Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny i hønsefaget, hjælp søges  (Læst 3656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Aanne

• Gæst
Ny i hønsefaget, hjælp søges
« Dato: 11 Marts , 2009, 14:10 »
Kære jer

Er netop blevet henvist til jeres forum da jeg har nogle hønsespørgsmål, håber i kan hjælpe en nybegynder ;)

Landet ligger sådan, at min mand og jeg i 2007 købte en lille bondegård ved Roskilde. Min søde mand er meget opsat på selvforsyningsidéen. John Seymours Håndbog i Selvforsyning er derfor tyndslidt og vores vindueskarme er fyldt med kartofler til spirring, jordbærspirrer osv. I vores have har vi et gammelt fint murstens-hønsehuse med redekasser i og det hele. Det kunne vi godt tænke os at få gang i. Derfor har jeg nu nogle spørgsmål, som jeg har prøvet at finde svar på på nettet. Men det er sværere end først antaget, så nu vil jeg høre jer, om i måske kan hjælpe mig?

Først og fremmest skal det siges, at vi er to familier der skal deles om hønsene (og æg), og det vil være skønt hvis vi har rigeligt eller mulighed for at udvide. Vi vil gerne både have æg-læggende høns, så vi kan spise æggene, samt nogle slagtehøns.

Spørgsmål:

Hvor mange høns skal vi mon have? Vi har talt om at der som sagt skal være æg nok til et par familier. Og så kunne vi også godt tænke os at slagte og spise nogle høns, men der har vi talt om, at man evt. kan købe dem som kyllinger i ny og næ og så efter et par måneder slagte dem? Hvis det altså er for besværligt at få hønsene til både at ruge spise-æg og æg med kyllinger der skal udruges?

Er der nogle racer der er bedre end andre, og kender i steder hvor man kan købe dem omkring os på Sjælland?

Skal det være to slags racer, en til æg og en til at spise, eller kan man vælge samme race?

Skal man have en hane?

Hønsehuset har en pæn størrelse, Rundt om det vil vi gerne bygge en overdækket hønsegård. Hvor stor skal sådan en gård mon være i kvadratmeter?

Det var så lidt hønseri, glæder mig til at høre fra jer.

Mvh Anne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Ny i hønsefaget, hjælp søges
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2009, 14:28 »
Velkommen til  <I
Hvor mange høns I skal have kommer an på hvor stort huset er.
Der findes flere racer der både er gode æglæggere og slagtehøns, bl.a. sussex.
Hvis I vil lave kyllinger selv skal I have en hane. Det er meget nemt at få hønsene til både at lægge æg til spise og til kyllinger, for dem i ikke ruger på spiser i bare.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Aanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2009, 14:48 »
Huset er vel ca 3*5 kvm. Der er to rum i med en dør imellem. Hvis vi nu skal have æg til 2 familier og måske skal give lidt væk og også gerne vil spise nogle kyllinger i ny og næ, hvor stort et hønsehold skal vi så starte ud med? Vi kan jo altid starte lidt blødt ud og så udvide hvis vi får blod på tanden. Og er der en rettesnor i forhold til hvor stor hønsegården så skal være, f.eks hvor mange pr kvm?

Tak for det fine flag ;D

Anne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2009, 17:11 »
Jeg vil no sige at i med det hønehus ca kan have omkring 20 stk ;)... Har 8 kvm i hver af mine rum, og lige pt har jeg 10 høns gående i det ene. Før var de et rum, og der har der så været 16 kvm. Der havde jeg 20 stk.

Hvis i både vil have til slagt og æg, så er en race som sussex meget god.

Hvis i vil have kyllinger er en hane jo nødvendig ;).. Det samler også flokken mere :)

I kan også vælge at holde en race til slagt og så en hane med hver af dem. En race til slagt kunne være en plymoth rock.

Hvis du kigger på gul og gratis kan du sagtens finde en masse høns, og specielt for os jyder (ihvertfald mig selv) så syntes vi altid at hønsene er på sjælland ;D...

Med henhold til hønsegården, så byg den hellere for stor end for lille. Hellere 3 kvm pr voksen høne end 2 :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2009, 20:43 »
Hej Anne,

hvor lyder det spændende med jeres "projekt selvforsyning"! Det håber jeg vi kommer til at høre mere om over tid.

Og velkommen ombord, jeg håber I finder svar på jeres spørgsmål herinde, husk på at uanset hvor megen erfaring man har, begynder man altid som helt "grøn", så ingen spørgsmål er for små - eller store!

