Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig rugeæg fra stor gul kochin  (Læst 19085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Endelig rugeæg fra stor gul kochin
« Dato: 12 Marts , 2009, 06:12 »
Jeg har længe søgt efter rugeæg af ægte stor gul kochin, nu lykkes det endelig. Idag har min mand æg med hjem fra Fyn, som skal i min rugemaskine på søndag. Ja ja - han har ikke kun kylinger med østpå, han kan skam også have "kyllinger" med vestpå ;D

Nogle har nok set, at jeg havde en søge-annonce i "den lille grønne". En mand fra Fyn ringede. Han ville godt sælge lidt rugeæg. Vi havde så aftalt, at jeg skulle have æggene for ca. 1 måned siden, men så holdte hans høns pludselig ægge-pause øv øv øv, men nu er de gået igang igen. ;D Ved ikke helt hvor mange æg der kommer, men i søndags havde han samlet 15 og han ville så yderligere samle dem, der kommer indtil idag.

De ægte store kochin, jeg har nu, er udruget af æg jeg fik tilsendt fra Sjælland sidste år. De er sort, hvid og blå.

Jeg har hele tiden drømt om at få fat i nogle gule igen, så da jeg købte rugeæggene, var det fordi, at det jo trods alt var bedre med ægte kochin i de farver end slet ingen!

Så nu skal der krydses fingre for at udrugningen går fuldstændig lige så godt, som det plejer i min fantastiske maskine.

Det bliver nogle lange uger, indtil de små er kommet ud af deres skal.

Hver eneste rugning er spændende, men denne gang er det jo slet ikke til at vente på. <A <A <A

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Endelig rugeæg fra stor gul kochin
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2009, 09:51 »
Held og lykke med det søs.
Det er sådan en skøn følelse når ens projekter flasker sig. Det kan også gøre mig rigtig glad i låget.
Din mand er vist udsat for lidt forskellige medpassagerer.
MVH Lene

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2009, 12:24 »
Ja det er han. Det han synes er hyggeligst, er når han har killinger med. De bliver ikke transportkassen på turen, men hygger rigtig. De deler også sommetider en ristet pølse undervejs. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2009, 22:20 »
Det lyder godt Søs, du må endelig skrive hvordan det går :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2009, 05:34 »
Hvor heldig kan man dog være??

Nu er vores store lyse sussex´er (kyllinger fra 2008) pludselig begyndt at lægge 2-5 æg om dagen, så jeg kan fylde både mine gule kochin æg (22stk) og sussex æg i rugemaskinen imorgen - jubii ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2009, 11:29 »
Det lyder bare helt fantastisk spændende!! Glæder mig til at følge lidt med via forum :)

Har du ikke lyst til at fortælle hvad det er du er så glad for ved denne race? Jeg læser jo SÅ mange tråde herinde, og elsker dem hvor folk beskriver hvad de kan lide ved deres race. Jeg startede nemlig (som så utallige mange andre, som har læst Jørgen Liljensøes bog :D) ud med at ville have gul orpington, men har jo læst meget om dem herinde, og fundet frem til at de måske alligevel er racen for mig... :)

Jeg har godt læst hvad du skrev til leksikonet, men...ja jeg ved ikke...håber på du har fået flere erfaringer, du vil dele ud af? :D Hvor mange æg lægger de f.eks.? :)
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2009, 11:31 Fra Christina »

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2009, 16:06 »
Hej søs

hvor lyder det godt det er lykkedes for dig at få æg - som du allerede ved så står jeg allerede i kø til at købe 2 stk rene kochiner  :) Så jeg venter spændt på de er varmefri  ;D

Randi  ;)

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2009, 21:15 »
Det er nok lidt svært helt at beskrive, hvorfor jeg er faldet for dem, men jeg kan godt li´ at kochin er nogle utroligt rare og rolige høns, der tuller lige så stille rundt.

De er så hyggelig at se på, med alle deres fjer ned ad benene og på fødderne. Når de er helt udviklede, ser det næsten ud som om, de har bukser på.

De er utroligt nemme at lave hønsegård til, da de er for gumpetunge til at flyve. Jeg har i hvert fald aldrig set nogle af dem flyve den mindste lille smule.

De lægger ikke så mange æg, som så mange racer, men alligevel nok til at vi har både til os selv, rugeæg og lidt til salg. De lægger pæne lysebrune æg i god størrelse. Vil tro de lægger 4-5 æg om ugen, når de er bedst.

De er dygtige til at være skruk, og kan jo pga deres størrelse, sagtens dække 12-15 æg. De er rigtig dygtige til at passe deres (og andres) kyllinger.

De er også dejlig store høns/kokke til slagtning.

@Barnikow
Jeg har skam ikke glemt dig ;D Du står øverst på min liste.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2009, 21:35 »
Tusind tak, det er jo simpelthen så skønt at læse fra "det virkelig liv" derude med hønsene... Uh, hvor jeg bare GLÆDER mig til at komme i gang selv. Og jeg har bare sådan nogle gode forudsætninger for at få den race der passer os bedst herhjemme, fordi I andre sådan øser ud af jeres erfaring! :)

TAK! :)

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2009, 18:25 »
Så er de "gule" æg kommet i maskinen, sammen med 23 lyse sussex.

Så er det bare at vente vente vente i 3 uger på, at de små gule kommer ud - ja og selvfølgelig sussexerne.  ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2009, 18:55 »
Uh mega mange kyllinger ;D
Hvilken klækker bruger du forresten?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2009, 18:57 »
Ja - det håber jeg da helt bestemt ;D

De klækker i en klækkeskuffe inde i selve rugemaskinen.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #12 Dato: 05 April , 2009, 19:10 »
Så er de klækket <L <L <L <L

De 20 befrugtede gule store kochin æg er alle klækket OG det er de 20 befrugtede lyse sussex også.

JUBII Endelig gule store kochin. ;D

Nu skal jeg så bare krydse fingre for, at det ikke er 19 hanekyllinger og 1 høne, men så slemt går det nok alligevel ikke.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 April , 2009, 19:26 »
7-9-13 :D!

Og nøj hvor det da dejligt ;D... krydser for en hane og 19 høner ;D.. Tillykke med dem :D.. Kommer der lidt billeder :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #14 Dato: 05 April , 2009, 19:33 »
Der skal nok komme lidt foto af dem. De skal lige være helt tørre først.
Søs, Tisted, 9510 Arden