Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så oprinder store-sammenføringsdagen  (Læst 1674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Så oprinder store-sammenføringsdagen
« Dato: 22 November , 2013, 08:37 »
Ekspert kan jeg nok ikke kalde mig endnu ... meeen for søren, jeg har fået noget erfaring nu i sammenføring af høns og i at lægge mærke til alverdens ting i et sådant forløb ...

Det er nu 14 dage siden, at Kluk - vores ene new hampshire - lå og var pludselig død i hønsegården - og få dage efter måtte Cornelia - vores dejlige Orpington dame - lade livet efter noget tids sygdom, hvor der ikke var bedring.

Dette efterlod Klara - vores anden new hampshire - alene i den ende af hønsegården, hvor de tre var midlertidigt isoleret pga mobning.  Der boede de ellers fint i deres lille 1-værelses med egen indgang og tilhørende gård :)

Der begyndte så den store sammenføringsøvelse, som jo gerne skulle ende med, at Klara blev sluset tilbage i flokken - til et godt hønseliv med de andre - uden mobning og plukning til følge.

Det har været spændende 14 dage, som nu er endt med, at der går 3 andre høns (Frida, Freja og Josefine) sammen med Klara - og de ligger måske lidt tæt i den lille 1-værelses, men det er gået over al forventning.

Til gengæld har Napoleon været pænt muggen den sidste uges tid, hvor han kunne se den ene høne efter den anden forsvinde - og høre dem på den anden side af de plader, jeg havde sat op, for at de ikke skulle gå helt besærk.

I dag oprinder så den sidste dag, hvor de går opdelt i to ... i den ene ende Napoleon og vores æglæggende Tante Grå (BK maran), som også må lægge krop til Napoleons frustrationer.  Og i den anden ende går Klara med Josefine (SK Maran), Frida og Freja (Wyandotter).

I eftermiddag fjerner jeg så pladerne og åbner den ene side af spærringen, så de kan gå i hele hønsegården. Samtidig lukket jeg dem ud i haven allesammen, så de kan være på et stort areal i et par timer, inden de kryber på pinden. 

Det skulle gerne ende med, at Klara hopper på pind med dem - eller hvis hun foretrækker den 1-værelses - at hun så får selskab af en anden høne ...

Spændende er det i hvert fald, om anstrengelserne og taktikken bærer frugt :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Så oprinder store-sammenføringsdagen
« Svar #1 Dato: 22 November , 2013, 08:58 »
Ja - du har gjort et stort arbejde med megen tålmodighed, Connie /o /o så Klara og du har fortjent, at det lykkes og kommer til at foregå smertefrit, når Napoleon skal have fortalt, hvad han mener om, at næsten alle hans damer var taget på ferie....uden ham >:(

Pøj, pøj
« Senest Redigeret: 22 November , 2013, 11:23 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 November , 2013, 09:12 »
Ja - du har gjort et stort arbejde med megen tålmodighed, Connie /o /o så Klara ud du har fortjent, at det lykkes og kommer til at foregå smertefrit, når Napoleon skal have fortalt, hvad han mener om, at næsten alle hans damer var taget på ferie....uden ham >:(

Tak Helle - og tak for hjælp til strategi  /o

Han har ikke været udelt begejstret  ;)

Han kan lige kunnet kigge henover spærringen, så han rent faktisk kan se de andre 4 høns trisse rundt og hygge sig på den anden side  ... og så stikker han i et gal ... han har ikke galet så meget som den sidste uge, så det bliver også rart at få lidt ro på den del :)

Så der er købt lidt ekstra guf og skaffet forskelligt adspredelse til hønsegård og have i de kommende dage, og forhåbentlig er Klara så blevet så gode veninder med de andre 3, at han lader hende i fred denne gang.  I hvert fald var der ingen skærmydsler af nogen art, da Freja blev sendt ind i flokken med tøser for et par dage siden ...
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 November , 2013, 19:17 »
Herlig beretning og overvejelser. Mange tak /o
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Connie

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 November , 2013, 20:12 »
Selv tak da  :)

Det har så også været en interessant eftermiddag :) 
Jeg startede med at lukke døren op til hønsehuset, så Napoleon og Tante Grå kunne komme ud i haven.  Dernæst gik jeg ind til de 4 tøser i den anden ende af hønsegården, hvor de to sidstankomne - Frida og Freja - godt kan høre, hvor de andre er løbet hen ... og vil egentlig gerne med.  Så da pladen, der deler gården op i to bliver fjernet, så er de to hurtigt gennem hønsehuset og ude i haven også.  Klara og Josefine tager det til gengæld lidt mere med ro, og Klara er - ganske som ventet - den sidste, der vover sig ud i haven.  Det er jo også 1½ måned siden, hun sidst har været derude sidst.

Jeg kan godt se på hende, at hun er lidt trykket ved situationen, og der går da også kun få sekunder, før Napoleon er over hende og napper en fjer af hende.  BANDIT.  Jeg vifter af ham, og han springer for at undgå dasket, mens han kigger fortørnet på mig ...

Klara holder sig helt for sig selv, mens de andre lader til at være glade over gensynet ... Napoleon er helt oppe og køre og galer i et væk, mens han holder et vågent øje med mig.  Jeg begynder at ordne mit væltede drivhus, som stormen har dømt ude.  Klara trisser rundt for sig selv i den ene ende af haven ... og de andre i den anden ende.

Da jeg er nede med første favnfuld drivhusstænger, har Napoleon lusket sig tilbage mod Klara, men da han ser mig, går han forbi og ind i hønsehuset.  Nu ved jeg så ikke lige, hvad der sker for Klara, for hun går guddødemig efter ham - så beder man da også om ballade. Og ganske rigtigt - inden jeg er hoppet over hegnet igen og ind i haven, så lyder der høje hyl og vingebask fra hønsehuset, og jeg skynder mig ind og dasker til hanen, så han skynder sig ud, mens Klara kryber sammen i et hjørne ... tager hende op og holder hende lidt, mens vi går ud i haven igen.

Så serverer jeg lidt dåsemajs drysset på jorden. Napoleon ER en god hane og gokker lystigt, så de 4 høner kommer benende hen til godterne ... Klara stiller sig i et hjørne med ryggen til, men hun står i det mindste midt i gruppen - uden at blive angrebet af nogen.  Majsene går hun så glip af :(

Jeg henter så lidt hvedekerner og knækket majs, som jeg drysser lidt ud over jorden foran hende. De andre får også lidt - lidt væk derfra. Når en af dem så nærmer sig hende, så skærmer jeg af, så hun får ro til at spise lidt i fred.  Det lader de til at forstå, og lader hende faktisk være, så hun får lidt af lækkerierne.

Jeg fortsætter med drivhuset - samler glassplinter og metalstumper op ... gys hvor et arbejde.  Imens tøffer de 4 høner og Napoleon rundt i mit lille rosenbed, mens Klara holder sig lidt udenfor - men alligevel i nærheden.  Det går bedre og bedre, og Klara og Napoleon kan nu går ca. 80 cm fra hinanden og nippe i græsset - uden at han farer på hende - og uden at hun pisker væk for at undgå noget, der måske kunne komme.  Dog er hun på vagt, kan jeg se, for hun giver ind imellem et lille hop, hvis banditten lige bevæger sig lidt pludseligt.

Sengetid ... Klara trisser ind i sin 1-værelses ... men får ikke selskab af andre.  Mens jeg sidder og taler til hende, så kan jeg høre, at de andre forsøger at finde deres pladser på pinden under højlydt gokken og vingebask.  Jeg hanker op i Klara og bærer hende ind i hønsehuset, hvor jeg placerer hende yderst på pinden ved siden af Josefine.  Hun falder umiddelbart til ro der.  Da jeg 10 min. senere tjekker til dem, så sidder Klara og Josefine helt til venstre på pinden, mens de andre 4 klemmer sig sammen til højre på pinden.

Umiddelbart ser det positivt ud, men nu vil jeg holde et vågent øje med dem her i weekenden, for jeg skal lige være helt sikker på, at Napoleon lader hende være i fred - som minimum, at han lader være med at plukke og terrorisere hende.  Og det er lidt mærkeligt, at det kun er hende, der får tur ... overfor de andre er han den sødeste, lækreste og mest opmærksomme hane, man kan tænke sig.

Så jeg tænker, at den står på rigtigt meget havearbejde i denne weekend for mit vedkommende ;)

0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2013, 13:52 »
Kl. lidt i lort i morges stod jeg op for at gå ud i hønsehuset og sikre mig, at alt var ok, og at Klara ikke sad i et hjørne totalt plukket for fjer.  Der herskede fred og fordragelighed, så de fik lige en håndfuld korn, og så ind under dynen igen ...

Lidt i 8 var jeg ude igen - lyttede da jeg kom rundt om hushjørnet, men der lød ingen vilde gok, og selv Napoleon har været mere afdæmpet med sin morgengalen, som eller var taget til henover de sidste 14 dage til stor frustration for min teenage-datter, som har værelse i den ende af huset, der ligger lige ud til hønsegården  <H

Jeg åbner døren, så de kan komme ud i haven, nu hvor alle glasskår er fjernet.  Alt ånder fred og idyl, så jeg går ind for at sætte morgenkaffen over, og indtager denne i sengen med en god bog.  Kl. 9 ringer telefonen ... genboen vil bare lige høre, om jeg er klar over, at mine høns er på vandring ... :o   HVAD .... KUNNE DE SPRINGE OVER HEGNET ? ? ?  ... jeg pisker ud af sengen, haler lige et par joggingbukser på og en havejakke og så ellers ud på gaden i morgenhår og lilla clogs.

Der går Napoleon fint på fortovet og hygger, mens Tante Grå og Frida hygger på naboens græsplæne.  Hvordan dælen for jeg lige indfanget 3 stk., så de andre ikke pisker videre ind i andre haver.  Genboen står med sine børn på 5 og 2 - klistret til ruden for at følge med i jagten ...

(det burde være Carnache, der skrev dette ... )

Nå, men Napoleon viste sig fra sin velopdragne side og luskede stille hjemad, mens jeg piskede i zig-zag bagved, for at han ikke skulle finde på krumspring. Op på terrassen ... og ... GUD FADER Connie ... du har jo glemt at lukke hegnet til, efter at du var nede med de sidste ting fra drivhuset i trillebøren ... så kan jeg lære det, kan jeg.

1 down - 2 to go.  Napoleon viste sig at være den nemme af de 3 eventyrlystne fjer.  De to andre var så sammen og kunne virkelig piske en stemning op ... bedst som jeg troede, at jeg lige havde gennet den ene ind på vores egen matrikel - hvor teenagedatteren var vågnet til dåd og kommet sin mor til undsætning - så vendte den rundt og løb mellem benene på mig. Kors - det må have set urkomisk ud.  Men med fangarme på begge sider af hækken, så skulle det jo ende ... og Frida vender rundt og løber lige ind i armene på mig.

Så er der den mere genstridige Tante Grå tilbage - hendes undvigemanøvrer og kropsfinter kunne fodboldlandsholdet godt lære lidt af.  Jeg har nu perlende sved på panden og får hende endelig ind i hjørnet på vores egen matrikel ... meeen næ nej, så nemt skal det ikke være ... hun nupper lige den lille sti i hækken op til bagboen ... og mig efter hende.  Det varer så ikke længe, før bagboen også står og kigger forundret med sine to børn på at jeg pisker rundt som en gal efter en høne.

Teenageren kommer mig til undsætning, og vi lurer, at stuntet må være at få hende ned ad den lille skrænt med hæk, hvor jeg så kan ligge i baghold.  Første gang lykkes det ikke, for hun er for langt væk, så hun undslipper op i haven igen ... teenageren får lidt tiltrængt motion ... men anden gang dukker hun op lige ved siden af mine fødder, så hun har slet ikke opdaget mig, da mine hænder lukker sig om hendes krop.  FANGET  8)

Hegnene bliver lukket grundigt ... og nu hvor vi alligevel er totalt opkogte, så kan vi lige så godt køre på storskrald  ;)

Nu har jeg så tilbragt 4 timer i haven med hønsene, hvor dagens udfordring jo egentligt var sammenføringen.  Mens jeg har sat kyllingenet fast på mit hønsehegn langs hækkene, så har alle høns trisset rundt i haven og hygget ... og der har ikke været skyggen af problemer.

