Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: glæden ved rugemaskinen  (Læst 1748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroelle

• Passiv bruger
glæden ved rugemaskinen
« Dato: 15 Marts , 2009, 16:06 »
Hej alle i hønsevenner.

Jeg har før lagt et indlæg om glæden ved at få egne æg - nu er turen sørme nået til glæden ved at starte en kunstig rugning op.

Det nyerhvervede er en SIL 12 AR, ikke stor, men stor nok til mine 4 æglæggende hønsebasser (når man tænker på alle de naboer der pludselig efter det første æg kom, kommer rendende i tide og utide  ;D )

... Og nu.. efter 2 dages venten på at maskinen skulle varmes op.. venten på at finde ud af om maskinen virkelig også selv vendte den rullebakke (hvilket jeg selv skulle se før jeg var overbevist).. og endelig idag, den store måling med 3 uafhængige termometre , og en yderst prøvet tålmodig fra min bonusdatter og ikke mindst mig selv!!! før temperaturen var de præcist 37,8 C, og endelig, endelig lagde vi de 9 æg i maskinen - "forsigtig - forsigtig - der må ikke komme "håndsved" på dem - de må ikke støde mod hinanden osv. osv. "..

OG NU  :D ligger de der... og skal ligge der i 3 laaaaaaaaaaange uger.. Godt vi skal lyse dem undervejs, og hulk hvis der kommer dårligt resultat (hvilket for mig/os) vil være INGEN kyllinger. Vi takker meget hvis vi bare får en enkelt..  ::)

Nu må vi se tiden an - MEN GUD.. hvor jeg elsker min nye hobby.

KH Signe

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: glæden ved rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2009, 17:06 »
Hej Signe,
Jeg krydser fingere for jeres æg, men håber dog I får mere end 1 kylling, da den ellers vil blive meget ensom. :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2009, 17:25 »
Ellers må du jo have fat i lidt flere æg :)
Fortæl gerne alt om din maskine, jeg er ret imponeret af dem, men syntes også det lyder besværligt. Men på den anden side så var bekymringerne mindst lige så store her, selvom det var den allerbedste rugemaskine, nemlig hønen der klarede arbejdet :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kroelle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2009, 15:08 »
Tak patricia - jeg håber skam også der kommer flere end en, så den ikke bliver kanøflet  når den kommer til de store når den er gammel nok :-[

Wanda- har du ikke en kunstig ruger ? - gad selvfølgelig også helst at have en naturlig ruger, men det er første år med mine dejlige hønsebasser, og jeg ved ikke om de ruger, og jeg vil så gerne have kyllinger, så jeg blev nødt til at investere anderledes  ;D

Der er heldigvis gennemsigtig plastluge ind til æggene så jeg tager tit mig selv i at stå og kigge ind i rugeren. (er på barsel ;) ) Men ellers må tiden vise om jeg har gjort alt det rigtige med at indsamle, indstille temp. osv. Det ville jo være en del nemmere at sige til sine høns: Nu må i gerne skrukke. men sådan er naturen heldigvis ikke.

Går også og venter på at mine får skal læmme. De ligner mest kommoder med ben, og det går man også altid og venter på. Det er skønt at bo på landet!

kram

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2009, 15:26 »
Signe, du kan faktisk programmere dine høns til at blive skruk. Jeg hentede to høner og 10 rugeæg i onsdags, så jeg skulle jo have nogle skrukker liggende klar til æggene, når jeg kom hjem (og efter de havde ventet de 24 timer).
Jeg fik det råd her på forum, at lægge  golfbolde i en af redekasserne, så jeg lagde 8 golfbolde og få dage senere havde jeg to skrukker, der lystigt rugede golflinger ud. Det var en smal sag at skifte boldene ud med rugeæggene.
Tøserne kommer så til at ligge nogle dage længere, men ikke så meget længere, at de kan tage skade. Der er jo i forvejen mange, der lader skrukkerne ligge nogle dage på snydeæg, for at sikre at "de ligger fast".
Der er sikkert forskel på hvilke racer det er nemmest at programmere; mine er dværg wyandotter, og de er gode skrukker og gode kyllingeførere.
Jeg vedlægger lige billeder af to af mine professionelle rugemaskiner  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2009, 17:34 »
Nei nogle flotte rugemaskiner du har dig der ;) Det ser hyggeligt ud. Jeg har desværre den store chance for at mine bliver skruk måske suzzex gør men det er også de eneste af mine racer.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2009, 17:45 »
Så må du jo have nogle dværgwyandotter, Bettina  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kroelle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2009, 19:26 »
Tak for tippet Marianne!
Jeg må straks ud til en nærliggende golfbane og finde nogle bolde der er kommet på galt spor  8)

Havde dog læst det med snyde-æg herinde, for selvom jeg ikke skriver så tit så læser jeg næsten hver dag :)

Dine rugemaskiner ligner meget mine blandinger mellem sussex/orp. Hvad er de for nogle?

God aften! :)

Offline kroelle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 19:27 »
Hov! du skrev jo de var dværg wyandotter ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2009, 19:35 »
Golflinger  :D :D :D :D :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2009, 00:34 »
Kender du denne forening http://www.rugeklub.dk/ hvor rugemaskine er et bandeord ;)
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk