Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er nystartet hønseejer  (Læst 1393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
Er nystartet hønseejer
« Dato: 16 ſeptember , 2013, 11:55 »
Hejsa. Jeg har for 10 dage siden fået mine første 4 høns (2 farverolles, 1 australlorps og 1 sussex - ved ikke lige om navnene er stavet korrekt ;)). De er udenfor hele tiden og går ikke ind/op i deres hus om dagen f.eks. når det regner (de er godtnok i nogenlunde tørvejr udenfor også). Så er det jeg tænker på, om de når de begynder at lægge æg ved, at de skal gå op i deres hus, hvor æglægningskasserne er (der er ikke noget vindue i huset, så der er ikke så lyst)? En anden ting er om jeg skal lukke ind til deres hus om aftenen, når der ikke på nogen måde kan komme ræve eller rotter ind til dem, selvom der ikke bliver lukket ind til selve huset? Håber nogen kan svare mig på, hvad der er bedst at gøre for de søde 4 høns, jeg har anskaffet mig. Den ene er iøvrigt helt tryg ved mig og kommer og spiser af min hånd. Tror denne nye hobby vil vare ved altid - de er så hyggelige og jeg vil bare det bedste for dem.

Pft
Pia

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Er nystartet hønseejer
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2013, 12:05 »
Velkommen Pia og tillykke med de hønsene.

Nu er der jo forskel på, hvad høns tænker ;), men hvis dine høns går fint i hus ved sengetid, så tror jeg heller ikke, at de får problemer med at finde ud  af at gå i redekasserne, når der skal lægges æg. Mine høner har f. eks. aldrig haft problemer med at finde ud af, at redekasser og æglægning hænger sammen, men om sommeren kan nogle af dem godt synes, at der skal lidt afveksling til, og så begynder de at lave gemmeleg med æggene...for mig i hvert fald ;)

Hvis din hønsegård er 100% rævesikker - og MEGET VIGTIGT at det ikke kan trække ind i huset gennem smuthullet, måske du har et vindfang, så behøver du ikke lukke af for natten.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2013, 12:12 »
Hej Helle.

Tak for svar. De går fint ind om aftenen (4 på række - de er så søde). Den er 100% rævesikker og indgangen til deres hus er sat mod nord, hvor vinden som regel ikke kommer fra - er det nok eller?? Jeg synes også at der måske er for vådt i deres gård, når det regner og blæser, som det f.eks. gør i dag og hvorfor går de så ikke ind i huset, hvor der er tørt og læ?

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2013, 17:52 »
Vores 5 ISA Browns sad lige midt i åbningen ud til volieren indtil det blev for koldt for vestenvinden, så trak de længere ind i huset.

Åbningen har en skydedør som vi kun lukkede når vi mente at det var for blæsende og koldt udenfor.

Ingen af hønerne blev syge af det, på trods af at de var nogle bavianer til at plukke fjer af hinanden på halsen. Vi havde ellers forestillet os at det ville give problemer med nøgne halse og at de overnattede i åbningen ud til volieren. De kom alle gennem vinteren og lagde masser af æg tilmed.

Jeg siger ikke at det er godt for hønsene, men de foretrak selv at sidde i åbningen for vind og vejr indtil det blev frost udenfor. Der trak de ind af sig selv, så de regulerede alligevel også sig selv lidt.

Jeg tror hvis du sørger for at de kan komme i læ for vind og vand, så skal de nok indrette sig så de trives. Man må også huske på, at der skal en vis udluftning til ved det sted de overnatter, da fugt fra gødningen skal have lov at passere.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2013, 16:02 »
Hej igen.
Tak for svar. I dag, hvor det har regnet helt vildt (virkelig meget), har de næsten ikke kunnet være i læ for regnen. Der oplevede jeg, at den ene gik op i huset i læ for regnen, men de andre blev og blev plaskvåde. I bund og grund har jeg fortrudt købet af hønsehus og hønsegård, da jeg synes det er for småt. Der skulle ellers være plads til 4-6 høns, men jeg synes ikke det er godt nok...... Nu må jeg jo så finde på en måde, hvor jeg kan kombinere skur og hønsehus og så selv (min mand) bygge hønsegården på.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2013, 16:33 »
Der er rigtig mange, som meget hurtigt fortryder køb af sådan et kombi hønsehus/gård, og den begrænsede udeplads sådan et skrummel tillader, synes jeg ganske enkelt er alt, alt for lidt og synd for hønsene, hvis de ikke har adgang til have
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2013, 16:43 »
Du har helt ret Helle. Derfor går mine rundt i hele haven og er kun i "gården" når det regner og de skal spise. Om aftenen går de så selv i huset for at sove. Meeeen det er stadig for småt, synes jeg......

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2013, 17:04 »
Ja, det et desværre ikke helt det samme antal der kan være i et hønsehus som fabrikanten skriver....

Kan I evt lave et kvik-fix med nogle trapez-plader der bliver skruet på toppen og evt. de 2 af siderne så de kan være i ly for regn og rusk indtil en mere permanent løsning er på plads
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2013, 17:21 »
Jeg mener som Finn, at I nok skal prøve at finde en midlertidig løsning nu og her. Den kommende efterårstid byder på meget regn og rusk, og dine fjer skal helst have et sted, hvor de kan være i læ og tørvejr...udenfor huset.

Jeg startede også med et lille bitte færdigkøbt hønsehus, dog pladseret i en stor hjemmelavet hønsegård - men ikke ti vilde heste kunne lokke hønsene ind i huset i regnvejr, så stod de hellere udenfor og blev drivvåde - det syntes min mand var synd, så han overdækkede gården...og hurra for det. Fire af mine høns er stadig meget glade for at sove i det lille hus, mens resten har valgt det senere tilkomne store hus på 12 kvm. Først da det store hus kom i brug, oplevede jeg at hønsene ville gå derind, når det regner. Her sidder/går de så og hygger i uvejret - så jeg fandt ud af, at i hvert fald her har størrelsen af huset en stor betydning for, om man vil bruge det om dagen, når vejret er dumt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2013, 18:10 »
Jeg tror at vi midlertidigt indtil jeg har fået bygget mig et stort hønsehus og gård lukker af på to af siderne og og så et eller andet udhæng eller lign.. Og så må vi i gang med en anden løsning hurtigst muligt. Behøver huset at være isoleret eller?? Når jeg nu skal i gang igen, kan jeg ligeså godt gøre det rigtigt fra starten.

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2013, 18:13 »
Og kan jeg sætte huset med dertil hørende gård på fliser og så lægge sand i bunden (ovenpå fliserne)?