Napoleon har ikke gjort anstalter til noget som helst bandit-agtigt, og Klara holder sig stadig på lidt sikker afstand, men har også været blandet godt med flokket og gået helt tæt på flere af dem, uden er der er sket noget.

Kan det virkelig være så nemt ?

Hvor ER det bare skønt at  have høns, når flokken er så harmonisk.  Nu krydser jeg fingre for, at det varer ved.

*b
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 23 November , 2013, 14:22 »
*g Man burde bo på en vis villavej i Tølløse ind imellem. Dine naboer har da fået dagens oplevelse der ;D. Godt at høre med sammenføringen /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #7 Dato: 23 November , 2013, 14:38 »
Tillykke herfra  ;D og flot klaret  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 November , 2013, 17:21 »
For hulan hvor er det god og sjov læsning.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #9 Dato: 24 November , 2013, 07:37 »
Tror alle hønseejere i byen har prøvet noget lignende.  ;D
Men jeg har fundet en nemmere metode nu. Hvis hønsegodterne med rosiner feks altid er i den samme bøtte, så er det nok at gå en tur i kvarteret med den så kommer hønsene friviligt, fordi de husker det slik der er i.  /o
Medmindre man godt kan lide at more naboerne. Mine naboer griner stadig af dengang jeg ringede på alle dørene for at be om tilladelse til at jagte høns i deres have.  ???
Det var efter at jeg havde fået mine maranhønniker og de havde været hos mig et par dage, så syntes jeg tiden var inde til at de godt kunne få hele haven og spadsere rundt i. Mine sultan havde altid holdt sig i nærheden af buret og aldrig på den forkerte side af hækken, så det regnede jeg da med at maranerne også forstod. Men ikke nikke nej. De var ikke spor nervøse over for at udforske hele verden.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Connie

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 November , 2013, 09:30 »
Ja, jeg tror helt sikkert der er et par naboer, der fik god underholdning i går.  I dag har morgenen heldigvis været lidt mere rolig  ;)

Jeg havde ikke lige majs på lager - men tænker også, at jeg skal have lavet en dåse med lækkerier, som de kan genkende.  I forvejen gokker jeg som en fuldvoksen høne  ::), når jeg har lækkerier til dem - og det virker - de kommer normalt spænende, når de hører den lyd.  Men det ville ikke virke i går - uden lækkerier i hånden.

... meeen jeg kunne jo også starte med at huske at lukke hegnet efter mig ... HVER gang  ;)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 November , 2013, 14:14 »
... og tak skal I have allesammen - det har været en drøj start på hønsehold, men nu ser det ud som om, alt lykkes ...

Havde lukket hønsene ud i haven her til morgen (og lige tjekket hegnet i den anden ende af haven) ;) ... da jeg så kommer ud lidt senere for at se, hvordan det går ... så kan jeg kun se Tante Grå, Frida og Freja ...

SHIT farer det gennem mit hoved ... er de nu på springtur IGEN  :o  :o

Meeen næ nej ... de ligger såmænd og hygger sig i solen og sandbader bag det fjerneste højbed ... Klara, Josefine og Napoleon som det ses på billedet.

Sammenføringen må siges at være lykkedes  *o *o *o

... og så har de i dag fået en separat udgang til haven - direkte fra hønsegården, så jeg ikke behøver have døren til hønsehuset til at stå åben hele tiden ... ;)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 November , 2013, 15:11 »
Det ser da bare rigtig hyggeligt ud
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 24 November , 2013, 15:35 »
Det er stort *y

Opgaven er løst, Connie <M
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #14 Dato: 24 November , 2013, 17:42 »
Det er stort *y

Opgaven er løst, Connie <M

JEP ... og jeg er LYKKELIG  *p
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner