Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?  (Læst 11119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Dato: 12 August , 2013, 18:25 »
Er der nogen, der har erfaring med foder med raps / rapskager til høns ?

Jf. oversigten under foder, så frarådet det at give det til høns, der lægger brune æg (f.eks. Maraner) - hvorfor ?

Jeg pønser på at lave min egen foderblanding for at undgå GMO soya og gøre det lidt billigere end færdigblandingerne, så derfor er jeg nysgerrig på dette :)
« Senest Redigeret: 12 August , 2013, 21:16 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2013, 19:27 »
Jeg bruger raps kager i blødfoder, hønsene er lidt reserverede men spiser deti mangel på bedre. Opbevaring er lidt problematisk, kagene har tensens at blive muggent. Hønsene ligger godt med æg med raps kager/ært/ dari/ havre diæten.
Det med brune æg er ikke rigtigt og alige vel har noget i sig. R.I.R har en gen som gør at de og racer hvor man har brugt R.I.R i alv får fiskesmag i æggen. Fleste brune æglægnings hybrider er forbedrede R.I.R og derfor foderindustri advarer at give raps til brune æglæggere. Mig bekendt der ikke R.I.R. I marans, men der kan godt være en R.I.R gen i andre brunlæggere feks i Barnewelder og wyandot.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #2 Dato: 12 August , 2013, 19:31 »
Jeg bruger raps kager i blødfoder, hønsene er lidt reserverede men spiser deti mangel på bedre. Opbevaring er lidt problematisk, kagene har tensens at blive muggent. Hønsene ligger godt med æg med raps kager/ært/ dari/ havre diæten.
Det med brune æg er ikke rigtigt og alige vel har noget i sig. R.I.R har en gen som gør at de og racer hvor man har brugt R.I.R i alv får fiskesmag i æggen. Fleste brune æglægnings hybrider er forbedrede R.I.R og derfor foderindustri advarer at give raps til brune æglæggere. Mig bekendt der ikke R.I.R. I marans, men der kan godt være en R.I.R gen i andre brunlæggere feks i Barnewelder og wyandot.

Dejligt med input  /o
Nu melder alle spørgsmålene sig så:
Hvad er forholdet i raps kager / ært / dari og havre diæten ?
Hvilket blødfoder giver du raps kagerne med ?
Jeg har Maran, Wyandot og Gul Orpington ... hvordan finder jeg ud af, om de har R.I.R. gen ?

 :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #3 Dato: 12 August , 2013, 21:10 »
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har helt beregnet min blanding. Det er mit drøm at lave en excel ark for at beregne blandingen.
Der var tidligere en tråd hvor var recept for en hjemmelavet blanding.
Du kan  selv finde foder værdier for forskellige foder enmer i
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot/feed_tables_english/feed_tables/poultry

Du finder foder behov ved at trykke "nutrient requirements" og foder værdien ved at trykke "feed tables" og selfølgelig "poultry".
Meget kort foder behov er  energi 11 Mj/Kg og protein ca 16-18%. Poretein skal inde holde visse aminosyrer (de finder du i "nutrient requirements")
Jeg bruger rapskager at for høje min blodfoder som er mest køkken rester, dage når resterne indeholder mest grønsager hælder jeg lidt raps til og dagene med fisk eller kødrester ingen eller bare meget lidt raps.
Hvor finder du ud hvilken race er arvinger fra R.I.R? De som lægger hvide æg er helt sikkert fri for genet, de brunlæggere? Prøv dig frem. Jeg er næsten sikker at Marans har ikke genet. Det vil jeg prøve snart, jeg har Marans høniker som jeg forventer at gå æglægning snart.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #4 Dato: 12 August , 2013, 21:16 »
Tak for meget anvendeligt svar  /o

Hvad er dari ?  Har du proteinindholdet på det ?  (jeg har styr på de andre)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #5 Dato: 12 August , 2013, 21:17 »
linket virker ikke hos mig ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #6 Dato: 12 August , 2013, 21:24 »
Linket er en søgemaskine hvor du skal selv søge ved at trykke som jeg skriver i forrige indlæg.
Jeg fandt en gammel tråd om foderblandinger
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=972.0
Dari er hirse
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #7 Dato: 12 August , 2013, 21:41 »
Linket er en søgemaskine hvor du skal selv søge ved at trykke som jeg skriver i forrige indlæg.
Jeg fandt en gammel tråd om foderblandinger
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=972.0
Dari er hirse

Tak for link - dog tror jeg ikke, at den blanding, der står nederst, indeholder protein nok ... men hvis jeg kan finde ud af, hvad hirse indeholder så vil jeg nok kunne lave en blanding af de 4 ting, du nævner højere oppe - så proteinen i hvert fald rammer ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #8 Dato: 12 August , 2013, 22:03 »
Havde tænkt en blanding i retning af:

25 g raps kage
50 g ærter
70 g hvede (eller anden kornsort)
og et par håndfulde skaller pr. spandfuld

Det giver 25,5 g. protein på 145 g foder = 17,6% protein.

Hvordan synes du, det lyder ?


Udgangspunkt taget i denne tabel:
http://vsp.lf.dk/Services/Beregninger/Fodermiddeldatabase.aspx
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #9 Dato: 13 August , 2013, 06:43 »
jeg bruger 10 % havre, 30%byg, 30 %hvede, 30 % knækkede ærter, og nogen gange majs i, csamme mængde ca som de 30 %, ved ikk hvad det giver i fodderværdi, men de lever fint

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #10 Dato: 13 August , 2013, 07:17 »
Connie jeg kan ikk huske hvor men mener at et fodderhelst ikk skal overstige 25 %, og er spændt på om dine høns vil æde det

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #11 Dato: 13 August , 2013, 07:32 »
Connie jeg kan ikk huske hvor men mener at et fodderhelst ikk skal overstige 25 %, og er spændt på om dine høns vil æde det

Det ved jeg Kristian, det skal ligge på ca. 16-18%, har jeg fået at vide, og det jeg angiver ligger på 17%
De 25 er antal gram protein ud af 145 g foder, og det er lig 17%

Er du enig ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #12 Dato: 13 August , 2013, 07:39 »
jeg bruger 10 % havre, 30%byg, 30 %hvede, 30 % knækkede ærter, og nogen gange majs i, csamme mængde ca som de 30 %, ved ikk hvad det giver i fodderværdi, men de lever fint

Tak for at du deler din blanding  /o

Så vidt jeg kan regne ud ligger proteinindholdet på 13-14%, men det viser jo bare, at de sidste 2-3 procent måske ikke er så vigtige :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #13 Dato: 13 August , 2013, 07:46 »
nu har mine er grøn halvstor hønsegård, og jeg har bare et par høns mere. nu tror jeg os på at en høne kan producere, en vis mængde micronæringsstoffer, til æg om ugen om du så deler det op på 3 eller 7 æg, betyder en del for kvaliteten af ægene, så vidt jeg husker er rapskager ikk til at købe ø mærkede for penge.
de 25% var ikk proteininholdet, men mængde af eks. ærter, man skal ikke fodre for ensidigt, så opstår mangler vi spiser jo os naturligt varieret

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #14 Dato: 13 August , 2013, 07:54 »
nu har mine er grøn halvstor hønsegård, og jeg har bare et par høns mere. nu tror jeg os på at en høne kan producere, en vis mængde micronæringsstoffer, til æg om ugen om du så deler det op på 3 eller 7 æg, betyder en del for kvaliteten af ægene, så vidt jeg husker er rapskager ikk til at købe ø mærkede for penge.
de 25% var ikk proteininholdet, men mængde af eks. ærter, man skal ikke fodre for ensidigt, så opstår mangler vi spiser jo os naturligt varieret

Tak for dit indlæg - det er dejligt at komme ind "bagved" og forstå de overvejelser, der ligger til grund for forskellige valg.  Det er rigtigt anvendeligt.

Mine overvejelser er i første omgang også at undgå GMO soya - om resten så er Ø mærket vil være et plus - men ikke et krav (tror jeg ... kan jo være jeg ændrer mening)  :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner