Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu vil jeg GERNE have en skrukhøne  (Læst 16921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Nu vil jeg GERNE have en skrukhøne
« Dato: 06 Marts , 2009, 15:16 »
Nu har jeg jo underholdt jer alle med, hvordan mine tøser ville skrukke hele vinteren igennem. Og hvilket hyr jeg har haft med at få dem til at lade være  :D
Og nu er sagen den, at jeg henter to araucana-tøser fra sidste år om en uge, og jeg får også nogle rugeæg med, så jeg skulle meget gerne have en punkteret badebold liggende næste søndag, som kan tage sig kærligt og professionelt af de kommende kyllinger.
Hvad vil være bedste:
1 At lade nogle mærkede æg ligge i hønsehuset, og hvor mange er jeg nødt til at ofre? (Jeg vil så fjerne dem, når jeg kommer hjem med de andre)
2 Skulle jeg prøve at få fat i nogle kunstige æg? Jeg har nogle stykker i træ, men de er i alm. størrelse.
3 Hvor mange æg vil være et godt antal til min dværgwyandot? Æggene er fra store auracanaer
4 Er der nogen "bedste måde" at planlægge en skruk på?

Jeg er så spændt og glæder mig SÅ meget til mine nye piger og ikke mindst grønne æg.
 <P <P <R <R <R <R <R <R <R <R
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Ramona

• Gæst
Sv: Nu vil jeg GERNE have en skrukhøne
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2009, 16:25 »
Kigger lige med, vil nemlig også gerne vide det.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2009, 16:57 »
Hej

Lav en rede med 10 æg ( eller lignende) og lade dem ligge, så vil de i løbet af få dage smide sig.

Tommy

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2009, 17:11 »
Tak, Tommy, har størrelsen noget at sige?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2009, 18:05 »
ja, jeg "døjer" nu med en orpington der ligger skruk..hun lagde sig skruk da jeg flyttede små kyllinger ud i stalden under en varmelampe..måske var det moderinstinktet der kom op i hende, da hun høret de små kyllingers pippen..jeg plejer at bruge nogle massive æg(alm. størrelse) man kan købe(lad være at købe den i plastik, de er alt for lette) tror det er ligemeget om det er små eller store æg du bruger, men tror mere på at det er vigtigt der ligger mange æg, det får deres rugetrang frem..held og lykke med det..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2009, 18:09 »
Hej

Lav en rede med 10 æg ( eller lignende) og lade dem ligge, så vil de i løbet af få dage smide sig.

Tommy

Er du sikker??? For så vil jeg prøve det.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2009, 18:14 »
Hej Marianne

Kender du en golfspiller, så lån 10 hvide golf bolde, du kan evt også bruge nogle hvide porcelæns hegnsklokker(Har selv brugt begge dele), mulighederne er mange.
Her hvor jeg bor var der for en del år siden en ældre dame hun brugte nogle af de marmoræg( de var i forskellige farver, nogle grå andre brune) som sælges hos en isenkræmmer <A så du behøver ikke have det store påstyr med at finde noget som kan bruges.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2009, 18:21 »
Jeg ved ikke om det gælder for andre racer - men Silkehøns og Chabo behøver bare at se en rede med æg, så er de skruk .........
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2009, 18:32 »
Det lyder da nemt, jeg har stadig golfbolde liggende (og også mit næsten nye sæt køller og bag, købt få måneder før jeg faldt og ødelagde mine skuldre forever:'(
Herligt at jeg i det mindste kan bruge golfboldene til noget nyttigt igen  :D
De plejer nu heller ikke at have haft ekstra æg for at skrukke, sommetider har de skrukket på en tom rede!
Jeg vil hente mine træ-æg, de er nu også i den meget store ende, og lægge golfkuglerne over, de har mere størrelsen som dværgæg.
Lad os så se om der kommer små golflinger ud af det.  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Ramona

• Gæst
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2009, 18:38 »
LOL.... ;D :)

Det er da vidst det man kalder hønsehumor..  ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2009, 19:26 »
Marmor æg er også gode..
Netto havde dem sidste år ved påsketid.
Mange planteskoler sælger dem som "pyntedims"
Held og lykke med skruk prægningen.
MVH Lene

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2009, 20:28 »
Jeg skulle mene at det med at ligge i en rede virker ;D... Sådan som jeg husker det skulle dværg plymouth rock ikke være så gode skrukker, men jeg smed 13 æg i reden, og i løbet af 6 dage lå der en høne på dem, ganske nydeligt :D

Desuden så har vores eneste æglæggende silkehøne selvfølgelig lige besluttet at smide sig på rede her til aften, så nu er hun gået i skruk :D... Venter lige lidt for at se om hun er fast ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Ramona

• Gæst
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2009, 20:35 »
Ja nogle har alt for mange æg og ingen skruk-høns
Og andre har alt for mange skruk-høns og alt for lidt æg...
Så håber vi på at du får små kyller Mikkel.. de er bare så søde.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Marts , 2009, 20:39 »
Jeg vil også have en skruk !!!  :o
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Marts , 2009, 20:49 »
HA ! Der kommer slet ikke kyllinger på hverken Fyn eller i Jylland i år, hver gang der har været en høne der var lidt skruk, har den fået en sort spand over hovedet, så det tør de da ikke mere...  :o