Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ILT ...vaccination imod ILT . Evt. raske smittebærere for altid eller ej??  (Læst 6906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Som overskriften lyder. Kunne jeg godt tænke mig, at høre andre herinde om hvad i ved omkring HVIS man skulle vaccinere forebyggende imod ILT. jeg har i dag talt med en dyrlæge som nu fortalte mig noget "nyt" igen. Jeg har nemlig forstået at om man vaccinerer sine dyr imod ILT kan man i realiteten risikere raske smittebærere resten af dyrets liv. I dag fortæller fjerkrædyrlægen mig så at det kun er i 3 uger???? hvad er snart op og ned tænker jeg? for har fået flere forklaringer og nu en ny??? håber nogle af i andre kan sige noget mere. Mvh Stine som er noget forvirret snart med denne sygdom og evt. forebyggende vacc.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Marita

• Bruger
Jeg synes også, man får varierende oplysninger.

For to år siden lod jeg mine høns vaccinere mod ILT. Det var efter råd fra erfarne opdrættere, jeg tog dette skridt.  Jeg fik dengang at vide, at vaccinen skulle gentages hvert eneste år, hvis man skulle være sikker på at være sikret mod denne sygdom, og af alt, hvad jeg har kunnet finde på nettet, har der stået, at dyrene kunne risikere at være raske smittebærere resten af deres liv.  Det forekom mig noget sært for ikke at sige selvmodsigende, at de både kan være raske smittebærere resten af livet og samtidig skal gennemgå revaccination hvert eneste år.

Da vaccinationen "udløb" for et år siden, valgte jeg ikke at revaccinere eller få nye dyr vaccineret. De oprindeligt vaccinerede eksisterer ikke længere - det var et valg, jeg foretog, fordi jeg ikke ønskede at have dyr, som kunne risikere at smitte uvaccinerede dyr.

Med hensyn til de tre uger, du nu har fået oplyst, dyrene kan risikere at smitte: kan det tænkes, at det skyldes, at dyrene kan få milde symptomer (let flåd fra øjne) efter vaccinationen, der foretages ved at dryppe levende svækket virus i øjet?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

