En anden måde man kan få kartofler på sjove steder: En kartoffel spirer fra de 'øjne', der sidder især koncentreret om den ene ende af jordknolden. Dvs. hvis nogle 'øjne' sidder på et nogenlunde tykt skåret skræl, så kan de spire og danne en ny plante - som kan få fine knolde. Visse vilde dyr og fugle har det med at bortføre fødeemner og grave dem ned for at gemme dem til magre tider. I min have har jeg husskader, der gør det, andre steder er det mosegrise (det havde vi hvor vi boede før) 'Min' skade har fx i år taget pandekager, foldet dem fint, som et lommetørklæde, og proppet dem ned i huller i græsplænen. Et stykke rugbrød, som egentlig var smidt i hønsegården, fandt jeg stukket ned mellem nogle sten i køkkenhaven. Jeg har grebet den i at flyve ind i hønsegården, hvor fodertruget står under huset og stjæle hønsefoder for at lægge det i depot i græsplænen. Mosegrise holder meget af grønsagsknolde og løg, og i min gamle have flyttede den alle mine tulipaner hen i bunden af kompostbunken - som blomstrede flot og frodigt hele maj måned. Man kunne godt forestille sig, at en mosegris havde flyttet rundt på en kartoffel - eller bare en lille bid af en, som sagt skal der ikke ret meget til, hvis blot der er øjne på.
------------------------------------------
Vilde natskyggeplanter i Danmark - jeg kender sort natskygge, som ligner en mini-kartoffelplante og bittersød natskygge, som har lange ranker og lilla 'kartoffel'-blomster, den vokser gerne nær vand. Men der må være flere...?