Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?  (Læst 11118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #15 Dato: 13 August , 2013, 10:27 »
Hej igen
1. Mine høns spiser ikke raps kager i korn blanding, det skal smugles ind i blødfoder.
2. Jeg har ikke heller kunne finde øko raps men jeg har som Connie, jeg bruger det for at undgå GMO. Der er generelt enorm mangel af økologisk foder protein i Europa og det er ikke til at købe i god kvalitet.
3. I foder blandinger er ikke kun protein mængde som er vigtigt, proteinens indhold af aminosyrer er lige så vigtigt. Methione, cyctine, lysine og threnione er de vigtiste. Konventionel foder industri løser problemet med syntetiske aminosyrer og med soya, det er jeg ikke så vild med og derfor hjemme blanderi.
« Senest Redigeret: 13 August , 2013, 10:29 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #16 Dato: 13 August , 2013, 10:40 »
Connie du skriver at du bruger fodertabel for gris. Det er ikke altid retvisende. Foder tabler baserer på foderforsøg og der er forskel på dyr hvordan de kan udnytte forskelige foderemner. Gris og fugle er begge alt ædende og ikke langtfra hinanden. Her SLUs fodertabel for fågel:
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #17 Dato: 13 August , 2013, 10:47 »
En hvilken som helst fodermiddel tabel kan bruges til at konstatere F.E. og protein mv. af et givent fodermiddel. F.E. og protein indhold ændres sig ikke i varen alt efter hvilke dyr man tilbyder råvaren. Hvordan/hvor godt forskellige dyr så udnytter et givent fodermiddel er en anden sag.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #18 Dato: 13 August , 2013, 16:31 »
3. I foder blandinger er ikke kun protein mængde som er vigtigt, proteinens indhold af aminosyrer er lige så vigtigt. Methione, cyctine, lysine og threnione er de vigtiste. Konventionel foder industri løser problemet med syntetiske aminosyrer og med soya, det er jeg ikke så vild med og derfor hjemme blanderi.

Har du nogle info om, hvor stort indholdet af disse ting bør være ?

Jeg har fundet nogle Soya bønner hos Køge Korn. Der står bare, at de er varmebehandlede. Jeg har skrevet til dem for at spørge, om det er GMO og om det er hele bønner - så ville de evt. kunne indgå i en normal foderblanding.

Huh ... det er et større regnestykke at få til at gå op  8)

og så stiller jeg lige et helt andet spørgsmål:  Hvorfor hjemmeblande - fremfor at købe DLGs øko foder til høns ?  (er der andre grunde så end prisen ?)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #19 Dato: 13 August , 2013, 16:44 »
mener dlg økofodder indeholder Soya, blot bare øko Soya, og det er da svinedyrt, jeg vil helst ha lige fra mejetærskeren, i bigbags, for tiden tror jeg der ryger op imod 100 kg om ugen

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #20 Dato: 13 August , 2013, 16:57 »
mener dlg økofodder indeholder Soya, blot bare øko Soya, og det er da svinedyrt, jeg vil helst ha lige fra mejetærskeren, i bigbags, for tiden tror jeg der ryger op imod 100 kg om ugen

Griner højt .... ja, de forhold er jeg jo SLET ikke oppe i ...  ;D
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner


Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #23 Dato: 14 August , 2013, 19:37 »
jeg har bemærket en forskel i hvor meget de æder, afhængig af om jeg kværner det fint

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #24 Dato: 14 August , 2013, 20:46 »
jeg har bemærket en forskel i hvor meget de æder, afhængig af om jeg kværner det fint

og hvad er din erfaring, Kristian ?  :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #25 Dato: 15 August , 2013, 06:34 »
de æder mere når det er kværnet

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #26 Dato: 15 August , 2013, 07:39 »
og hvor fint kværner du ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #27 Dato: 15 August , 2013, 10:14 »
Har I problem med appetiten? Jeg har det omvendt hvordan kan jeg holde hønsene slanke nok og der for forder mest med havre.
Der ver en tråd et par år siden om hele korn / kværnet foder. Jeg kan ikke finde den men der var noget at hele korn virker på æggenes nærings
indhold, er der nogen som husker den?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Erfaring med raps / rapskager til fjerkræ ?
« Svar #28 Dato: 15 August , 2013, 10:25 »
bare så korne er klemt, og ærterne er splattede