• Passiv bruger
Mange tak Marita for dit input. Ja vi har også overvejet det nøje herhjemme for 1 års tid siden efter vi blev anbefalet det af en " tror jeg garvet opdrætter" men da vi fik af vide af flere at de så kunne være raske smittebærere, samt at vi skulle vacc. hvert et dyr vi fik og hver en kylling og tænkte vi så heller ikke kunne sælge dyr andet end det var til andre som vaccinerer, så valgte vi klart nej til at vaccinere. Men da jeg taler med en efter sigende dygtig og af mange anbefalet dyrlæge i dag i anden anledning, fortæller han  mig så at det er noget pjat at de skulle være raske smittebærere. og det kun var i de første 3 uger man skulle være nervøs. men det passer bare skidt med alt andet man ellers kan læse sig til om emnet ...dog er det måske sparsomt hvad man kan finde om ILT, men igen synes jeg det er rigtig frustrerende at der ikke er en enslydende udmelding omkring evt. smittefare resten af dyrets liv. det synes jeg bare ikke at der burde kunne være så meget forvirring omkring ???? Marita mht. om det er de første 3 uger, hvor man vacc. dem og de kan blive lidt sløje (har hørt at nogle kan blive ret dårlige) hvorefter de danner antistoffer. men det stiller mig bare stadigvæk forvirret fordi, det man burde kunne svare på var om de KUNNE være raske smittebærere hele deres liv, både dem som er vacc. og dem som ikke er vaccineret men har overlevet sygdommen.  Denne sygdom er en djævel og noget man virkelig kan frygte når man læser om den derfor synes jeg bare det er så hmmm ringe at man ikke kan få et klart og entydigt svar som alle er enige i.
Har tidligere ( for et år siden) talt med min egen hestedyrlæge som tog kontakt til producenten af vacc. imod ILT og her kom svaret : når man vacc. kan man træffe at de er raske smittebærere. og ja Marita for at kommentere på det du skriver at det virker selvmodsigende, kan jeg kun give dig ret i og hvorfor så overhovedet vaccinere. medmindre man ikke tager sine dyr med på udstillinger mv. samt sælger dyr til folk som ikke vaccinerer ?  Ønsker så meget mere klarhed om denne lidelse og vaccine.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Om antistofferne mod ILT er kommet i en høne via vaccine eller ad naturlig vej (overlevelse af et tilfælde af ILT) er vel underordnet i forhold til dens evne til at være rask smittebærer.
Så både vaccinerede og ikke vaccinerede dyr, må i princippet kunne være raske smittebærere. 
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
Tak Erik for dit besyv :) Bjarne Rasmussen fra Hårlev Dyreklinik har i dag sagt at det slet ikke passer at de skulle kunne være raske smittebærere. og at det var noget pjat. da jeg så påpegede om producenten af vaccinen ikke burde vide det bedst, som jeg netop tidligere har fået af vide at producenten siger at DE kan være raske smittebærere. men så sagde han bare at det var ligesom når jeg fik penicillin ved lægen stod der også 1000 forskellige bivirkninger. han mener så åbenbart noget andet end det meste skrevne man kan finde og også producenten af vaccinen. så er vel intet under at vi her i husstanden føler at man ikke er enig og vi derfor ikke føler os sikre på noget som helst omkring en evt. vaccine. :) endvidere fortalte Bjarne Rasmussen at han ikke ville kunne sige med sikkerhed om vi evt. kom med et dyr til obduktion om det kunne være ILT eller ej. det er et lab. i Aarhus man så skal have fat i. så når jeg har læst herinde at folk har fået afkræftet et evt. dødsfald eller lign. som værende Negativ for ILT hos Bjarne Rasmussen. så er det ikke noget han ville kunne svare på andet end dyret skulle sendes videre.

www.silkies.dk

Offline Helle K.

• Administrator
@Stinne - det du skal finde ud af er, om den vaccine, som anvendes mod ILT, yder en aktiv eller en passiv immunitet hos dyret.

Yder ILT vaccine aktiv immunitet, vil organismen huske sygdommen resten af livet. Rask smittebærer

Yder ILT vaccinen passiv immunitet, er virkningen kun af kortere varighed og vil ikke beskytte mod et senere udbrud...hvilket altså vil sige, at dyret ikke er rask smittebærer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Har for et stykke tid bedt Bjarne om indlægssedlen på iltvaccinen, da de jeg samarbejder med mht. blodfornyelse bruger den. I indlægssedlen står der, at de vaccinerede dyr ikke må gå sammen med ikke-vaccinerede dyr i 3-4 uger efter den er givet. Bjarne forklarede at virus kun smitter når den er i udbrud, hvilket den ikke er, når dyrene er vaccinerede. Ellers ville de der udstiller, også få ilt med hjem, da det er mit indtryk at en del vaccinere mod Ilt
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Ps jeg overvejer stadig om jeg vil bruge den......
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline StinneG

• Passiv bruger
tænker bare om det ikke burde være mere ligetil at vide hvad der er korrekt om en levende vaccine giver risiko for permanente raske smittebærere. tror jeg må følge vores hjerte og instinkt og lytte til det der bliver sagt mest samt hvad vi fik af vide af en producent af vaccinen. synes dog stadigvæk det er rigtig træls at der ikke er klarhed om det. Og ja det smitter kun når det er i udbrud men det er jo så det der er tricky om du har en som faktisk virker rask og når du så måske har nogle som ikke har været i kontakt med sygdommen eller vaccine og deres immunforsvar kan gå ned af en eller anden årsag ved stress eller lign. så er man ilde ude, om det så bryder ud. Så tricky om så "synderen" som spreder det faktisk ikke virker syg :(Vi har indtil nu altid spurgt indtil evt. sælger af dyr om de vacc. imod ILT, for vi tør simpel hen ikke at risikere noget når vores dyr ikke er vaccineret. GID der dog var helt KLARE linjer om dette. tænker også der må være en årsag til at man ikke må vaccinere produktionsdyr som muligvis skal sendes ud af landet. Som jeg fik af vide at producenten så kunne man risikere vores eksport ...hmm beklager men undres fortsat.  ??? :P :P

