Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Snavset vand  (Læst 5067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Snavset vand
« Dato: 15 ſeptember , 2013, 18:10 »
Jeg synes at vandet tit bliver snavset af enten støv der bliver sparket op eller af klatter. Er bekymret for om det forurenede vand kan gøre dem syge, eller hjælpe til med at sprede sygdommen fra en syg høne. I det hele taget synes jeg at de skal have adgang til rent vand.
Kan man virkelig kun udskifte vandet et par gange om dagen? Der går da noget vand til spilde plus det er ikke helt så lækkert at stå med det snavsede vand. Det er ikke noget problem, men hvis det kan undgåes... ::)
Så jeg har bestemt mig for at købe nogle drikkenippler fra honseland.dk. De siger, at man kan poppe dem ind i en spand med vand og ellers holde weekend på Bornholm. Det er da tiltalende for mig, så glæder mig til de lander i min postkasse! ;D Er der nogen der har sådan en opsætning i deres hønsehus/-gård?

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
Sv: Snavset vand
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2013, 18:15 »
Glæder mig meget til at følge din tråd, synes også det både er ulækkert og træls at vandet bliver møget sådan til. Synes vi har prøvet flere forskellige løsninger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2013, 18:18 »
Det ser rigtig smart og hygiejnisk ud /o sådan nogle kunne jeg godt finde på at købe

...eneste minus er, at de nok ikke kan bruges i frostvejr.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2013, 18:48 »
Jeg har hængt drikketruget op, så det er i hovedhøjde med hønsene ... det fungerer fint, og der er ingen snavs i det længere. 

Før stod det på 2 fliser ... og havde jeg løftet det til 3 fliser, så havde jeg måske opnået samme effekt som nu, hvor det hænger.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2013, 21:06 »
Jeg har drikketrug stående på 2 sten i huset, og der kommer ikke noget i..
og jeg har sand i bunden, såå der ville der komme snask i..
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2013, 08:51 »
Glæder mig til at høre nærmere om dine erfaringer  /o

Hvordan mon man lærer en høne at drikke af dem ? eller kommer det helt naturligt ? for ideen er da "mere end tiltalende"  ;D
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2013, 08:54 »

Hvordan mon man lærer en høne at drikke af dem ? eller kommer det helt naturligt ? for ideen er da "mere end tiltalende"  ;D

Jeg tror, at hønsene meget hurtigt lærer at drikke af niplerne - her er der i hvert fald ikke noget mere spændende, end at drikke vand af en dryppende vandhane eller dryppende lås på vandslangen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2013, 11:08 »
Det skal da vist afprøves  :)

Hvor kan man se hvem/hvad der står bag honseland.dk ? Synes ikke der er meget information på hjemmesiden ?  ::)
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2013, 11:45 »
Så kom postmanden med dem! Jeg vender tilbage senere i dag! Har endda gjort en spand klar! Manner manner! ;D

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2013, 18:25 »
Okay, nu skal i bare høre. Jeg har en spand græsk yogurt, tom og vasket selvfølgelig, og den brugte jeg fordi jeg ikke ville vente til jeg fik fat i en større spand, og den klarer arbejdet fint.  ;D Jeg tog fat i en tegnestift og prikkede hul der hvor jeg ville stikke niplen. Så tog jeg en kuglepen og udvidede hullet så det var stort nok til at jeg kunne komme niplen. Jeg prikkede også et hul i låget, så luft kunne komme ind og tillade vandet at strømme ud.

Jeg kom drikkeniplen i og skruede den fast, fyldte op med vand, den lækkede ikke, for der sad en gummiring på den i forvejen. Fino, så var den fyldt! Så tog jeg en krog og hang spanden op i den.

Så var det spændende. Vil hønsene tage godt imod dem?

Og det gjorde de! Før jeg havde set mig om så jeg det som I kan se på billedet. ;D

Så jeg fylder den op om aftenen når jeg lukker døren af, og vupti, så er der vand til næste aften! :D Der skal dog tre nipler ude i gården og tre ind i huset, så jeg må enten finde en større spand eller hænge en mere. Men det gør ikke noget så let som det er at sætte dem op.
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2013, 18:28 Fra DoktorLarsen »

Offline Tove

• Bruger
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2013, 19:01 »
Orv! Smart! Jg gik loge her til aften og ønskede mig selvangivelse til høns. Jeg slæber og slæber, og de griser det til
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2013, 21:39 »
Hej vil du ikke skrive den adresse igen hvor du har købt drikke niblen jeg kan ikke finde det på nettet.... Det lyder jo som en meget simpel løsning!

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2013, 21:43 »
Tove, jeg vil gerne give dem kost og logi, men hvis de vil bo i en svinesti må de selv om det, hø hø hø. Spøg til side, jeg er meget glad for de tingester, og de kunne i forvejen godt lide at drikke fra den dryppende vandslange, der hang i deres hegn.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2013, 21:45 »
Cathrine, webbutikken hedder www.honseland.dk.

Og ja, det var ihvertfald ret let at installere her. Man skal bare have en spand. Jeg valgte at hænge den mindre spand i en krog, man kunne nok også sætte den op på en slags taburet. :)

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #14 Dato: 18 ſeptember , 2013, 09:35 »
Gad vide om denne model vil kunne fungere også (kan selvfølgelig bare prøve - har dem nemlig liggende til kaninerne  ;) )

De vil så skulle isættes på siden af spanden pga. "vinklen".

Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder