Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Koge suppe på en gammel hane?  (Læst 2529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
Koge suppe på en gammel hane?
« Dato: 10 Oktober , 2013, 09:06 »
Skulle der være noget i vejen for at koge suppe på en (mindst) 5 år gammel hane? Han er frisk og fyrig endnu, og det er lige før jeg ikke nænner at skille mig af med ham. Men jeg har fået tilbudt en flot orpingtonhane, der er et år gammel. Og den gamle lever jo alligevel ikke evigt.

Nå, men tilbage til suppen. "Manden" siger, at han (hanen altså  ;D) ikke er noget værd i en gryde, så ham (manden forstås  :D) gider jeg ikke lytte til :D ... Hvad siger I?
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2013, 09:08 Fra fru Andersen »
Med venlig hilsen
Lene

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
Sv: Koge suppe på en gammel hane?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2013, 09:52 »
Aner det ikke, men jeg kan godt lide den måde du tænker på. <H *g
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2013, 10:46 »
Du kan sagtens koge suppe på ham. Men kødet kan du nok ikke bruge. Han er for gammel og sej. Men smag til suppevandet kan han sagtens levere. Alternativt kan du prøve at køre kødet gennem en kødhakker og lave kødboller til suppen af det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2013, 11:43 »
Gælder det også høns fra 2009? Eller kan kødet godt bruges, de er jo 4 år gamle?
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2013, 11:48 »
Alt over 2 år koger jeg suppe på. Kødet kan evt. skæres i meget små tern til tarteletter eller man kan tage brystkødet fra inden suppekogning og hakke det. Men spise det i større bidder er umuligt/noget af et tyggearbejde. Men lige meget hvor gammel hønen/hanen er kan de bruges til at koge suppe af. Hvis man ikke har noget imod hønsenes kannibalistiske tendenser kan man give dem skrogene at pille i efter endt suppekogning. De har godt af et proteintilskud nu her hvor de er ved at skifte fjer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2013, 13:51 »
Mange tak for svar /o

Jeg tænkte nok at man sagtens kunne få en god suppe ud af ham.

@Egon: Prøv at sprænge dine lidt ældre høns inden du koger dem. Så bliver de nemmere møre. Der findes mange opskrifter på lage til sprængning af kød, men en simpel en er:

opløs 2,5 dl salt og 1,25 dl sukker i 4 liter lunkent/varmt vand. Køl lagen ned til 5 grader og læg det optøede (eller ufrosne) fjerkræ i. Kødet skal være helt dækket af lage, så det skal holdes nede med en tallerken eller andet. Lad det sprænge i ½-1 døgn alt efter hvor salt man vil have det. Koges som man plejer i forhold til alder mv. (dvs ikke for kort tid)

PS: i stedet for at lægge fjerkræet i lage i en gryde eller lign. kan man putte det i en kraftig frysepose (evt. vacuumpose), og så hælde lagen ved. Så går der ikke så meget lage til, og det er ikke så svært at holde kødet dækket. Luk posen og sæt den i en gryde eller spand, så lagen ikke løber ud.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2013, 13:57 Fra fru Andersen »
Med venlig hilsen
Lene

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2013, 13:11 »
der skal vist bruges dynamit for at få en 5 år gammel hane mør

Offline Søster

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2013, 16:42 »
Jeg har hørt at en halv flaske snaps skulle gøre underværker  /o
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2013, 20:37 »
Man kan også hakke al kødet et par gange og lave nogle fremragende hønsepølser.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2013, 22:45 »
Hvorfor skulle man ikke kunne lave feks Coq au Vin af en 5 år gammel hane?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2013, 16:55 »
Jeg har pt. en 3-årig Wyandot høne i gryden og tja jeg tror nu ikke at hun bliver helt mør, så hun skiller totalt ad, når hun tages op, ligesom dem på ½-1½ år gør.
Hun har pt. fået 3 timer og hun har måske vejet 2-2½ kg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 14 Oktober , 2013, 18:08 »
Update så har jeg lige spist lårene, og de var fint møre, mørke og med en rigtig god smag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fru Andersen

• Bruger
Sv: Koge suppe på en gammel hane? UPDATE
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2014, 14:33 »
Så er hanen slagtet og kogt ca. 3 timer. Den blev mere mør end jeg havde regnet med. Vi spiste faktisk brystkødet som "kylling i karry". Skroget blev kogt en ekstra gang i suppen, og vi har både fået suppe og god sovs ud af ham.

At jeg så faktisk fortryder at jeg skiftede ham ud er en helt anden historie...
Med venlig hilsen
Lene

Offline Lone

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2014, 07:47 »
Med 5 år på bagen har han sandsynligvis haft et par sporer med en længde, der kunne skade hønsene alvorligt. Så selv om du måske fortryder, er der god fornuft i at skifte hanen ud hver andet år..  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2014, 12:13 »
Vi kogte en ældgammel høne i går. Den røg i trykkogeren sammen med lidt rodfrugter og krydderurter, der gives til hønsene. Kraften blev brugt til at lave en sur/sød sauce med 4 store persillerod.
Dertil ris. Det smagte himmelsk. /o