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Jeg har, tilfældigvis  :), et eksemplar af lærebogen om hønsesygdomme, som p.t. bruges på Kbh's universitet ifm uddannelsen af fremtidige dyrlæger ( poultry diseases, sixth edition by Pattison, McMullin, Bradbury and Alexander). Jeg skal prøve at give et kort oversat resume af hvad denne lærebog mener om emnet.

Spredning (smitte):
Overførsel via æg er aldrig rapporteret og nyklækkede kyllinger er infektionsfrie. Virus kommer ind i fuglen via inficerede dråber eller slim som indåndes/indtages via luftvejene. Blandt dyr der er kommet sig efter en smitte og dyr der har modtaget levende vaccine kan virussen blive latent/permanent og dyrene blive levende bærere. Disse dyr kan agere som en uventet kilde til smitte.

Virussen kan iøvrigt overleve udenfor dyrene, så bygninger, udstyr samt mennesker og dyr kan viderebringe smitten.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
mange tak for dit indlæg Erik. det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg :) kan du så ikke fortælle de såkaldte fjerkræsdyrlæger at det er sådan det er :) så vi andre dødelige og ikke-dyrlæger ikke bliver så pokkers forvirrede og ikke ved hvem man skal lytte til ;) :)  :o ??? det er i hvert fald ikke helt liiige til at få klar besked, så når Dyrlæge Bjarne Rasmussen fra Hårlev dyreklinik anbefaler os at vaccinerer imod ILT hvor vi så også efter hans udsagn skulle sikre os /forebygge andre sygdomme, sååå synes jeg der burde være ensartet og klar udmelding som ALLE de "kloge" burde være enige om !! tænker lidt højt her : men hvor svært kan det være, at "alle" er enige og kan give klar besked især når de anbefaler en vaccine...igen hvor svært kan det være, kan jeg ikke lade være med at tænke, men svaret må så vel være.... : meget svært. Mange tak Erik :) Til slut er jeg og min mand og et par stykker mere som svarer her i tråden de eneste der undrer sig over dette ????

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Jeg gav blot et oversat resumé af hvad nuværende lærebog for dyrlæger skriver. Tidligere lærebøger, eller lærebøger af andre forfattere, kan have givet andre meninger til kende. Desuden er den lærebog, der bruges for tiden, senest revideret i 2008, så der kan streng taget være 'opdaget' noget, efter den er udgivet.

Endvidere, hvis man er i et område, som ikke er definitivt videnskabeligt bevist, så vil andre ting, som feks personlige holdninger, ofte spille ind.
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

• Passiv bruger
Hej
Nu skal jeg passe på hvad jeg siger,det er jo ikke så ligetil at gå imod lærebøger.
Jeg har vac. mod Ilt i mange år,og har aldrig haft en rask smittebærer endnu (obduktion) høns bliver kun smittebærere hvis de har haft sygdommen!her i Sønderjylland bruger vi en vac. mod Newcastle hvor ILT vac. er i og resten bliver vac. i drikkevandet og ikke i øjnene så derfor har de ingen symtomer som udflåd i det øje der bliver vac.Sådan gør jeg med super resultat og INGEN raske smitte bærere
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Til slut er jeg og min mand og et par stykker mere som svarer her i tråden de eneste der undrer sig over dette ????
Læser med og undrer mig, tænker; nu er der mere der skal tages stilling til. Mine maraner fra Sønderjylland er vaccineret mod new castle og er de monstro så også mod ILT. Men ja, har først nu hørt om emnet og vil ikke yderligere bidrage til forvirringen.  ::)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race