Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad? er det her en kartoffelplante?  (Læst 1661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
Hvad? er det her en kartoffelplante?
« Dato: 09 August , 2013, 19:51 »
Håber i kan hjælpe mig, Jeg mener ikke kartofler kan komme af sig selv, men er sikker på der er kommet en 4 stykker i vores have.

Vi har boet her i 10 år og for min. 6-8 år siden plantede vi kartofler, med ringe resultat og har derfor ikke siden haft kartofler i haven.

I morges da jeg samlede ukrudt til hønsene, faldt jeg så over dem, oppe ved siden af vores trappe ned til haven. :o

Min mand er 120% sikker på at det ikke er kartofler, men jeg er nu mere sikker... 8)

Der var de typiske hvide kartoffelblomster med den lille gule dims i midten i morges, nu har til aften er blomsterne lukket... >:(

De står ikke i nærheden af hvor vi havde kartofler og vi har ikke transpoteret jord den vej, så der kan ikke sådan være "dumpet" en kartoffel af... :-\

Mit spørgsmål til jer kloge mænd og kvinder er nu: kan kartofler så sig selv? og kan dette være kartofler? ::)

Håber i kan hjælpe mig.

Kh Lotte

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Hvad? er det her en kartoffelplante?
« Svar #1 Dato: 09 August , 2013, 20:50 »
Kan det være natskygge? Minder om kartoffelplanter og er særdeles giftig... Men det må en som Rudy nok vide om det er... Landmænd er i hvert fald ikke begejstrede for dem.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2013, 20:56 »
Billedet er ikke helt tydelig, eller mine øjne trænger til briller :)   men syntes bestemt også det ligner Natskygge.  Jeg har lige halet en spandfuld op i dag, da de steder man ser dem kommer de ofte år efter år.  På fårenes vinter plads foran foderhuset kommer de altid frem om sommeren, men jeg fjerner dem, for når græsset er væk til nov/dec og fårene så forsøger at æde dem, så er det ikke godt, for de er ret giftige.
Dyr æder dem ikke, så længe der er andet føde.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 August , 2013, 21:07 »
Prøv du bare at dyrke kartofler igen. Det er nok noget af det nemmeste sammen med squash.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 August , 2013, 21:08 »
Ok gys. Kartofler er da også natskygge ikke?

Ok holder øje lidt endnu og så graver jeg den op. Den står ikke et sted hvor nogen kan komme til at spise den. Så ingen er i fare.

Mange tak for hjælpen.

Kh Lotte

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 August , 2013, 21:09 »
desværre må jeg give din mand ret... det ligner ikke helt kartofler...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 August , 2013, 21:10 »
MartinGreen, dyrker ikke kartofler, da vi faktisk ikke spiser ret mange af dem. Så helliger min urtehave til de ting vi er vilde med.

Kh Lotte

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 August , 2013, 21:40 »
Kartofler (og tomater) er begge i natskygge-familien. Toppen på kartofler er også giftig ligesom grønne kartofler. På toppen af kartofler kan der også komme nogle "frugter" disse er meget giftige.
Fjern dem. Der er jo ingen grund til at lade giftigt ukrudt sprede flere frø i haven.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 August , 2013, 22:11 »
Mange tak det vil jeg gøre. Tænker på om kartoffelplanter smider frø og der derved kan "blæse" nogle frø ind i min have fra naboen? For det kan måske forklare den mystiske opståen.

Mener stadig den er en kartoffel for når jeg slår natskyggen op så har den mere spidse blade og de runde blade denne her har ligner utrolig meget kartoflen. Men holder øje så må vi se.

Kh Lotte

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 August , 2013, 22:36 »
Kartoflen er det ikke og kartoflen får frugter og frø som tomat, bare mindre og meget giftige, de blæser ingen vejne. Planten i billede er lidt svær at arts bestemme, den meget fysisk skadet af lus og måske noget andet, jeg vil ikke gætte hvad det er.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 August , 2013, 22:42 »
billedet er for utydeligt til at se, men umiddelbart vil jeg sige en art natskygge, måske sort natskygge (kender ikke til andre i ukrudsform)

de ligner meget kartoffeltoppen, især for et utrænet øje. og er også meget tæt beslægtet. og ja de er ret giftige som kartoffeltoppen også er.

nej kartofler kan ikke sprede frø og de vil dø om vinteren af frost.  med mindre de ligger så dybt i jorden at frosten ikke kommer ned.

mit bud er at det er en sort natskygge du har stående. og så vil jeg råde dig til at fjerne den inden der kommer de små sorte bær på. de spreder sig som bare fanden og er meget giftige.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 August , 2013, 00:35 »
En anden måde man kan få kartofler på sjove steder: En kartoffel spirer fra de 'øjne', der sidder især koncentreret om den ene ende af jordknolden. Dvs. hvis nogle 'øjne' sidder på et nogenlunde tykt skåret skræl, så kan de spire og danne en ny plante - som kan få fine knolde. Visse vilde dyr og fugle har det med at bortføre fødeemner og grave dem ned for at gemme dem til magre tider. I min have har jeg husskader, der gør det, andre steder er det mosegrise (det havde vi hvor vi boede før) 'Min' skade  har fx i år taget pandekager, foldet dem fint, som et lommetørklæde, og proppet dem ned i huller i græsplænen. Et stykke rugbrød, som egentlig var smidt i hønsegården, fandt jeg stukket ned mellem nogle sten i køkkenhaven. Jeg har grebet den i at flyve ind i hønsegården, hvor fodertruget står under huset og stjæle hønsefoder for at lægge det i depot i græsplænen. Mosegrise holder meget af grønsagsknolde og løg, og i min gamle have flyttede den alle mine tulipaner hen i bunden af kompostbunken - som blomstrede flot og frodigt hele maj måned. Man kunne godt forestille sig, at en mosegris havde flyttet rundt på en kartoffel - eller bare en lille bid af en, som sagt skal der ikke ret meget til, hvis blot der er øjne på.
------------------------------------------
Vilde natskyggeplanter i Danmark - jeg kender sort natskygge, som ligner en mini-kartoffelplante  og bittersød natskygge, som har lange ranker og lilla 'kartoffel'-blomster, den vokser gerne nær vand. Men der må være flere...?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline anneke

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 August , 2013, 00:46 »
Hvis stilken er rund er det en natskygge, hvis den er firkantet er det en kartøffel. Efter billedet tror jeg at det er en natskygge, men kan ikke se stilkene.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 August , 2013, 08:27 »
Wiiiii så er det en kartoffelplante for stilkene er godt kantet.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 August , 2013, 13:13 »
Er tomatblade også giftige for høns? Mine høns går og napper stykker af og spiser  <A og der er ellers masser andet at æde lige nu??
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.