Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkun  (Læst 1393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
kalkun
« Dato: 29 November , 2013, 18:05 »
hej ved ikke helt hvad den høre under, men kunne godt tænke mig at høre lidt mere om dem..
larmer de meget?
hvor meget spiser de ca om dagen?
kan de flyve over 1,80 cm hegn ?
hvilken foder skal de have?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Kokholm

• Passiv bruger
Sv: kalkun
« Svar #1 Dato: 29 November , 2013, 18:27 »
De flyver ingen steder - det er de for tunge til. Du skal være opmærksom på (har en professionel fjerkræavler fortalt mig) at kalkuner må ikke komme i nærheden hønseafføring. Noget med at deres lever bliver ødelagt. Den pågældende avler har begge dele og desinficerer støvler hver gang han går fra høns til kalkuner. (det er i parentes bemærket IKKE en industriproducent).
Sonja

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 November , 2013, 19:00 »
Kalkuner - jeg kan ikke sige hvor meget de spiser, men flyve over hegn, det skal du ikke være urolig for.
Min nabo har kalkuner, ænder og høns ude i deres store have, her går de alle frit. De samles i grupper, ud fra hvad jeg kan se, og er de bedste "vagthunde" vi har i kvarteret - den mindste lyd, og de klukker og hvæser :-)

Men som sagt, de flyver ingensteder, de vrælter bare rundt og hygger, og hegnet til os er vel kun 120cm.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 November , 2013, 22:15 »
Mine får svine foder

De larmer ikke

Mine kan godt flyve over hegn der er 1.50 bare ikke så tit men de er fra maj så de holder nok op igen

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 November , 2013, 22:42 »
Jeg tror nu man skal være lidt forsigtig med høns og kalkuner sammen se her:

https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Sider/Blackhead.aspx

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 November , 2013, 22:20 »
Jeg lavede et kalkunforsøg sidste år.. Bronce kalkuner fra maskine, 4 stk, de to under en dværghøne, de andre to i varmekasse. Dem i varmekasse døde ved hhv 3 og 5 uger. Dem under skrukhøne blev store og flotte og de holdt meget af deres dv dottemor!! Ingen sygdom, ingenting, de "goblede" højt, hver gang de så mig eller hørte andre, men var absolut ikke irriterende (vi bor i parcelhus m stor have). De fik alm hønsemad, deres yndlingsmad var dog græs fra plænen, som de klippede ganske forsigtigt med næbbet..vidunderlige dyr! Meget stærke i vingerne, gav mig tæv, da de skulle slagtes, blev ca 6 mdr og vejede 6,5 kg slagtet. De spiste IKKE meget mad ifht hønsene. Hvis de besluttede sig for det, kunne de godt.flyve ganske elegant over 1 m hegn :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 December , 2013, 10:02 »
se det er jo ganske spændene læsning fordi der er forskellige meninger :-) jeg har hørt de skulle larme helt forfærtelig og spise helt vild... en hun skulle kunne slagtes når den er 16-17 uger g have en vægt på 10 kg??? det er noget jeg har læst
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 December , 2013, 10:10 »
hvis man har Race kalkuner flyve de rimlig godt. min sove gerne 3-5 meter højt i en træ.
men de blive hvor de skal blive. de spiser vist de samme som racehøns X deres størsele så en høne dobbelt så meget som en storrace høns og  kalkun hanen spise måske for 3-4 store høns 
men de stor hvide slagte race kan kun flyve i de første 2-4 måneder af deres liv (denne slags æder altid og alt)

de larmer næsten aldrig med mindre det er parrings perioden og hvis man sætter kokken igang.

kalkuner kan døde af en sygdom der hedder Blackhead som kommer fra en virus som høns kan bære og tåle. hvis din høns har det blive det svært at holde kalkuner,her på gården har de det fint sammen

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 December , 2013, 10:16 »
hvide slagte kalkuner kan blive rigtig stor have en 11 mdr kokke på 25 kg
men de er ikke sjovt at holde og så en flok here kan holde hindanden igang og larmer hele dagen de spiser som en svin men man få alt tilbage i kød

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 December , 2013, 11:30 »
Så er det vist slagtekalkuner min nabo har ;-)
Flyver ikke, larmer og er monster store.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 01 December , 2013, 11:51 »
Jeg købte engang sådan en monsterkalkun af en kollega, hvis mand havde kalkunfarm. Den var for stor til komme hel ind i ovnen!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 December , 2013, 23:40 »
Kan kun anbefale broncekalkuner...det skal bare prøves :-):-) En blanding med de store hvide kunne også gå an, men ren hvid slagtekalkun..nej tak!
Glemte at skrive, at smagte sååå godt. Jeg skar dem ud rå, så vi pr måltid fik èn vinge og èt lår som en slags lørdagskalkun. Brystet vejede over 500 g PR STK! Selve skroget kogte jeg suppe på...den bedste suppe nogensinde..har endnu ikke lavet en hønsekødssuppe, der har været lige så god :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 December , 2013, 12:35 »
iår er det den første år jeg har slagtet bronce kalkuner og har helstegt en kalkunhøne igår., det er 10X bedre som en hønsehane og har de samme vægt.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 December , 2013, 13:57 »
hvad kommer en broncekalkun op og veje :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 December , 2013, 14:40 »
5 kg hunog 12-15 kg for han vil jeg tro