Hej Anne,
hvor lyder det spændende med jeres "projekt selvforsyning"! Det håber jeg vi kommer til at høre mere om over tid.
Og velkommen ombord, jeg håber I finder svar på jeres spørgsmål herinde, husk på at uanset hvor megen erfaring man har, begynder man altid som helt "grøn", så ingen spørgsmål er for små - eller store!
Der er masser af muligheder mht valg af hønserace, for de behov du nævner kan opfyldes på mange måder. Som Mikkel skriver er Sussex god (jeg kender ikke til racen personligt, men mange herinde har/har haft den), vi har selv Gul Orpington, som vi er rigtig glade for, men der er mange andre muligheder.
Har I været forbi jeres bibliotek og lånt bøger om høns? Det var sådan, jeg selv fik en grundviden om de mest basale hønse-emner, såsom flokinstinkt, fodring, rugning, hane/ikke hane, etc, og først senere fandt jeg forummet her - men heldigvis skal man ikke aflevere forum efter en måned, og jeg har heller ikke fået bøder herinde - endnu!

Mht høns og æg, så har vi pt 7 høner, hvilket i denne dejlige periode med tiltagende daglængde giver 5-7 æg om dagen - så vores naboer elsker os for øjeblikket; det er simpelthen ikke muligt at fortære sådanne mængder æg i disse fedt-forskrækkede tider! Hvis man "hjælper" hønsene med kunstigt lys kan man som regel oppebære en nogenlunde konstant produktion af æg året rundt, men mange lader hønsene få en vinterpause, så de kan restituere sig ovenpå den vedvarende kraftanstrengelse, det må være at omdanne foder til æg.
Mht hane, så lyder det som om I har så gode forhold, at det er helt oplagt at have en hane til at holde styr på tropperne. Der er udbredt enighed om at en hønseflok har brug for en leder, og vi har da også oplevet at så snart der kom en hane i vores flok, var der meget mindre ævl og kævl hønerne imellem. Til gengæld skal man have et vist antal høner pr hane, for ellers bliver de godt slidte i rygfjerene, når hanen kræver sin ret og "træder" hønerne. I vores flok har skiftende haner afværget ræveangreb, ofte med stor personlig omkostning i form af fysiske kvæstelser, men at se en hane komme til hægterne igen efter en sådan omgang og efterfølgende spankulere rundt med dobbelt så megen stolthed og "bare rolig, JEG passer på jer"-udstråling, det er en fornøjelse (selvom det også gør ondt de gange når det lykkes ræven at tage hønerne).
Mht plads i hønsegård, har flere herinde nævnt 10 m2 per høne som en god tommelfingerregel. Ofte vil det ikke kunne lade sig gøre i praksis, men hvis man har pladsen er det en vedvarende kilde til glæde at se hønsene bevæge sig rundt i hønsegården, især hvis man har buske, småtræer og andet, der bryder fladen. Vi har sat et par fag plankehegn, ca 1 m højt, op midt i hønsegården, på den måde får hønsene et mere dynamisk bevægelsesmønster i "landskabet", og de sidder tit oppe på hegnet og nyder udsigten, eller hvad nu det er høns gør! Hvis man ikke har så meget plads at gøre med, kan man nemt have høns på måske lidt for lidt plads, hvis man sørger for at lade dem komme ud med jævne mellemrum. Vi lukker dem ofte ud om morgenen, og venter med at fodre til op på formiddagen - fodringen foregår ALTID i hønsegården, så min kone kalder bare "kylle kylle kylle" (med høj, lys stemme!), så STORMER hønsene ind i hønsegården, og det er nemt at lukke efter dem igen...
Det var lige et par tusinde ord, håber du kan bruge lidt af det!