Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsenes dagligdag  (Læst 3827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hønsenes dagligdag
« Svar #30 Dato: 28 December , 2013, 08:04 »
Det ser virkelig godt ud  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #31 Dato: 28 December , 2013, 08:28 »
Tillykke med det fine hønseslot <I
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 28 December , 2013, 17:21 »
Vel hjemkommet fra arbejde har jeg nu set til hønsene. De hygger sig helt vildt og har allerede brugt redekasserne :D 2 fine æg :-*
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 29 December , 2013, 14:03 »
Da jeg var ude og sige god nat til hønsene i går, var der sørme lagt endnu et æg  /o - i den anden redekasse  *o

Nu er dagen jo så kommet, hvor jeg lukker dem ud i hønsegården, og så vil det vise, om de går ind i huset for: 1: at lægge æg i kassen og 2: for at gå på pind i aften.

Her til morgen var der lagt et æg i kassen, så håber det går. De skal nemlig gå gennem en tunnel af hønsetråd for at komme i huset. Håber og krydser fingre  *k *k
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 02 Januar , 2014, 00:51 »
Hurra, så kom dagen, hvor en af de store orpingtons lagde sit første æg  *o *p *y *h, 53 g (der var kommet et lille hul i skallen, men ikke trådt i stykker)

Jeg var egentlig bare gået ud for at tilse hønsene efter nytårsaften, og da jeg kom ind i huset, var begge redekasser væltet ned på gulvet. Den ene oven ikøbet på hovedet!!! Jamen hallo, hvad har de lige lavet?? Har de været rædselsslagen for krudtet?? Det tror jeg nu ikke. Forklaring følger.

Damerne blev naturligvis lukket ud og straks lemmen blev åbnet, for de ud som skudt ud af en kanon.

Lettere frustrerede fes de hen til det gamle hus (altså dværghønsene) for de ville vist op i redekasserne for at lægge æg. Godt så. Jeg havde jo fået stillet de kasser der var røget på gulvet, på plads, så dem kunne de jo bruge.

Altså lokke, lokke, lokke med korn inde i huset, og derefter fise rundt om huset for at lukke for lemmen igen. Så blev de jo nød til at bruge dem. Mens jeg nu står der og kigger på flokken går først Kylle og derefter den store Appelsin ind i mellem væg og redekasse  :o  :o Hvad vil de lige der???

Så går det vist op for mig, at Appelsin har en anden adfærd i dag. Jeg lokker hende op i reden med lidt korn (måske ikke helt efter bogen, men ...)

Nu er det så jeg ser, hvad der nok forklarer kassernes placering tidligere. Hun skramler rundt inde i kassen. Og fordi hun er så stor, rykker det i kassen og endda den ved siden af. Jeg tror simpelthen hun har forsøgt tidligere i morges, og så er kasserne altså bare væltet. Hun fiser så meget rundt i kassen, så en af de golfbolde jeg havde lagt der ind, blev sparket 1/2 m ud på gulvet. Godt der ikke stod en anden høne i vejen  ;D )Bare de da ikke har blevet alt for forskrækkede  :-\

Nå, men de får nu fred og jeg kigger så til dem med mellemrum og kan se, at Appelsin stadig ligger i kassen (ja, det plejer hun ikke) og ca 1 time senere kan jeg hente 2 æg i den kasse hun lå i. Det ene markant større, end dem vi er vandt til fra dværg orperne :) Sikke en nytårsgave.

Næste ting lige at regne ud er, hvordan jeg sætter kasserne fast, så jeg stadig nemt kan hene æg, uden at skulle have træsserne  på.lige nu har jeg lagt et bræt over begge kasser og så en stor flise ovenpå igen.

Og gad vide om kattetranspostkasserne er for små til de store orper??? Nå, det må tiden vise :D

Godt nytår siger jeg, nu med 4 æglæggende høns  *o *o *o *o
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 02 Januar , 2014, 15:12 »
Tillykke  :D Et par af mine yngre er også gået igang med æg- det er rigtig dejligt............ sjovt at man bliver så stolt på deres vegne  ;D He he- DU har høns som kæledyr også  :laugh: Dejlig læsning!
www.DFfR.dk

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 08 Januar , 2014, 12:05 »
Det er bare så skønt med høns som kæledyr :-[:) Appelsin er nu så rolig, at jeg kan tage hende op og ae hende lidt :)
Jeg er nu ret imponeret over den store orpe, Appelsin.  Hun lægger æg i transportkassen, som jo ikke er ret stor. Jeg satte en stor plastik kasse med hul i enden ind, som redekasse til hende, men næh nej, den vil hun ikke bruge. Klemme sig samme i den lille, det er sagen ::) skøre høns.

Damerne er ude i haven i gråvejret. Og så kan man jo lege "ta' blomsten fra busken" og så må man jo hoppe :D  (undskyld den lidt grumsede kvalitet. Er taget gennem en rude)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 15 Januar , 2014, 11:44 »
Det er nu hyggeligt at ha selskab  af en høne når man muger ud i hønsehuset :D Appelsin gik og småsludrede inde ved mig og blev kløet lidt i nakken - dejlig :) 

Efter rengøring var der madrester til damerne :)

Så hyggeligt med høns :)
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2014, 23:29 Fra TinesHøns »
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 15 Januar , 2014, 12:28 »
 <G jeg er vist lidt klodset- det er nu lykkedes at træde diverse damer over tæerne- også T. et par gange........ vi har jo ikke øjne i nakken............. og ja det er hyggeligt ikke at være alene om rengøringen  ;D
www.DFfR.dk

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 28 Januar , 2014, 23:56 »
Så kom sneen. Første dag syntes jeg ikke de skulle ud da det blæste voldsomt, så de hyggede sig inde i huset med mad, drikke og noget at skrabe i.

Dog skulle vandet lige skiftes, da spanden med drikkeniplerne var frosset til, og de lige ved at falde over hinanden da de fik frisk forsyning  :)
Senere om aftenen da jeg kom hjem fik de en portion lækkert hønsemad. Gokkende vellyd  *e

I dag syntes jeg de skulle have frisk luft, så lemmen blev lukket op og hurtigt stod Sorte i åbningen,  meeeen, lige så hurtigt hun var kommet der hen, lige så hurtigt satte hun bremserne i  ;D.

Nej, jeg skal ikke ud i dag, syntes hun at sige. Hun vente rundt og kiggede ud på mig med et meget bestemt blik  ;D

Inde igen, skulle de andre også lige se ud, men resultatet blev det samme. Altså vi kigger bare, vi går IKKE ud  *f

De er altså dejlige de fjer  *p
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 13 April , 2014, 13:45 »
Så er foråret på vej  *k
Jeg har fået en høne, som er blevet skruk :) Først tænkte jeg åh nej. Men så blev det jo lidt hyggeligt. Problemet var bare at jeg jo ikke har en hane i flokken. Altså gik jagten på rugeæg i gang. Jeg har længe kigget efter wyandotter, men også meran var med på listen. Det blev derfor til 5 æg af hhv guld/sortrandet wyandotter og 5 af meran. Glæder mug som et lille barn til juleaften til kyllerne kommer :)
Skruk har gået sit eget hjem. Det var meget nemt at flytte hende da hun ligget i en kattetransportkasse. Hun blev flyttet da det blev mørkt. Ubefrugtede æg ud, og befrugtede ind under hende. Ingen problemer der  *p Hun var dog lidt panisk første gang, men da hun kun havde sin lille indhegning, kunne jeg "kalde"  hende ind til æggene igen ved at vende kassen så hun kunne se æggene. Og vupti ingen problemer derefter  *p Nu er hun ude 5 - 15 min hver / hver anden dag. Turbo skruk kalder jeg hende. Hun er meget hurtig i sine bevægelser.  Så sjovt at se på :)

Min store hvide orpington havde det meget dårligt en dag. Vidste ikke hvad det var. Læggenød, sur kro, sygdom i tarmene???? Jeg besluttede mig for at tage hende ind om natten. Stillede mad og vand til hende. Hun havde spist i løbet af dagen og havde bare stået og ligget og ikke vildet noget. Hun fik lidt olie og noget guf med de andre (det eneste hun fik den dag)
Om aftenen fik hun kro massage og hygge i sofaen :)
Dagen efter virkede hun lidt mere frisk.  Hun drak godt og da hun kom ud til de andre gik den i gang med at prikke i jorden og spiste med da de fik guf - jaaa. Derefter gik det frem ad. Tænk at jeg faktisk havde afskrevet hende. Nu går det heldigvis godt. I dag har jeg for første gang set hende på reden - yes. Og sørme om der ikke lå et æg for lidt siden på 55 g. Hun er vist oven på igen.

Og så lige til slut, 4 æg i dag fra de 4 høns, som ikke er skruk  *o *p *o

God påske til alle :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 25 April , 2014, 01:26 »
Wiiii. Så er kyllingerne kommet ud af æggene  *p *p *b

Hold nu op de er søde. De første kom i tirsdags og den sidste torsdag. Der er stadig 2 æg under skruk, men mon de bliver til noget?

Det er dog ikke forløbet uden lidt panik fra min side. I går, torsdag, havde jeg været ude for at se til de små, og ca 1 time senere kiggede jeg lige derud igen - noget drev mig. Og der ser jeg en meget forkommen og meget kold lille kylling. Uha. Jeg troede den var død, men pludselig bevægede den næbet, og så gik det hurtigt ind. Kyllingen blev først gnuppet, og derefter placeret under blusekanten på brystkassen. Trøje og dyne over. Nusse, nusse. Varme, varme. Hold op den var kold længe - synes jeg. Kunne ikke finde varmepuden, så jeg tog en strømpe og fyldte den med grødris. Knude på og så i micro i 1 min.
Den varme strømpe kom op til den lille, som havde fået 3-5 dråber sukkervand. Nu gik det fremad. Den begyndte at bevæge sig mere og pippe mere, YES. Det lykkedes. Den overlevede  *o *o *o *p

Nå men den blev inde på mig indtil jeg var nødt til at hente børn. Ellers havde den været så frisk, at den kravlede rundt om halsen på mig, prøvede et bluseærme og faldt til ro igen under blusen. Søde, søde kylling.

Jeg lavede et intermistisk kyllingehus. Skar en lille kasse fra noget legetøj til, så den kunne bruges som hule nede i plastikkassen. En halogenlampe stillet så den kunne varme men ikke blænde. Strømpen blev varmet igen, og den lille dotte lagde sig ved siden af den og hyggede sig der, til jeg atter var hjemme (30 min)

Hjemme igen blev den lille tilset. Den havde både spist og drukket  /o så ud til hønemor.

Hønemor tog godt imod den, og der har ikke været nogle problemer siden. Ved lukketid lå alle 7 kyllinger under hønemor, åhhhh. Det er lige så hjertet smelter  *p *p
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat