Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe kan "mor-barn" bindingen holde?  (Læst 776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Hvor længe kan "mor-barn" bindingen holde?
« Dato: 15 November , 2013, 09:27 »
Min fuldautomatiske rugemaskine Thyra, model "Sort Orpington", lå i maj måned på 10 æg fra Hollandsk Dværg. Da skaden deltog ivrigt i processen, hver gang Thyra var af reden for at spise og drikke, endte det med ét æg og en kylling. Den hang til gengæld i sin mors omfangsrige skørter fra det øjeblik den var klækket - og det gør den stadig!
Selvom Thyra for længst er holdt op med at skrukke, er begyndt at lægge æg igen, og har været i fjertab, hænger de to sammen som ærtehalm. Når Thyra er inde i reden for at lægge æg, står "Sirlig", som den lille alfe-lette hollænderhøne hedder, tålmodigt og venter uden for reden. Andre gange lægger hun sig ind ved siden af, selvom hun ikke selv er gået i æglægning endnu.
Når Thyra finder noget særligt lækkert, kan  hun stadig finde på at kalde på Sirlig. Og selvfølgelig sover de sammen på pinden, med Sirlig under Thyras vinge.

Jeg ved ikke om noget kan skille dem ad. Men det er mildest talt en anden attitude end den jeg har set hos andre skrukhøner. Fra den ene dag til den anden kan de miste interessen for deres afkom og oven i købet hakke efter dem.

Er det her ikke ret usædvanligt?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvor længe kan "mor-barn" bindingen holde?
« Svar #1 Dato: 15 November , 2013, 09:36 »
Det er i hvert fald rigtig sødt *p og en dejlig fortælling
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 15 November , 2013, 09:59 »
Måske fordi Sirlig stadig er så lille i forhold til "mor". Jeg har kun prøvet det omvendte, nemlig dværghøns der rugede store æg ud. Det så morsomt ud når en lillebitte dværglandhøne prøvede at varme 8 barnevelderkyllinger der alle var lige så store som "mor". Men hun tog dælme arbejdet seriøst den bette. Høns er dejlige!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 November , 2013, 10:16 »
Ja det er et ømt syn, at se en lille dværghøne, der sidder på ryggen af sine kæmpekyllinger og "beskyttende" breder vingerne ud over dem. Det er jo ikke størrelsen det kommer an på ;) Man kan dog godt stille spørgsmålet, hvem varmer hvem i den opstilling? ;D