Der er masser af muligheder mht valg af hønserace, for de behov du nævner kan opfyldes på mange måder. Som Mikkel skriver er Sussex god (jeg kender ikke til racen personligt, men mange herinde har/har haft den), vi har selv Gul Orpington, som vi er rigtig glade for, men der er mange andre muligheder.

Har I været forbi jeres bibliotek og lånt bøger om høns? Det var sådan, jeg selv fik en grundviden om de mest basale hønse-emner, såsom flokinstinkt, fodring, rugning, hane/ikke hane, etc, og først senere fandt jeg forummet her - men heldigvis skal man ikke aflevere forum efter en måned, og jeg har heller ikke fået bøder herinde - endnu!  ;D

Mht høns og æg, så har vi pt 7 høner, hvilket i denne dejlige periode med tiltagende daglængde giver 5-7 æg om dagen - så vores naboer elsker os for øjeblikket; det er simpelthen ikke muligt at fortære sådanne mængder æg i disse fedt-forskrækkede tider! Hvis man "hjælper" hønsene med kunstigt lys kan man som regel oppebære en nogenlunde konstant produktion af æg året rundt, men mange lader hønsene få en vinterpause, så de kan restituere sig ovenpå den vedvarende kraftanstrengelse, det må være at omdanne foder til æg.

Mht hane, så lyder det som om I har så gode forhold, at det er helt oplagt at have en hane til at holde styr på tropperne. Der er udbredt enighed om at en hønseflok har brug for en leder, og vi har da også oplevet at så snart der kom en hane i vores flok, var der meget mindre ævl og kævl hønerne imellem. Til gengæld skal man have et vist antal høner pr hane, for ellers bliver de godt slidte i rygfjerene, når hanen kræver sin ret og "træder" hønerne. I vores flok har skiftende haner afværget ræveangreb, ofte med stor personlig omkostning i form af fysiske kvæstelser, men at se en hane komme til hægterne igen efter en sådan omgang og efterfølgende spankulere rundt med dobbelt så megen stolthed og "bare rolig, JEG passer på jer"-udstråling, det er en fornøjelse (selvom det også gør ondt de gange når det lykkes ræven at tage hønerne).

Mht plads i hønsegård, har flere herinde nævnt 10 m2 per høne som en god tommelfingerregel. Ofte vil det ikke kunne lade sig gøre i praksis, men hvis man har pladsen er det en vedvarende kilde til glæde at se hønsene bevæge sig rundt i hønsegården, især hvis man har buske, småtræer og andet, der bryder fladen. Vi har sat et par fag plankehegn, ca 1 m højt, op midt i hønsegården, på den måde får hønsene et mere dynamisk bevægelsesmønster i "landskabet", og de sidder tit oppe på hegnet og nyder udsigten, eller hvad nu det er høns gør! Hvis man ikke har så meget plads at gøre med, kan man nemt have høns på måske lidt for lidt plads, hvis man sørger for at lade dem komme ud med jævne mellemrum. Vi lukker dem ofte ud om morgenen, og venter med at fodre til op på formiddagen - fodringen foregår ALTID i hønsegården, så min kone kalder bare "kylle kylle kylle" (med høj, lys stemme!), så STORMER hønsene ind i hønsegården, og det er nemt at lukke efter dem igen...

Det var lige et par tusinde ord, håber du kan bruge lidt af det! ;)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2009, 21:27 »
Gode råd Christian, det kunne jeg da også bruge  :)
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2009, 21:29 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Marts , 2009, 21:40 »
Hej Christian.....
10 m2 pr. høne mener du da i udeareal eller er det en taste fejl ?
Skulle der stå 1 m2 pr høne og være i inde areal. ???
MVH Lene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2009, 07:45 »
Velkommen til, Anne, jeg kan tilslutte mig alt hvad Christian skriver  :D Jeg vil så tilføje at mine høns er udearbejdende havehøns hele dagen, og de elsker det.
Når de ser eller hører mig i haven kommer de løbende for at tigge godbidder  <H
Hanen vil jeg også anbefale, for det lyder da som om I har mulighed for det; adfærden i en flok med hane er HELT anderledes en i en flok uden hane, der er så meget sjovt at kikke på.
Det er næsten umuligt at beskrive alle glæderne ved at have sine egne høns, så I ser en god tid imøde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2009, 14:28 »
Hej Christian.....
10 m2 pr. høne mener du da i udeareal eller er det en taste fejl ?
Skulle der stå 1 m2 pr høne og være i inde areal. ???
MVH Lene

Hej Lene,

jeg mener 10 m2 pr. høne i udeareal. Indendørs er en helt anden diskussion, hvor nogle problemfrit kan have mange høns på få m2 (fordi de har rigtig gode udendørsforhold), men hvor jeg har hørt tallet max 2 høns pr m2. Jeg har 11 høns og et hus på i alt 6 m2 (to aflukker á 3 m2), men de vælger frivilligt at klumpe sig sammen allesammen i det ene, mens det andet står tomt hver nat, go figure!
Med sommerlige hilsner, Christian

Aanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2009, 21:52 »
Mange tak for alle jeres fine svar. Det er vi rigtigt glade for. På lørdag skal vi over til en familie jeg kender i nærheden der har høns så vi lige kan få lidt inspiration og derefter går turen til Silvan eller Harald Nyborg for at købe materialer til udendørsarealet. Vi har talt om at bygge hegnet et par meter højt og så have en slags fuglenet som tag. Vi regner med at lave ca. 50 kvm gård og så kan de også komme på marken og græsse når de vil. Jeg går på barsel om tre uger, så det næste års tid kan de i hvert fald komme ud dagligt og jeg kan holde øje med dem. Vi har heste i løsdrift, så lur mig om det ikke vil blive et hit:-)

Når man skal sikre svære betingelser for ræven i bunden af hegnet, hvordan er det så smartest? Skal man grave hegnet et stykke ned i jorden, eller kan man bare bukke en halv meter ud af og så fæstne det med pløkker? Og har i nogle råd til hvilke stolper man skal bruge til at holde hegnet? Spørgsmålet er om man overhovedet kan få så høje hegn i Harald N eller Silvan, eller om man skal i en hegnsbutik...

Inde i den kommende hønsegård vil der være nogle buske, noget krat og et træ. Skal vi bare lade det stå, så de kan pille i det?

Vi kunne godt tænke os nogle høns som er æg-læggende, altså ikke kyllinger. Nogen der ved hvor man kan købe dem på Sjælland? I DBA og Gul og gratis er der ingen på Sjælland, med mindre det skal være sådan nogle dværg-racer. og vi vil gerne have lidt større æg.

Igen mange tak for svar.

Mvh Anne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2009, 08:10 »
Anne, vi har brugt havefliser som fundament til vores hønsegård, fliserne er sat på højkant og gravet ca halvvejs ned. Selve nettet er sat på lægter i sektioner, og hviler ovenpå fliserne. Det gør også at træværket ikke i samme grad vil være udsat for råd, som hvis det var gravet ned i jorden. Man kan ikke lige se det på billederne (jeg skal nok tage nogle flere i eftermiddag), men der sidder et lille stykke lægte skruet på nederste kant, og gravet ned indenfor fliserne, så nettet ikke kan rykke sig i forhold til fundamentet.
Vi har en enkelt gang været udsat for at Mikkel forsøgte at grave sig ind i hønsegården ved nattetide, men selvom han forsøgte flere steder, kom han aldrig under fliserne.
Du kan se billeder i mit galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2009, 08:54 »
Vi har købt stolper osv i jem&fix ...så de andre firmaer har sikker ozz. jeg ville lade beplantning blive i hønsegården ..så de har noget at hygge sig på/i/med.
Med venlig hilsen Søs

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2009, 09:16 »
Jeg skal ha plantet noget i min hønsegård der bla. kan give skygge.
Er der noget der er bedre end andet ???
Både høns og ænder går frit i haven ind i mellem, med det er nok ikke godt at lukke dem ud når køkkenhaven er sat, er det ??? Vil de ikke endevende den total så? Jeg vil jo gerne selv ha af både salat, ærter, jordbær osv.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2009, 11:49 »
Hej Lene,

jeg mener 10 m2 pr. høne i udeareal. Indendørs er en helt anden diskussion, hvor nogle problemfrit kan have mange høns på få m2 (fordi de har rigtig gode udendørsforhold), men hvor jeg har hørt tallet max 2 høns pr m2. Jeg har 11 høns og et hus på i alt 6 m2 (to aflukker á 3 m2), men de vælger frivilligt at klumpe sig sammen allesammen i det ene, mens det andet står tomt hver nat, go figure!

Hej Christian
Sådan har mine høns det også. Jeg har ikke så meget indeareal, hvilket jeg også ser som en fordel om vinteren. Dermed har de ikke så meget hus at "varme op".
Når man først har set hvor meget en høne nyder at flakse afsted højt skræppende ved man at ude arealet er af stor vigtighed.

Al magt til de frie høns. <P <P <P

@Aanne
Velkommen til og rigtig meget held og lykke med hønseprojektet og John seymours principper, den bog har også boet i min reol i rigtig mange år.
Held og lykke også med den forestående barsel.

God weekend
MVH Lene

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2009, 12:44 »
Hej
ja super go bog. godt med lidt inspiration skal selv til at bygge et nyt hønsehus og gård til maj.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn