Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når en høne går "amok", går alle til angreb på kyllingerne.  (Læst 7846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Så er jeg på banen igen, i jagten på de gode råd vedr. sammenføringen af mine kyllinger på nu 9 uger og mine 3 høns + hane.

De store går i haven hele dagen fra 8.30-17... Sådan plus minus  :) Der er lukket ind til hønsegården og huset, så kyllingerne har det i fred.
Inde i huset har kyllingerne et område hvor de store ikke kan komme til dem... Deres helt eget panic room  :) Men det er lavet så de store og de små kan se hinanden.
Når de store kommer ind om aftenen smutter kyllingerne ind i sikkerhed. Og når de store så sidder på deres pind kommer kyllingerne frem igen. De hopper op og sætter sig på den øverste pind sammen med de store og putter der hele natten.
Når en ny dag starter for de store, smutter kyllingerne ind i sikkerhed igen indtil de store bliver lukket ud. Og derefter boltrer de sig så i hele huset og gården.

En dag hvor de store skulle lukkes ind, gik kyllerne i gården og havde ingen planer om at flygte. Jeg lukkede de store ind og de gik fredeligt rundt og skrabede i gården. Lige indtil den ene høne (lederhønen) så rødt og gik amok på kyllingerne, så gik alle 3 høns + hane til angreb på de små. Jeg råbte højt så de store blev forskrækkede, og kyllingerne fik mulighed for at flygte ind i sikkerhed.

De fleste dage hvor de store er blevet lukket ind, er der en af hønerne som er lidt langsom til at gå til ro. Hun går og hygger sig på gulvet og i gården. Hende tør kyllingerne godt gå ud til, hun gør dem ikke noget, imens sidder de andre på pinden og lurer ned på dem.
Jeg tænkte at det måske var en god ide' at lade hende blive inde sammen med kyllingerne i løbet af dagen, så det forsøgte jeg for to dage siden. Men det resulterede bare i at hun gik i gården og var frustreret, mens de 2 andre høns + hanen gik på ydersiden af gården og var frustrerede. Så jeg endte med at lukke hende ud og så var alle glade  :)

Hvad kan jeg gøre for en lykkelig sammenføring..? Skal jeg bare have lidt mere tålmodighed..? Er det normalt at alle går amok når en gør..?

De er 4 store mod 4 "små".

Kan se jeg har lagt tråden forkert.... Sorry :-[
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 11:40 Fra FruJakobsen »

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Når en høne går "amok", går alle til angreb på kyllingerne.
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2013, 11:51 »
Kan se jeg har lagt tråden forkert.... Sorry :-[
Jeg har lagt din tråd under Problemer og sygdomme :). Vh Tanja
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2013, 11:58 »
Jeg har lagt din tråd under Problemer og sygdomme :). Vh Tanja

Mange tak for hjælpen  :)

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2013, 14:02 »
Vi havde lidt samme problem med en sammenføring. Vi tog hanen og satte sammen med de nye i en uges tid. Han blev hurtig god ved de små. Men han gik som en tiger i et bur og ville gerne ud til de andre de første par dage, men derefter faldt han til ro. Efter denne uge satte vi dem sammen under opsyn og det gik meget bedre end tidligere. Men det tog stadig 4-5 uger før de var helt cool med hinanden.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:03 »
Det lyder som en god løsning i fandt der. Gik hanen så ind og beskyttede de små mod hønerne..?

Det virker som om mine kyllinger stille og roligt får mere mod. Når de store er inde i huset kan de små godt ligge og slappe af udenfor deres sikre zone, men de holder sig i nærheden, så de hurtigt kan smutte ind. Men inden længe er de jo så store, at de ikke kan gemme sig nogle steder hvor de store høns ikke kan komme til.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:42 »
Han ikke direkte beskyttede dem. Men han var derefter ikke efter dem overhovedet og det virkede som om at de store høner derefter slappede mere af og ikke havde så travlt med de små mere. Det virkede for os men om det var gået alligevel kan jeg ikke sige.Tror det vigtigste er tid....Håber du får det til at lykkedes.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2013, 21:54 »
Jeg må finde min gode tålmodighed frem. Men havde aldrig forestillet mig at det kunne være så besværligt at få nye beboere til flokken.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Oktober , 2013, 22:04 »
Fik selv høns sidste sommer og har derefter ført høns og kyllinger sammen to gange. Synes aldrig det har gået nemt som folk ellers ofte beskriver. Men måske man bare er lidt for pivet. Men vi kan altså ikke lide at se på det hvis det ser for voldsomt ud.....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2013, 23:22 »
Jeg har ofte tilført nye individer til flokken. Både 8-10 ugers kyllinger, og voksne høns. De nye bliver altid sat fri i hønsehuset i dagtimerne, med lemmen til gården åben.

Det har endnu aldrig givet alvorlige problemer her. Dyrene har selv fundet ud af at indordne sig. Og ja, der er sikkert uddelt et par hak til nogle af de nye, men det er vist meget naturligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2013, 19:41 »
Jeg er helt sikkert for pivet, men jeg har rigtig svært ved at vurdere hvor meget er for meget. Jeg synes det er voldsomt når de 4 store går i hakkemode og de 4 små farer forvirrede rundt for at flygte.

Jeg har en gang før prøvet at føre nye til flokken. Det var de to Isaer jeg har. De var 18 uger da de kom til, og i starten gik det okay. Men en dag jeg kom ud var den ene hakket helt i stykker i nakken, hud og fjer hang i laser. Vi fandt ud af hvem synderen var, det var vores lederhøne dengang. Så hun blev til suppehøne, og vi fik ro på flokken. Isaen overlevede, men lever nu med en stor bar plet hvor der aldrig kommer fjer igen.
Men jeg synes 3 høns og en hane er for lidt, så jeg prøvede at ruge kyllinger ud, og håbede lidt at det var nemmere at sætte kyllinger i en flok, fordi de måske ikke var så stor en trussel.
Men jeg er nok bange for at de vil blive hakket på samme måde som det skete for os sidst. Men hvad skal man stille op. Skal der ryge hoveder hver gang..? For så er det da næsten nemmere bare at skifte hele flokken på en gang. Men ja jeg er nok bare pivet  :-[

Her til aften var kyllingerne kommet hurtigere på pind end den ene høne. Det betød at der sad 4 dumme kyllinger mellem hønen og hanen. Så hønen havde sat sig på nakken af den yderste kylling og var godt igang med at plukke fjer af den da jeg kom ud for at se om der var ro på  /d Fik hende jaget af, men så gik hun bare videre til den næste. Så måtte pille alle kyllingerne ned så hun kunne komme hen til hanen. Kyllingerne hoppede op igen og nu er der ro på. Men jeg var vel komme ud til en totalt pillet kylling imorgen hvis jeg ikke havde opdaget det..? Er det normalt/okay..?

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Oktober , 2013, 19:49 »
Hmm. ved ikke om det er helt normalt, synes ikke det lyder helt sådan. Det er vist nogle stride børster du har dig.
Mine har aldrig direkte siddet og pillet fjer af hinanden. Det kunne da godt være at du skulle overveje om flokken skulle skiftes ud med nogle mere fredligt indstillet høns. Håber du hitter ud af noget der virker for dig. Det er i hvert fald for voldsomt når de hakker hinanden til blods for så stopper de nok ikke før du stopper dem eller når det er for sent.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 Oktober , 2013, 20:03 »
det er altid det nemmeste med høns der skrukker, og fører kyllingerne sikkert ind i flokken, og  en sådan skrukmutter tør de andre høns ikke røre.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Oktober , 2013, 20:15 »
Men nu er det jo altså kyllinger UDEN skrukmutter trådstarter har, så det er vel ikke relevant her!!

Jeg tror du har nogle stride madammer i din flok, jeg har selv sjældent problemer med at indføre nye..har også.prøvet med kun en enkelt ny! Jeg tror nu ikke, du havde fundet en fjerløs kylling næste morgen,men jeg kan godt forstå, at du snyes det er lidt barsk. Jeg kan jo se på billedet, at dine kyllinger er fuld fjerede, så at det giver nogle hak og et par fjer flyver, det tror jeg du må acceptere for at få de små HELT integrerede. Du kunne starte med at lade dem gå med på græsplænen og blot lade lågen stå åben, så.de altid kan trække sig tilbage i sikkerhed, hvis de vil det?? :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2013, 19:55 »
Mine høns gider ikke skrukke, så det har desværre ikke været en mulighed. De vil kun være nogle stride damer  ;)

Jeg har været lidt tilbageholdene med at lukke de små ud, fordi jeg har nogle katte jeg ikke stoler 100 % på. Og de har jo ikke hanens beskyttelse. Men jeg har nu prøvet idag sidst på eftermiddagen at lade de små komme lidt ud. De var lige ude og vende lidt, men trak sig efter ca 15 min... De store opdagede det aldrig.

Men jeg må forholde mig til at det er nogle stride høns jeg har, og så tager det nok lidt tid. Håber det lykkes uden for hårde knubs.

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Oktober , 2013, 20:05 »
Prøvede igen idag.... Ikke den helt store succes. Den ene kylling var lidt langsommere til at komme fra gården ud på græsset. Det opdagede hanen, brokkede sig og straks spurtede to høns afsted og begyndte at hakke den fra to sider så den ikke kunne slippe væk. Jeg prikkede dem væk med skaftet fra en rive og den flygtede så ind i hønsehuset.
Her begyndte den så at kalde, for de andre tre kyller var jo udenfor. Hanen blev helt kuller af denne lyd, begyndte at opføre sig underligt, galte et par gange og så gik han og damerne lidt væk. De havde endnu ikke opdaget de tre kyller udenfor gården.
Den ene kylle vovede sig ud i gården igen og straks var de samme to damer over den. Jeg prøver ikke at blande mig for meget.... Men igen er det svært at vurdere hvornår de er for meget. Når kyllingen tydeligt prøver at flygte, så har den vel underkastet sig og så burde de stoppe..?? Eller er det kun hunde det gælder for..??  :-[ Jeg fik dem skubbet væk og kylle kunne flygte igen.
Så fik de alle sammen øje på de tre kyller i haven og så gik den vilde jagt ellers. De er heldigvis hurtige de små  8) Men ik for kvikke når de er stressede. Fik dem guidet ind i gården igen og så smuttede de ind i huset. De store blev ude på græsset og hyggede sig... Kongerne, synes de selv.

Men det var da åbenbart ikke værre for kyllingerne end at de vovede sig ud igen 2 min efter de havde gemt sig. Men der orkede jeg ikke mere drama... Jeg får stress af det her  :o Så jeg sendte de store i seng....

Og så er der vel ik andet for end at prøve igen imorgen... Eller..??