Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En fugl i hånden Øv  (Læst 2229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
En fugl i hånden Øv
« Dato: 21 August , 2013, 09:10 »
For edder ind i H...
I går aftes var jeg så heldig at hente 2 fine maranhønniker i mit nærområde,,, jeg fik at vide at de er lidt vilde, og ikke lige til at håndterer,,, nå pyt, det er jo ikke usædvanligt, men rart at være orienteret.

sætter dem ind i et aflukket område i hønsehuset, med plan om at de kan gå der i sikkerhed for de gamle madammer, og se hinanden an... buret der er 1,5 m2 ca. er tremmehegn KIBO, men med kyllingenet fra gulvet og 90cm op.

Da jeg lukker flokken ud, traver de frem og tilbage langs hegnet, uden at ænse foder og vand, og æbler.... hopper op på kattetransportkassen de har sovet i, og videre op i hegnet, flagre sig igennem hegnet, og vips er de ude hos flokken i haven der står og spiser morgenmad  :o
De holder sig ikke i nærheden af flokken selvom ingen egentlig gider tage notits af dem,,, men går ud på græsset og spiser nedfaldsfrugt....
Jeg kører sønnen i skole, og det at jeg starter min bil, er nok til at de helt forsvinder  :-\
Da jeg kommer hjem scanner jeg forsigtigt omkring og ser de står ved hegnet til marken,,, det er i sig selv ikke en bekymring, da der er ret tilgroet, men hvordan jeg nogensinde får dem ind, har jeg ingen ide om... jeg holder øje med dem, på afstand, men lige så snart de ser mig, trækker de længere væk... så jeg forsøger at være usynlig, og vente til de andre går i seng og mørket falder på,,,, men sorte store kyllinger og mørke,,,  :'(

Gode råd modtages   :blank:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
Sv: En fugl i hånden Øv
« Svar #1 Dato: 21 August , 2013, 09:16 »
sæt dig stille midt i din flok med noget guf og koncentrer dig om dem, måske det lokker og viser de nye at de er kommet i paredis

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #2 Dato: 21 August , 2013, 09:20 »
sæt dig stille midt i din flok med noget guf og koncentrer dig om dem, måske det lokker og viser de nye at de er kommet i paredis

De er end ikke i nærheden af flokken, men på den anden side af en bygning, jeg må prøve at spørge sælger om de mon kender en foderlyd, selvom de er flyvske,,, jeg tror aldrig de har været ude af deres hønsegård, og her er en kæmpehave med skovbund og krat
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 21 August , 2013, 09:50 »
Uf..jeg ved godt hvor nervepirrende det kan være få sådan et par nye "vilde" beboere, som så stikker ud af deres tiltænkte indhegning :(

heldigvis er chancen for at de bliver i nærheden af dine "gamle" høns stor, og jeg tror heller ikke, at du kan gøre andet, end at holde øje med, sådan nogenlunde hvor de er i løbet af dagen og ellers...som du allerede gør...gøre dig ret usynlig.

Hvis der dagen igennem er servering af lækkerier i nærheden af deres sovehus, så vil de forhåbetlig huske stedet og søge derhen, når det bliver sengetid...eller endnu bedre abe efter de andre høns og gå i hønsehuset.

Det værste er, hvis der er en trafikeret vej i nærheden - eller glubske hunde f. eks.  :(

Jeg  *k for at dagen går godt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #4 Dato: 21 August , 2013, 10:14 »
Der står et lille hus med gård i haven, med små kyllinger i, og jeg håber lidt at de holder sig i nærheden af dem, så forsvinder de jo ikke helt,,,,
Jo jeg har en trafikeret vej, men jeg forestiller mig ikke at de overhovedet går den vej, så det bekymre mig ikke

Min egen Hubert Hønsehund, har altid lidt svært ved at forstå når der flytter nye ind, men han kan kaldes til orden hvis man er til stede,,, og de går lige nu udenfor hans område,, og desuden er jeg sur på ham i forvejen, så han kan blive inde kan han.  >:(
Venlig Hilsen INA

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 21 August , 2013, 11:25 »
At holde Hubert Hønsehund uden for deres synsfelt, indtil de to er blevet enige med sig selv og hinanden om, at de ikke er havnet i forgården til helvede, er nok en rigtig god ide ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2013, 11:44 »
Øv, altså, fjollede høns.
Når det mørkner i aften, kan du samle nogle mennesker med hver deres lommelygte og lave en klapjagt. Mon ikke de hopper op i et træ? Så kommer det næste problem, hvordan hulen får man dem ned derfra?

Pøj pøj med det *k
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #7 Dato: 21 August , 2013, 11:53 »
 ::) pyyh jeg føler med dig...........
Begge mine Orpington fløj over hegnet, da vores dovne kat pludseligt besluttede sig for at se nærmere på de nye beboere- jeg fik kun den ene levende tilbage  :'(
Jeg er faktisk helt nervøs ved tanken om de høner, der nu endelig har fået transportlejlighed på søndag- vi gravede stolper ned igår, og det nye indre hegn bliver 150 med 45 cm.`s hønsetråd forneden. Det "gamle" (sat op for kort tid siden  :-[ ) er 120 og påsat stålgærde= alle høns løber lige igennem og min jagtglade hunhund hopper nemt over......... osv...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #8 Dato: 21 August , 2013, 12:57 »
.... er 120 og påsat stålgærde= alle høns løber lige igennem og min jagtglade hunhund hopper nemt over......... osv...........

Undskyld spam  :-[ Hvad er maskestørrelsen i det stålgærde ? mere så jeg ikke får lavet samme fejl  ???
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #9 Dato: 21 August , 2013, 13:10 »
@ Morten- jeg målte lige med blødt bånd, sådan hurtigt, det er ca. 17x 15 og alt for nemt at smutte igennem  :o

Nok lige lovlig naivt at tro små hønikker ville blive på deres side.........  :blank:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 August , 2013, 14:13 »
jeg er ret sikker på at når det bliver mørkt kan de let fanges... bare du ved hvor de er når mørket falder på, så kan du bare komme til dem og fange...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 21 August , 2013, 17:28 »
Hvordan går det Ina? har du styr på de to vilde ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #12 Dato: 21 August , 2013, 17:38 »
Ja det mener jeg at jeg har,,, de sværmer i det samme område, hvor de har gået hele dagen,,, jeg har også set at en af dem har været henne og drikke af baljen  /o

De holder vist øje med flokken og deres lyde, så de ikke følser sig forladt, og så er der jo kyllinger buret tæt på, så de ser området an.
Det er jo klogt ikke at vade lige ind i flokken, for det kan da kun give øretæver, så de er på neutral grund og kan flygte hvis det bliver nødvendigt,,, indgang til hønsestalden, og gårdspladsen, og resten af parken er på den anden side af strømsnoren, så hundende kan ikke komme og forskrække dem,,, det er kun de gamle høns der vader uhindret frem og tilbage.

Jeg satser faktisk på at de søger ind når de gamle er gået til ro  <:
Venlig Hilsen INA

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 21 August , 2013, 17:50 »
Ok - det var godt /o - det lyder til, at de to har lagt en fornuftig strategi og har styr på, hvad de foretager sig - meget heldigt for dig.....og dem ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #14 Dato: 21 August , 2013, 23:04 »
Jeg hentede min søn ude i byen på betingelse af at han ville hjælpe mig med at finde de to flugtanemoner,,, og da jeg kom hjem, sad de på øverste pind foran vinduet sammen med et par gamle rivejern,, så nu håber jeg de ikke bliver hakket for meget i morgen tidlig, inden jeg åbner døren,,, men nu ved de da hvor de bor, det er da ganske godt klaret af sådan et par unge damer...  /o Nu er jeg mere rolig for deres velbefindende, og mit eget blodtryk  :P
Venlig Hilsen INA