Jeg synes også, man får varierende oplysninger.
For to år siden lod jeg mine høns vaccinere mod ILT. Det var efter råd fra erfarne opdrættere, jeg tog dette skridt. Jeg fik dengang at vide, at vaccinen skulle gentages hvert eneste år, hvis man skulle være sikker på at være sikret mod denne sygdom, og af alt, hvad jeg har kunnet finde på nettet, har der stået, at dyrene kunne risikere at være raske smittebærere resten af deres liv. Det forekom mig noget sært for ikke at sige selvmodsigende, at de både kan være raske smittebærere resten af livet og samtidig skal gennemgå revaccination hvert eneste år.
Da vaccinationen "udløb" for et år siden, valgte jeg ikke at revaccinere eller få nye dyr vaccineret. De oprindeligt vaccinerede eksisterer ikke længere - det var et valg, jeg foretog, fordi jeg ikke ønskede at have dyr, som kunne risikere at smitte uvaccinerede dyr.
Med hensyn til de tre uger, du nu har fået oplyst, dyrene kan risikere at smitte: kan det tænkes, at det skyldes, at dyrene kan få milde symptomer (let flåd fra øjne) efter vaccinationen, der foretages ved at dryppe levende svækket virus i øjet?