Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begynderspørgsmål  (Læst 2239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Begynderspørgsmål
« Svar #15 Dato: 20 November , 2013, 22:59 »
Når man ikke har så meget plads til rådighed ville et hønsehus der er hævet fra jorden give mere plads for hønsene at boltre sig på og vil godt mene at du kan have tre dværghøns på den plads alt efter hvilken race du vælger.
Andre nævner aktivering, som kan være halm i gården hvor man spreder lidt korn en gang om dagen og måske vender et par gange så det ikke bliver mast sammen og kan bruges i længere tid.

Prøv at se dette hønsehus i linket hvordan det er sat sammen med gården. Det er en god udnyttelse af pladsen.
http://www.dba.dk/hoensehus-super-godt-tilbud/id-1004226350/

Spørgsmålet om hvornår det er bedst at få høns kommer an på så meget. Lige for tiden er der et rimelig godt udvalg inden for de forskellige racer. Hvorimod foråret kan det somme tider knibe med at anskaffe det man gerne vil have før det bliver sommer. Til gengæld kan høns(store kyllinger/unghøns) der bliver flyttet på denne tid af året vente helt til foråret med at begynde æglægningen. Bare så du er forberedt.

Af racer kan jeg roligt anbefale Dværg Wyandotter, da det er en god æglægger af storblommede æg. Den er rolig og omgængelig samt den er en god skruk hvis man vil prøve og ruge kyllinger ud på et tidspunkt. Der er også rigtig godt med kød på hvis man vil have en dværghøne der også kan bruges til dette.
Vores er meget rolige og har holdt sig inde bag hegn når de har været ude, men kan godt flyve hvis de mener det er nødvendigt.
Antwerpener Skæghøns synes jeg også bare rigtig godt om da de nemt bliver så tamme og fortrolige med en og er virkelig kælehøns uden at man bruger alt for meget tid på at gøre dem til det. De vagtelfarvede varieteter har jeg hørt kan være lidt svære på dette punkt, men der findes mange andre.
Moderne Engelske Dværgkamphøns er simpel hen så nysgerrige og skal altid undersøge alt hvad man laver og elsker at være med hvor det sker. Så også en dejlig høne, men ikke den store vinteræglægger med mindre man har lys ved dem.

Kortbenede høns eller høns med meget fodbefjering er ofte knap så skrabende i haven og derfor nemmere at holde en fin have samt holde dem inde hvor de hører til.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 21 November , 2013, 10:03 »
Vores ca 30 dværgmaran går frit i haven hele dagen.
Jeg synes ikke, de ødelægger græsplænen osv
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #17 Dato: 21 November , 2013, 10:27 »
Vores ca 30 dværgmaran går frit i haven hele dagen.
Jeg synes ikke, de ødelægger græsplænen osv

Dværge er vel heller ikke lige så hårde ved haven som de store tunge racer ???
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Dennis Wahl Andersen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 November , 2013, 12:43 »
Hej alle sammen.
Det er rart med alle meninger, og det jeg faktisk ville vide, var vel også om det overhovedet var en god ide at få høns.
Jeg tænker nok lidt som Fr. Hønseløs. Det er faktisk også dværgwyandotter som jeg er interesseret i. Jeg ser som udgangspunkt ikke problemer med at lade høns rende rundt i vores have som er på 700 m². Derfra skal forhave og hus fratrækkes men de har i omegnen af 300m² at boldre sig på. Hvor store er jeres egne hønsehuse?

Om de skal være ude hver dag er jeg usikker på (bortset fra deres egen gård som de selvfølgelig har adgang til hver dag hele året.) Jeg ha faktisk planlagt at hæve deres hus så de også kan få det areal at løbe på.

Christina. Desværre er vores have af en sådan beskaffenhed at der ikke er særlig nemt at have den andre steder. Jeg hår måske en mulighed for at kombinere det med vores kommende drivhus på ca. 10m². Er dog meget usikker på om vi så får vores tomater, agurker og peberfrugter alene.

Jeg er stadigvæk meget lun på de små fjerkræ men jeg vil ikke være interesseret hvis forholdene ikke er gode nok. Det er nok det jeg prøver at få svar på her.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #19 Dato: 21 November , 2013, 12:58 »
Der er ingen tvivl om vi alle sammen her inde syntes det er hyggeligt og skønt med høns - æg og kød  /o

hmm, tror ikke du skal regne med de lade agurker - tomater og peber være  /o men jeg er ikke sikker, for jeg har sådan noget ude fra deres rækkevidde
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 21 November , 2013, 12:58 »
Go for it.  /o

Dværg Wyandotter er dejlige begynder høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #21 Dato: 23 November , 2013, 14:42 »
Umiddelbart vil jeg godt mene du kan have de 3 dværg wyandotter på den plads du har regnet med. Ud fra min erfaring kommer det til og kræve lidt mere af dig i forbindelse med og vende jorden i gården eller og skifte bund materiale en gang imellem. Der er ingen tvivl om at jo større areal dyrene har jo bedre, men når det så er sagt kan det altså godt gå. Når du har haft hønsene i et stykke tid begynder du sikkert alligevel og lave planer om udvidelser ganske ligesom alle os andre  ;) Mit hønsehus er på 5m2 med en gård på 36m2. det hele delt i 2 så først kyllingerne har den ene halvdel, og sener på året har overskudshaner den halvdel. Jeg synes du skal prøve det. Du kan altid lave det større efterhånden som interessen for fjer bliver større
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #22 Dato: 24 November , 2013, 17:04 »
Man kan tidsbegrænse hønsenes adgang til haven og fx vente med at lukke dem ud til sent på dagen - hvis man lukker ud kl 15 nu her på denne årstid, vil de gå ind efter 1½ time. Så slider de ikke så hårdt på omgivelserne.
Samtidig kan man med lette hegn og tentorpæle styre hvilke områder de skal have adgang til - jeg har sådan en lav indhegning, den holder Barneveldere, faverolles og en enkelt sussex inde, sådan stort set, med 75 cm tråd og tentorstålstænger.
Nogle maraner, nogle araucana.