Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haner sammen  (Læst 3540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Haner sammen
« Dato: 17 August , 2013, 12:01 »
Nu har jeg set flere billeder på hønse-hjemmesider rundt omkring, hvor der er flere haner sammen.
Hvad skal der til for at dette kan lade sig gøre? Er det individuelt fra hane til hane, har det noget med racen at gøre? Har det noget med plads og antal høner at gøre? Går de uden høns? Eller er det simpelthen bare fordi de endnu ikke er begyndt at slås?
Jeg har også læst et sted at vedkommende lukkede alle hønsene og hanerne sammen om vinteren og skilte dem ad til foråret.
Lad mig høre jeres erfaringer :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Haner sammen
« Svar #1 Dato: 17 August , 2013, 12:27 »
Jeg havde to hanebrødre gående sammen i næsten et år, og jeg håbede...og troede på, at de ville kunne fortsætte sammen, som jeg også har set et par enkelte eksempler på. De to var de bedste venner af verden, havde god plads med stor fri have, stort hus, hvor de sov sammen...og de fandt fint ud af at fordele de 9 høner - men PLUDSELIG som lyn fra en klar himmel skulle dette venskab slutte...heldigvis en lørdag morgen, hvor jeg var i nærheden. Det går ikke stille for sig, når der strides :o, og man kan sagtens risikere at dø af det.

Hvis ikke jeg kendte Tanja Pedersen og hendes gennem tre år gode erfaring med maranhanerne Frede og Jokke, så ville jeg ikke tro på, at det kan lade sig gøre.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 17 August , 2013, 12:41 »
Hvis ikke jeg kendte Tanja Pedersen og hendes gennem tre år gode erfaring med maranhanerne Frede og Jokke, så ville jeg ikke tro på, at det kan lade sig gøre.
Ja, Frede og Jokke var bedste venner. Brødre og med Frede som førerhane. De var da oppe at toppes ind imellem, men kun for at finde rangordnen fx om morgenen, og aldrig så blodet flød.

Til gengæld kan min araucanahane ikke fordrage andre handyr, og selv Frede og Jokke løber (løb, Frede er her ikke mere) den anden vej, hvis Carlo er i nærheden :o.

Nu går Jokke i sin hønsegård og Carlo i sin. Jeg har trukket et havehegn løseligt ude på folden, og Carlo er som regel flink til at blive på hans halvdel, men går af og til ind på Jokkes område. Det sker at de ryger i totterne på hinanden, men Jokke (som vejer det dobbelte af Carlo) skynder sig som regel at trække sig tilbage, inden de kommer alt for godt i gang. Dem der slås her hos mig, så blodet flyder, er hønsedamerne, men kun inde hos Jokke. Han er nemlig lidt af en tøsedreng og stopper ikke fruerne. Carlo går med det samme imellem, hvis der er optræk til tøsekamp inde hos ham.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 17 August , 2013, 12:56 »
Jeg vil sige at det kommer meget an på race og pladsforhold og den måde de indtroduceres for hinanden på om de så er opvokset sammen eller anden måde.

Kender nogle opdrættere der lukke alle hønsene sammen efter avl, men her har de også en hel lille mark at bevæge sig rundt på samt masser af plads i hønsehus til at undgå hinanden og måske derfor det går selv med racer hvor haner er kendt for at slås til døden.

Vil også sige det kommer an på racen og den enkelte hanes temperament for om det kan lade sig gøre. Vi kan sagtens lukke Antwerpener Skæghøns og Sebrighthaner sammen uden problemer og det går helt fint. Her er det faktisk hønerne der er de håreste nysere og dem man skal holde øje med. Hollandske Dværge skulle også kunne, men ikke alle stammer og haner den går med desværre. Silkehøns både store og dværge er ofte med sussec holdt flere haner sammen og der findes sikkert flere racer endnu. Landhøns er også gode hvis de har plads nok.

Vores Dværg Wyandotter og Dværg Paduanere ville jeg ikke sætte fuldvoksne haner sammen også selvom de kunne komme ud og gå frit i haven. Til gengæld kan vi godt sætte store hanekyllinger ind til de gamle og lade dem vokse op og her bliver problemet så først når de bliver skildt ad(under udstilling eller andet) eller er for mange fuldvoksne sammen i avlssæsonen.

Synes også det ofte går bedre når der er tre haner i forhold til to fordi de to hele tiden kører på hinanden hvorimod når der er tre fordeler det sig lidt plus de ved at de skal holde igen så de også har krafter til den anden hvis det skulle blive alvor en dag.

Nogle når de har haft haner på udstilling og gerne vil lukke dem sammen igen og måske med et par andre gør det at de giver noget staldchock, parfyme, grisespred eller andet for at dyrene lugter ens og så sætter de dem på pind om natten og så går det som regel godt når de står op.

Det var lidt hvad jeg kender til omkring det, men nyder at jeg bare kan smide mine Antwerpener Skæghønsehaner sammen uden problemer og det gør det hele så nemt. Har dog et håbløst tilfælde, men nu hvor han går med tre andre går det helt fint. De vagtelfarvede i denne race har jeg dog hørt fra flere godt kan volde problemer med at sammenføre hanerne igen eller ligefrem hønerne med nogle de ikke kender i forvejen. Så ikke altid det lykkes og ikke alle det kan lade sig gøre med.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 17 August , 2013, 16:35 »
Tak for jeres fine og uddybende svar :)

Jeg har et lille håb om at hvis der kommer flere haner i vores Silkehøneflok, at de så kunne blive sammen. Det er nemlig børnenes dyr, og jeg har lovet, at de ikke skal slagtes. Men hvis de kommer op at toppes, så har jeg heldigvis nogle ekstra volierer, men der er bare ikke adgang udendørs, og så skal jeg i tænkeboks. Men det kan jo lige gå i nødstilfælde, hvis der pludselig er nogen, der ikke kan enes.

Ved i hvordan Brahmaer er sådan generelt mht til flere haner sammen? Ikke at jeg har tænkt der skal være flere haner i flokken hos dem (jeg har 2,2). Men jeg tænker at de gerne må gå et stykke tid, så den, der skal slagtes, kan nå at få en ordentlig størrelse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Viola

• Passiv bruger
  • Høns & Whippet
Haner sammen
« Svar #5 Dato: 17 August , 2013, 19:57 »
Vi har i år haft 5 forskellige haner gående sammen med vores høner

De 4 har vokset op sammen

Og så købte vi 1,3 Krøllet Kohin

Og den har vi fået ind i flokken ved at skiftes med at han var ude ved hele flokken og Silke kokken som var vores øverst rangerende, kom så ind i et stort kanin bur og omvendt i ca 14 dage

Og så holdt vi ellers hane vagt i haven indtil vores GEDK kok blev sat på plads af den Krøllede Kohin

Og så har alle herefter sovet i vores lille hønse hus sammen og gået sammen i haven siden ;)
Mvh Viola
  <O
Fritgående høns af blandede racer