt temperament, mangel på vand, proteiner og reguler kedsomhed.

Disse problemer løser man i industrien med næbkupering og halvmørke.

« Senest Redigeret: 06 December , 2013, 15:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #65 Dato: 06 December , 2013, 15:48 »
Men lad os for sjov regne lidt, nogen nævnte undulater i starten af tråden ;-)
Mange, mange mennesker i DK har undulater i fulgebure som dette:
http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/undulatbur/hagen/251870
(Image removed from quote.)
Det har målene L x B x H: 74,9 x 38,1 x 92,7 cm og sælges som en høj og rummelig model.

Det er også alt for lidt plads til 2 undulater.
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #66 Dato: 06 December , 2013, 15:51 »
Jeg vil sige at jeg kan sagtens finde på 1001 grunde til ikke at holde høns i lejlighed/altan - både for hønsene og menneskenes skyld. Men når det så er sagt så kan det jo sagtens lade sig gøre, bare se hvor mange der kan være i en produktionshal - etikken i at gøre det er en helt anden diskussion.

Men lad os for sjov regne lidt, nogen nævnte undulater i starten af tråden ;-)
Mange, mange mennesker i DK har undulater i fulgebure som dette:
http://www.zooplus.dk/shop/fugl/bur_voliere/undulatbur/hagen/251870
Det har målene L x B x H: 74,9 x 38,1 x 92,7 cm og sælges som en høj og rummelig model.

Det giver et rummål på 0,26 m3, og vi ved at en undulat vejer mellem 40 og 50 gram (så vi siger gennemsnitligt 45 gram til regnestykket) - det er meget almindeligt at folk har 2 undulater i et sådant bur og her snakker vi altså om højtelskede kæledyr ;-)

Tilsvarende forhold for 2 høns (f.eks new hampshire der lægger mange æg vægt mellem 2-2½ kg, så vi siger 2.25 kg til regnestykket - dvs de er 50 gange større end undulaterne) vil være 13,22 m3.

Det vil jo faktisk kunne resultere i et bur/voliere på 3x2,2x2 m. hvilket jeg synes lyder meget realistisk at finde plads til på en terrasse - faktisk passer målene jo med mange af de små hønsehuse komplet med løbegård der sælges alle steder efterhånden.

I mit hoved er det ikke mere synd for en høne end for en undulat, hamster, kanin (udfyld selv med flere) at bo i bur i en lejlighed.
Dermed mener jeg ikke at jeg ikke synes det er synd, for det gør jeg og det er ikke noget jeg selv ville gøre, men vi bor i et land hvor man har besluttet at burhøns ikke er mishandling ergo vil det her heller ikke være det uanset hvad ens personlige holdning til dyrehold er - det betyder jo ikke at man ikke skal arbejde for at ændre på tingenes tilstand og ændre folks holdninger, men faktuelt er det lovligt og ikke mishandling.

Faktisk vil de terrasse-forhold jo kunne opfylde kravene til økologiske æglæggere (økokrav: max 6 høns per m2 inde + min 4 m2 ude areal per høne = 4,16m2 per høne i alt) ... hvis man personligt synes det er dyremishandling så må det godt nok være svært at købe ind i butikkerne uden at støtte enten den ene eller den anden form for mishandling for så er barren godt nok sat højt. Det er beundringsværdigt hvis man kan leve sit liv så gennemført, men jeg kan i hvert fald ikke og jeg vil da hellere inviteres på terasse-hønseæg end buræg (hvis bare de ikke skal bo hos mig)  :laugh:

Der mangler vist et par m2 i det regnestykke,  og det er en kendt sag for  de fleste hønseholdere at disse bure ikke overhovedet er velegnet til at holde høns i,,, jeg har sådan et, og bruger det til helt nye små kyllinger, ... jeg har haft 4 Seabright i det bur, og de er på størrelse med solsorte, og da syntes jeg også at det er alt for lille... disse bure egner sig for kaniner eller marsvin som sommerbur, ikke for et sted de skal bo året rundt. De er også utætte hvis det virkelig regner, og vælter i blæsevejr,,, og da de skal kunne flyttes efter nyt græs, så er det ikke en ide at spænde dem fast... Uegnet til levende dyr, uanset hvad forhandler eller producent siger.   og de er end ikke 2 m2  store i bunden
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #67 Dato: 06 December , 2013, 16:02 »
Jeg synes nu også at det også er synd for alle de fugle, kaniner, marsvin og fisk som sidder og kukkelurer i bittesmå bure og akvarier. Også selv om det er fuldt ud lovligt at holde dem på denne måde.

Og ja producenterne af de små færdige hønsehuse lover mere end reelt og nybegyndere "æder det de siger råt". Men det er selvfølgelig også "fine" forhold hvis man sammenligner med pladsen for burhøns.
« Senest Redigeret: 06 December , 2013, 16:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 06 December , 2013, 17:22 »
@karensminde & Lene det er jo netop det der er pointen ;-)
men fordi vi synes det er for lidt plads/synd så ændrer det jo ikke at det er der altså mange, mange mennesker der ikke syntes, men som gør det i den allerbedste mening og elsker deres kæledyr.

@ina, hvor er der fejl i regnestykket? hvis du har 13m3 så bliver det da snildt til 2x4,16m2 hvis du laver det i flere etager som de fleste af den type færdighuse jo netop er.

Sådan som jeg læser Ankers sidste indlæg så er det jo netop det der er det interessante her. Hvis den helt almindelige dansker anskaffer sig nogle helt almindelige høns og stopper dem ind i sådan en altanpakke (med de bedste intentioner og forholdene er jo stadig bedre end for bur og skrabe høns) Så kunne det jo være at man kom til at tænke over tingene og pludseligt så industrihønsene i et helt andet lys ... Det gælder om at få dyrene ind på livet, det giver grundlaget for de største holdnings ændringer (kom lige til at tænke på hugh fearnley whittingstall og hans hønseeksperiment).

Vi ved jo alle sammen godt at kødpakkerne i brugsen og bilka bugner af glade grise og kyllinger på græsmarker og det er så nemt at lukke øjnene for virkeligheden, den virkelighed hvor selv en dansk økologisk slagtekylling måske aldrig har sat fod udenfor. Hunde og katte har jo enorm status i dk, og det man ser hos mange her på forum er jo, at får man først fjerkræ, ja så ophøjes produktionsdyrene hos mange til kæledyr med samme ret til dyrlæge, lækkerbiskner og et langt liv som hunde og katte - hvorfor dog afskære nogle fra at opnå den samme eller delvise holdningsændring ved sige at det er uacceptabelt kun at behandle dyr marginalt bedre end industrien allerede gør ? Jeg tænker at det er noget man prøver også bliver man enten grebet af hønsevelfærd og tager den derfra eller også gør man ikke (i hvilket tilfælde jeg stadig mener hønsene har haft et bedre liv end i industrien)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #69 Dato: 06 December , 2013, 17:38 »
verden er jo forunderlig og det der er rigtigt for den ene er det ikk nødvendigvis for den anden, måske nogle føled de deltager i tråden, men hakker kun, og giver udtryk for en forudintaget snævertsynet holdning til andres meninger, og interesser, det er på ingen måde fremmende for en god debat, der kan sjældent føre noget konstruktivt med sig,  så hvorfor dog ikke tie, industrien har jo klart definerede holdningetil pladskrav, osv.hobbyhønsehuse en anden standard, og hvad vi så hver især byder vore dyr, er jo meget forskellig, jeg mener en hønsegård bør være grøn , andre mener det skal være sand. hvor om alting er så blir vi det vi spiser, så fej lige jeres gensplejsede soya, fra egen dør før i kaster med sten, fra jeres glashønsehuse

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #70 Dato: 06 December , 2013, 21:52 »
@Metmus. Ja jeg tror du VIL være på tværs. Fred være med det, men prøv dog at komme med noget mere intelligent modspil så.
1. KOMPROMIS. Find en måde at holde høns på hvis du bor i byen. Alternativerne er et hus med have eller at blive medlem af en fjerkrækoloni.
2. Hunde skal ALTID have motion svarende til hvad racen kræver, men det kan klares næsten uanset hvordan man bor.

Hold da ferie Henriette..det er ikke alle, der er velkommen i din debat, hva??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 06 December , 2013, 22:02 »
Jeg tror vist bare der er forskel på meningen om hvem der er på tværs - men det er for mit vedkommende fint nok :-) der bliver nemlig prikket og provokeret på meninger/holdninger vedr. dette spørgsmål, deraf også hvorfor jeg skriver at man skal gå efter bolden - men det kan også være svært når man er passioneret om noget og føler at den mening/holdning man har er den rigtige.

Men sandheden har mange ansigter, der afhænger af hvem der fortæller den - det er i hvert fald min personlige mening.

Men i alle fald, det der er det fede er at alle er ret passioneret. Fedt.

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #72 Dato: 06 December , 2013, 22:15 »
Ork jo. For min skyld må alle være med. Men bevidste misforståelser og provokationer synes jeg er under lavmålet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Høns i lejligheden
« Svar #73 Dato: 06 December , 2013, 22:22 »
Der da ikke nogen misforståelser, men helt klart er provokeringen det spørgsmål som tråden handler om - det jo trods alt ikke et forum for burhøns. Så der er kun "thumbs up" herfra til Anker for at turde.

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #74 Dato: 08 December , 2013, 01:36 »
Hverken lejligheder, altaner - eller for den sags skyld parcelhuse, bondegårde og hønsehuse - vokser i naturen, så i princippet er det ikke "naturligt" for nogen som helst dyr at leve disse steder. Ikke for hunde, katte, undulater, køer, vandrende pinde eller høns. Hver gang vi mennesker blander os i dyrenes forhold, blander vi os i naturens gang - og vi har, efter min mening, dermed også påtaget os et ansvar.

Herhjemme bruger mange af os gladeligt tusindvis af kroner på efter evne, holdning og indsigt at give Fido, Kisser og Piphans gode forhold i vores hjem. Vi lærer forhåbentlig kræene at kende, så vi bedre kan opfylde deres behov, og de giver til gengæld os en masse gode oplevelser. Kæledyr er en hobby, som de færreste forventer at tjene penge på.

Hønsehold har vi traditionelt en anden tilgang til - det må gerne kunne svare sig. Og netop den tankegang må man væk fra, hvis man overvejer høns i lejlighed eller på altan - hvis de skal have gode forhold, er det både dyrt og besværligt. Til gengæld vil man nok kunne få masser af sjove og gode stunder med dem. Hobbyhønsehold vil alligevel sjældent kunne svare sig økonomisk, hvad enten det er udendørs eller indendørs. Æg og kød kan være en ekstra bonus, men som formålet med hønseholdet er det absurd.

I større plastikbakker vil man kunne spire/dyrke græs eller korn, som hønsene kan skrabe i. Melorm kan også nemt dyrkes i en plastikboks, og man kan samle grønt udendørs og slæbe det op i lejligheden. Støjen er næppe værre end den fra kakaduer, fældning kender vi fra både hunde og katte, og mht. støv gør mine egne katte deres yderste for at omdanne min seng til et højbed, når de slæber jord med ind under poterne. De fleste kæledyr sviner og lugter, og det vil høns også gøre. Så må man enten gøre mere rent eller sænke standarden.

Hvad der så er etisk forsvarligt kan - som det jo sker i denne tråd - diskuteres. Lovgivningen på dyreværnsområdet er laveste fællesnævner, og er efter min mening irrelevant i denne diskussion. Om det er synd for hønsene? Tja, jeg har set altaner på 20-30 m2, som så ud til at være glimrende egnet til hønsehold. De er nemme at rottesikre, og hverken mink eller ræv er et problem. Man vil snildt kunne dyrke både mindre træer og buske i potter, måske endda kunne anlægge en lille plæne. Personligt ville jeg være langt mere tilbøjelig til at holde høns end katte i en lejlighed.

Realistisk er det nu nok ikke. Høns bliver ikke opfattet som kæledyr i vores kultur, og i forvejen er der stadig færre lejligheder, hvor det er tilladt at holde dyr. Jeg har svært ved at forestille mig, at det vil ændre sig.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat