Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag til ny anden race.  (Læst 9242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
Forslag til ny anden race.
« Dato: 29 August , 2013, 11:16 »
Hej,

Jeg er ret uerfaren med høns, men har haft en flok flotte orpington hele sommeren.

Og jeg har fundet ud af at det nok ikke er den race jeg vil fortsætte med.

Jeg kan simpelthen ikke lære dem at gå op af hønsestigen, og ind for natten. Det har allerede kostet mig en høne, og min meget flotte hane.

Dels er de for tamme. Vi gider ikke at de render rundt mellem benene, hver gang man sætter sig i haven og drikker en kop kaffe.

Ærgerligt, syntes ellers det er en utrolig flot høne.

Så derfor kan jeg godt bruge lidt råd til hvilken race der kunne opfylde vores ønsker.

Ikke for tam, og vigtigst den SKAL kunne gå op af en hønsestige uden problemer.

Har kigge lidt på New Hampshire, eller måske alm. Dansk landrace....
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Forslag til ny anden race.
« Svar #1 Dato: 29 August , 2013, 11:30 »
Jeg tror begge dine forslag vil være fine. Jeg har haft danske landhøns (landrace er svin ;) ) og de er så sociale som man gør dem til. Nu har jeg fået NH i stedet, og mine er ikke spor sociale i forhold til barnevelderne. Jeg tror næsten kun det er orpington og silker der er for dumme til at hoppe på pind om natten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lilleholm

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 August , 2013, 13:21 »
Alle mine Orpingtonner hopper på pind om natten. Store, som små.
Selv de små 5½ måneders nyindkøbte går ind og hopper på pind, efter blot 2 aftner med "godnat hjælp".

Så tror det har noget med deres opvækst, om de er vant til at sidde på pind eller ikke.
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 29 August , 2013, 13:38 »
Vores Sanne hoppede på pind første aften og har gjort det siden.............  /o Hun er ikke sky men heller ikke påtrængende  :D Man kan vel spørge til familieadfærd, når man køber af private avlere?? Alle jeg har købt af har været særdeles hjælpsomme  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #4 Dato: 29 August , 2013, 14:05 »
Det er ikke et problem at de ikke sidder på en pind om natten.

Problemet er at de ikke går op ad hønsestigen, og ind i hønsehuset om aftenen. I stedet ligger de sig udenfor, så jeg skal fange dem og sætte dem ind hver aften.

Det gider jeg ærlig talt ikke, og hvis jeg glemmer det tager ræven dem.

Så det er hønsestigen der er problemet, ikke siddepinden.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 August , 2013, 15:21 »
Jesper måske er din hønsestige bare for stejl til dem - jeg klodsede min op på en sort spand og så gik det straks meget bedre  /o - Hvad er det for et hønsehus du har ?? - Billeder ??

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 August , 2013, 17:11 »
mine wyandotter går alle i huset. også når jeg rykker rundt på dem og de skal i et nyt hus og nyt sted i haven (har flyttet lidt rundt her i sommer) det kræver måske 1-2 dage med hjælp og ellers klarer de det selv.

jeg solgte 2 store kyllingepiger til en veninde og af en eller anden grund (måske for lille hul, og for mange på den anden side) går de IKKE ind. hun bærer dem også ind om natten.

men dette er jeg sikker på er pga flytning og et nyt sted med mange andre høns.
hos mig er de meget drevet af at komme ind.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #7 Dato: 29 August , 2013, 23:01 »
Tror ikke stigen fejler noget, 2 høns har lært at gå ind.

Men hanen gik ikke ind, så hønerne gik ud igen til hanen. Derfor tog reven hanen og en høne.

Den nye hane går heller ikke ind. Så det samme vil nok ske igen.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 31 August , 2013, 09:48 »
det lyder lidt mærkeligt synes jeg. Høns som har lidt svært ved at finde ind plejer hurtigt at lære det om man hjælper dem ind et par gange. De fleste høns vi har haft lærer det dog på en dag. Kan der være noget de er bange for inde i huset? eller som en skriver hønsestigen for stejl eller glat, lyder meget plausibelt at den KAN være det der er problemet. selvom 2 har lært at gå på stigen så kan de andre måske have svært ved det , kan du ikke smide et billede ind? vi har aldrig haft problemer med vores orpingtoner , wyandotter eller silker i med at de ikke vil gå ind for natten ej heller sidde på pind. Kunne du ellers forsøge at holde dem inde i huset en dags tid eller 2 så de blev mere fortrolige med at det er der de bor?? Mht. at i synes de er FOR tamme, tror jeg der er mange der vil misunde jer, at have høns der render om benene , når man har kaffe pause. men ellers skulle i måske ikke have dem fritgående, så er i jo fri for det :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Endjinn

• Passiv bruger
Forslag til ny anden race.
« Svar #9 Dato: 31 August , 2013, 12:56 »
Sørg for de ikke har noget mad over dagen andet end det de selv søger. Det er også billigst. Gå så ud om aftenen med en beholder med mad og få deres opmærksomhed. Når de alle er klar går du med maden ind i hønsehuset og stiller den der, og lukker. Når de er på pind og der er ro en halv time senere går du ud og fjerner maden så de kan være sultne til de skal i haven næste dag. :D
Problem solved.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 31 August , 2013, 14:40 »
Er det en stige du har eller en rampe med små lægter over? Orpington er så klodsede, hvis det er en stige. Så prøv en rampe istedet.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2013, 21:39 »
Her er et billede af hønsehus, og hønsestige..

Efter billedet er taget, er der kommet dobbelt så mange "trin" på stigen.

De får ingen mad ude over det der er i huset, og så får de lidt korn og majs som bliver drysset på stigen. Det var sådan jeg lærte de to høns at gå ind.

Når jeg sætter hanen midt på stigen, går han fint ind. Men han kan ikke tænke sig til at, han skal starte på stigen ved jorden, for at komme op til hullet...
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2013, 21:48 »
Hmm, jeg synes, den ser meget stejl ud.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2013, 21:51 »
Den er 45 grader. Det burde vel ikke være noget problem?

Kan iøvrigt tilføje at de gik i huset 10 dage inden de blev lukket ud, så de burde vide de hører til der.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2013, 21:57 »
Enig med Martin den virker meget stejl til sådan nogle tunge damer ;) jeg har lavet et knæk på midten af min så de har en platform på midten, ellers nogen flotte dyr du har

Erik