Hverken lejligheder, altaner - eller for den sags skyld parcelhuse, bondegårde og hønsehuse - vokser i naturen, så i princippet er det ikke "naturligt" for nogen som helst dyr at leve disse steder. Ikke for hunde, katte, undulater, køer, vandrende pinde eller høns. Hver gang vi mennesker blander os i dyrenes forhold, blander vi os i naturens gang - og vi har, efter min mening, dermed også påtaget os et ansvar.
Herhjemme bruger mange af os gladeligt tusindvis af kroner på efter evne, holdning og indsigt at give Fido, Kisser og Piphans gode forhold i vores hjem. Vi lærer forhåbentlig kræene at kende, så vi bedre kan opfylde deres behov, og de giver til gengæld os en masse gode oplevelser. Kæledyr er en hobby, som de færreste forventer at tjene penge på.
Hønsehold har vi traditionelt en anden tilgang til - det må gerne kunne svare sig. Og netop den tankegang må man væk fra, hvis man overvejer høns i lejlighed eller på altan - hvis de skal have gode forhold, er det både dyrt og besværligt. Til gengæld vil man nok kunne få masser af sjove og gode stunder med dem. Hobbyhønsehold vil alligevel sjældent kunne svare sig økonomisk, hvad enten det er udendørs eller indendørs. Æg og kød kan være en ekstra bonus, men som formålet med hønseholdet er det absurd.
I større plastikbakker vil man kunne spire/dyrke græs eller korn, som hønsene kan skrabe i. Melorm kan også nemt dyrkes i en plastikboks, og man kan samle grønt udendørs og slæbe det op i lejligheden. Støjen er næppe værre end den fra kakaduer, fældning kender vi fra både hunde og katte, og mht. støv gør mine egne katte deres yderste for at omdanne min seng til et højbed, når de slæber jord med ind under poterne. De fleste kæledyr sviner og lugter, og det vil høns også gøre. Så må man enten gøre mere rent eller sænke standarden.
Hvad der så er etisk forsvarligt kan - som det jo sker i denne tråd - diskuteres. Lovgivningen på dyreværnsområdet er laveste fællesnævner, og er efter min mening irrelevant i denne diskussion. Om det er synd for hønsene? Tja, jeg har set altaner på 20-30 m2, som så ud til at være glimrende egnet til hønsehold. De er nemme at rottesikre, og hverken mink eller ræv er et problem. Man vil snildt kunne dyrke både mindre træer og buske i potter, måske endda kunne anlægge en lille plæne. Personligt ville jeg være langt mere tilbøjelig til at holde høns end katte i en lejlighed.
Realistisk er det nu nok ikke. Høns bliver ikke opfattet som kæledyr i vores kultur, og i forvejen er der stadig færre lejligheder, hvor det er tilladt at holde dyr. Jeg har svært ved at forestille mig, at det vil ændre sig.