Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tiden fra skruk og til kyllingerne er godt på vej  (Læst 1444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
Tiden fra skruk og til kyllingerne er godt på vej
« Dato: 02 August , 2013, 15:26 »
Vores skrukhøne ruger på de sidste dage og nu er der flere spørgsmål vi mangler svar på og vi håber i derude bag skærmen kan hjælpe.
Skrukhønen har ikke på noget tidspunkt i rugningen selv gået fra æggene, dvs at vi efter nogle dage og indtil nu har taget hende og sat hende ud så hun kunne få vand, mad, komme af med afføring og sandbade hver dag. Hvad gør vi når kyllingerne kommer? Kan/skal vi stadigvæk tage hende ud dagligt?
Har vi forstået det rigtigt omkring foder til kyllingerne, når vi mener vi skal tilbyde dem undulatfrø og sand/skaller fra dag et? Og efter et par dage begynde at blande kyllingekræs i lidt efter lidt?
Hvornår må kyllingerne komme ud på græsset? (Hønemor har selvfølgelig valgt at lægge sig skruk uden for hønsehuset og i haven, så vi har bygget et skrukhus omkring hende)
Finder hønemor selv ud af hvornår kyllingerne skal præsenteres for de andre høns?
Håber i kan hjælpe og evt komme med andre gode råd, så vores første kyllingeoplevelser bliver god

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: Tiden fra skruk og til kyllingerne er godt på vej
« Svar #1 Dato: 02 August , 2013, 23:12 »
Vi har også en skruk der går frit i haven med kyllinger. Jeg synes at skrukmor stille og roligt udvider området for hendes kyllinger. Om morgenen lukker jeg de andre høns ud i haven og det går fint. De gør ikke skruk og kyllinger noget. Alle har fri adgang til skaller, kyllingefoder og hvad de finder i haven. I et hjørne i haven har jeg omkring blomster tømt en stor pose skaller ud. Det pynter og hønsene tager hvad de har brug for. Jeg blander mig meget lidt ov k år har jeg da haft 5 hold kyllinger og det er gået fint. De andre høns respektere morskruk og gør ikke kyllingerne noget. De er faktisk ligeglade med dem. :-) håber du kan bruge dette. Mvh