Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt kostprogram  (Læst 4088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Nyt kostprogram
« Dato: 25 Juli , 2013, 16:05 »
Ja efter at været nedlagt af sygdom og været forkælet med alsken lækkerrier og jeg ikke har haft hverken energi eller krafter, så må jeg jo nok tilstå jeg dog havde forventet vægten ville afsløre forkælerriet, meeeeen gys det gjorde auvs :o
Så nu skal jeg lige have smidt overskudet og gerne lidt mere.
Jeg var for 5 år siden onlinebruger hos De danske Vægtkonsulenter og smed 15,3 kilo på 12 uger. Sååå det virker altså, og jeg må tilstå at det er pretty nice der er plads til lækkerier hver dag blot det er lavet  på deres måde. Sagt på en anden måde jeg elsker dessert og jeg ved der er plads til en hver dag, sammen med alt det lækre mad og samtidig taber jeg mig og får stort mentalt og fyssisk overskud.
Jamen hvad pokker venter jeg så på??
Tja de har jo så ændret i programmet så nu vil jeg lige høre om der er nogen af jer her fra forum som har det nye program og kan fortælle lidt om hvad der er ændret? Eller er jeg så heldig nogen ligger inde med deres nye Low carb 7 dages kur, så jeg kan få et forspring på mit delmål?
Ellers springer jeg ud i det på mandag og forventer at nå mit første del mål inden vi skal på badeferie sidste weenkend i august, hvilket jo næsten tvinger mig til at nå det så jeg kan skrue mig ned i bikinien, for jeg nægter at at købe en ny i en størrelse større det ville være en falliterklæring for mig. Jeg ved jo det virker, men gør min rygrad? Det vil vise sig den 30. august ;D
indtil der håber jeg kloden bliver lettet for mine første 5 kilo for så er jeg topmotiveret til resten. ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Sv: Nyt kostprogram
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2013, 20:25 »
Held og lykke med vægttabet - Jeg var med på madital.dk og smed 18 kg for et par år siden, og har nu holdt vægten i ca. 2 år - Og ja jeg mangler heller ikke noget af alt det lækre - spiser is (4%) med hjemmelavet chokoladesovs og vingummier, stort set hver aften og alligevel kan jeg holde vægten på omkring de 59 kg :O)))

Offline Lisbeth Ea

• Passiv bruger
  • Det er SKØNT at bo på landet :)
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2013, 21:10 »
...tror nok min kollega har Low carb 7 dages kur ;) jeg ringer og spørger hende imorgen og sender pm, hvis hun kan hjælpe  :)
1.10  stor sort dobbeltrandede Barnevelder siden september 2013 :) det bliver spændende at følge dem - det er ganske tydeligt, at de har forskellige personligheder...men rolige og tillidsfulde er de alle.

Har du også Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

http://www.barnevelder.dk/9341404
http://www.naestved-fjerkraeklub.dk/
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.okologi.dk/
http://www.oekologi.dk/

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2013, 22:49 »
Held og lykke med vægttabet - Jeg var med på madital.dk og smed 18 kg for et par år siden, og har nu holdt vægten i ca. 2 år - Og ja jeg mangler heller ikke noget af alt det lækre - spiser is (4%) med hjemmelavet chokoladesovs og vingummier, stort set hver aften og alligevel kan jeg holde vægten på omkring de 59 kg :O)))

Hvor er du dog bare sej qvinde ;) Sikke dejligt det bare er holdt så flot i 2 år.
Jeg må tilstå mine sidste 2 graviditeter og seneste sygdom har fået svunget liiiidt for meget på hist og pist på igen, (8 kilo) men nu tar jeg saft susme mig selv i nakken og får rettet ind på rette kurs igen. Det skønne er det smitter af på ungerne og husbonden, så de også får ekstra af alt det sunde. Der er altså ingenting at tabe......Eller <A :P Altså kun det jeg ikke har brug for   *f
Altså er mit første delmål 5 kilo og belønningen er bikini og vandland med banden.
Næste mål må være at ryge ned til hvor jeg var inden Purken blev født (3 kilo mere) og belønning må jeg så lige tænke over imens, måske lidt massage ;D   Så er de sidste 7-10 kg, som jeg må se hvordan de sidder til den tid, meen mon ikke et pat nye klude bliver tiltrængt :P

Havde du også delmål og små motiverede belønninger og har du stadig noget du belønner dig selv med fx lidt massage, ny klud, cafe med veninde, kulturoplevelse osv. for  hver måned du holder ved eller bliver det efter så længe bare sådan man lever uden at tænke over forbrug/sammensætning af dagens proteiner, frugt/grønt og kulhydrater
Jeg kan ihvertfald huske de første 14 dage hvor jeg syntes det virkede lidt kompliceret at veje alt maden af, men så  lå det ligsom bare i hånden hvor meget en portion bestod af og så kørte det.

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2013, 23:17 »
...tror nok min kollega har Low carb 7 dages kur ;) jeg ringer og spørger hende imorgen og sender pm, hvis hun kan hjælpe  :)

Ejjj, det ville være super dejligt. Er hun igang eller har nået sit mål?

Jeg elsker simpelthen ideen med at kunne rive minimum et kilo af om ugen, og så kan man regne sig frem til hvornår man er i mål og undervejs bliver jeg tanket fuld af ny energi.

Starter jeg imorgen når jeg præcis første delmål med minus fem kilo inden vandland med banden om 5 uger, det er bare så motiverende at tænke på ;) :D Meeen hvis jeg nu kunne snyde lidt med at starte de første 7 dage med at smide 3-4 kilo så kunne det jo ske jeg røg ned på vægten fra inden purken blev født og så må mutter vel hoppe i nyt badetøj så det gamle ikke bliver pinligt  <G <J
Jeg tænker start skudet imogen er

http://www.vaegtkonsulenterne.dk/sunde-opskrifter/opskrifter/3-opskrifter-fra-de-varme-lande-grakenland/

og så skal jeg ellers til at planlægge måltiderne så jeg ikke laver sult panik løsninger. Fordelen er  iøvrigt også vi spare utroligt meget tid på at stå i kø flere gange om ugen, og ingen dyre hovsa køb.

Nu er jeg bare så opsat. Når jeg vågner er jeg allerede igang, jubiiiii

Moskusænder

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2013, 23:30 »
Hej

Jeg kender ikke den ku r du snakker om men har brugt en hjemmeside der hedder madlog.dk Det koster lidt at være med brugte den aktiv i 14 dage og kørte så resten på ca tal.

Man taster vægt ind nu og slutvægt samt dato. Så regner den ud hvor mange kalorier man må indtage hver dag. Man må spise hvad man lyster, nogle ting tæller jo bare hurtigere op end andet.

Jeg startede 1/1-13 og 1/2-13 havde jeg tabt mig 10 kg kun på kost omlægning. Jeg har ikke dyrket nogen form for motion. D. 15/5 havde jeg tabt de  20 kg der var mit mål.

Jeg er ikke så go til de kure hvor man skal spise noget bestemt. Her kan man spise en is eller et stykke chokolade hvis man vil. Så kan man bare kun spise mindre af det andet.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2013, 00:02 »
Sikke flot Kenneth, det var sørme hurtigt du nåede i mål. Jeg håber for dig du holder ved. Har du oplevet ekstra energi og overskud?

Jeg hælder mest til DDv, fordi det er super let og meget målbart. Spiser jeg efter deres principper ved jeg jeg er dækket 100% ind med vitaminer og mineraler.
 Ja jeg ved jo godt det i bund og grund handler om at indtage færre kalorier end jeg brænder af, men det bliver knapt så sundt med chokolade og pomfritter selvom det er i midre doser.
Et andet + lige nu som tæller ret højt for mig er mit sygdomsforløb som tegner i retning af sclerose, ikke sikkert det er det, men jeg passer på. Sclerose diæten ligner rigtig meget kosten fra DDV. med meget lavt indtag af animalsk fedt og nul sukker, meget fisk og grønt. Nok også derfor jeg virklig har ekstra meget at vinde ved at komme igang nu (igen). Skulle det vise sig det ikke er sclerose ja så bliver jeg både lykkelig og slank ;) ;D

Jeg kan iøvrigt fortælle jeg har lånt min fars acrifry gryde i denne uge, for lige at hitte ud af om det var noget der ville du herhjemme.(læs om maden smager godt) Det er altså ret gennialt at kunne lave 1,5 kg  sprøde pomfritter og kun bruge 1spk. olie. og samtidig ikke skulle gå og vende og dreje, det klare den selv. Gryderetter bliver også fine. Så sådan fætter flytter nok snart ind. Lækkert både at spare fedt og ikke skulle passe maden.

Moskusænder

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2013, 07:04 »
Hønsehuset - Ja nyt tøj i lange baner er min belønning og skønt, at finde ud af at bukserne nu skal købes i str. 27 og alt andet i str. smaal, jeg elsker det, hi hi - i starten kunne min hjerne slet ikke følge med, for før i tiden hed det str. 38 i bukser og medium i bluser - jeg har ikke været på en kur men har gjort det ligesom Kenneth, alene ved en kostomlægning uden motion, udover at jeg går nogle ture med mine hunde altså :O)) - jeg følger min nye kostplan i det daglige uden at tænke så meget over det og så er jeg aldrig på kur, når jeg er i byen til fest osv. dog tænker jeg over det, hvis der kommer for mange fester i rap  /o - Vi har her i huset lavet en masse nye opskrifter, som ikke indeholder så mange kalorier - vores sovs bliver feks. lavet af 4 dl. minimælk (proteiner) jævnet med ca. 20 g Marizena og tilsat smag af feks. Knor Oksekødkraft. - jeg spiser mindre kartofler og mere grønsager til aftensmaden - jeg spiser ikke hvidt brød, da mel desværre indeholder ALT for mange tomme kalorier, i stedet spiser jeg knækbrød (Dellikatess) og ja så spiser jeg en masse skyr 0,5 % som jeg rører op med den smag jeg nu har lyst til osv. osv. - du er meget velkommen til, at kontakte mig og få mine opskrifter, hvis du har lyst til det  ;D - jeg er stærk modstander af slankekure, hvor man undlader noget, ind til man har tabt sig og så vender tilbage til det gamle mønster bagefter, for så tager man det hele + en masse ekstra på igen - det handler om, at finde en metode, som man kan leve med og efter også i fremtiden  /o - jeg er ikke blevet hysterisk og spiser skam en bolle når jeg er i byen, for helt undvære dem vil jeg altså heller ikke, hi hi  /o

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2013, 09:13 »
jeg har ikke været på en kur men har gjort det ligesom Kenneth, alene ved en kostomlægning uden motion, udover at jeg går nogle ture med mine hunde altså :O)) - jeg følger min nye kostplan i det daglige uden at tænke så meget over det og så er jeg aldrig på kur, når jeg er i byen til fest osv. dog tænker jeg over det, hvis der kommer for mange fester i rap  /o - Vi har her i huset lavet en masse nye opskrifter, som ikke indeholder så mange kalorier - vores sovs bliver feks. lavet af 4 dl. minimælk (proteiner) jævnet med ca. 20 g Marizena og tilsat smag af feks. Knor Oksekødkraft. - jeg spiser mindre kartofler og mere grønsager til aftensmaden - jeg spiser ikke hvidt brød, da mel desværre indeholder ALT for mange tomme kalorier, i stedet spiser jeg knækbrød (Dellikatess) og ja så spiser jeg en masse skyr 0,5 % som jeg rører op med den smag jeg nu har lyst til osv. osv. - du er meget velkommen til, at kontakte mig og få mine opskrifter, hvis du har lyst til det  ;D - jeg er stærk modstander af slankekure, hvor man undlader noget, ind til man har tabt sig og så vender tilbage til det gamle mønster bagefter, for så tager man det hele + en masse ekstra på igen - det handler om, at finde en metode, som man kan leve med og efter også i fremtiden  /o - jeg er ikke blevet hysterisk og spiser skam en bolle når jeg er i byen, for helt undvære dem vil jeg altså heller ikke, hi hi  /o

Det lyder meget i retning af DDV. Det er heller ikke en kur men bare en kostændring, hvor der skrues højt op for frugt/grønt og kød og ned på kulhydrat. Den største forandring var at erstatte tilsat sukker med sødemiddel. Dog er indtaget af kulhydrater kartofler/ris/brød noget af det der bliver reducere kraftigt og erstattet af frugt/grønt og kød det skulle jeg lige vænne mig til da jeg eeeelsker nybagtbrød med smør, men desværre ikke resultatet. Jeg må dog tilstå at jeg spiste lidt mere brød end forskriften og tabte mig alligevel. Motion i skemaer er heller ikke lige mig, og må tilstå den eneste motion dengang var leg i haven med ungerne og en stille tur med barnevognen.
Nu kender jeg ikke det nye program om mængderne af dagens måltidssammensætning, men jeg gætter på man stadig bliver propmæt i lækker mad. Ihvertfald er mystiske kure med pulver,snackbare,piller,udkogte supper og hård motion 3 gange om ugen heller ikke noget for mig ;) Gode opskrifter er jeg altid nysgerrig på. Hvor meget brød/kartofler er der plads til på din måde dagligt?
Nu lopper jeg i køkkenet og laver dagens første måltid og skære lidt frugt/ grønt og røre lidt dip  så er formiddagen forberedt så jeg ikke ryger i vandet og falder for fristende chokofanter og boller med nutella  :angel: /o 

Moskusænder

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2013, 13:40 »
Jeg spiser max 100 g kartofler og så ellers alt den Broccoliblanding jeg kan spise - jeg kan sagtens spise 4 stk. knækbrød 2 gange om dagen evt. med skrabet smøreost på - ellers 2 skiver rugbrød med magert pålæg :O)) - du får lige en opskrift på min frugtsalat - 1 l Skyr røres med 2 tsk. sød og 2 tsk. Hindbæressens (Dr. Oetker) - du kan også bruge Vanilie, Rom eller mandel essens, hvis det er det du bedst kan lide - skær et æble ud i tern og bland det med 250 g rørt skyr :O)) Velbekomme  /o

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2013, 09:21 »
Skal det virkelig være fjerkræ.dk der skal inspirere til kostændring? Åbenbart. For jeg ved godt at jeg har fået for meget vægt på det sidste, men nu skal det være. Min første sunde dag starter nu. Jeg vejede idag 79,5 kg. For 1,5 år siden vejede jeg 69 kg, det vil jeg veje igen om 10 uger. Det skal ske ved at indtage et minimum af alle de fede hvide kolhydrater og ingen kolde øl. Så nemt kan det gøres, så hvorfor ikke gøre det så. Fordi jeg elsker den hjemmelavede is og de kolde øl, flødesaucen, rundstykkerne og alt det andet fede.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2013, 09:55 »
inden vi tog på ferie tænkte jeg også meget over de 5 kg der er for meget efter graviditet med tvillinger... meeeen  det er jeg blevet SÅ kureret for. er i klare over hvor store mennesker  der er på stranden  ?
vi følte os nærmest slanke, også på restaurant... helt ærlig, de små fnuggier der flyder på diverse flyderedskaber i bassiner og  nyder is- ja de nyder det bare, hvorfor have så dårlig samvittighed over 5 kg?
jeg vil også tabe mig, men kan jeg nyde livet som dem der er ubekymret og har
 " kærlighedshåndtag"?
 nogle gange er jeg bare misunderlig på deres vegne...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2013, 10:38 »
MorAnna, du har fuldstændig ret, man skal bare selv have det godt med sin vægt og TosseTina held og lykke til dig med vægttabet  /o

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2013, 10:47 »
Jeg har det alt for godt med min vægt sådan rent udseendemæssigt :laugh:. Det er også derfor jeg ikke har været så motiveret. Problemerne med vægten opstår når man løber, hele kroppen bliver bare meget hårdere belastet. Jeg begynder at døje med smerter i knæ og hofter. Så holder man op med at løbe, for ikke at udsætte kroppen for noget så vederstyggeligt.  /d
Træls bliver det så når man begynder at føle sig anstrengt ved ganske almindeligt arbejde. Jo så der skal gøres noget.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Juli , 2013, 12:17 »
Uhhh jeg er slet ikke ude på at skabe dårlig samvittighed for nogen, man skal jo bare have det godt med sig selv, og det er jo individuelt hvordan vi alle trives bedst ;)
Jeg kan også bare nøjes med en tur i fx Bilka og se mig omkring her ville jeg jo næsten virker som et lille fnug.
For mit eget vedkommende har jeg en del årsager til jeg vil af med ekstra fylden. Jeg kan prøve at nævne lidt af det her:
Jeg er 173cm og vejde for 10 år siden 61 kg. for 5 år siden ejede jeg ikke selv en vægt, men kunne jo udemærket se jeg var blevet grande, så en dag da jeg var på besøg og lånte toilettet hos min moster stod hendes vægt på badedværelset så jeg hoppede for sjovt op og fik mildest talt et chok <J 89,5 kg. Hvordan fan... var det sket????
Så det blev mit startskud til jeg aldrig ville nå at runde de 9okg. så det skulle jo gå stærk. Men jeg var jo fint klar over at et så stort vægttab for at komme ned på de 61 nærmest var uoverskueligt, så det nok ville komme til at tage mange år og hårdt arbejde, og derfor skulle det for det første være tåleligt, og plads til lækkerrier for det kan jeg bare ikke undvære og alt andet ville være utopi at tro jeg kunne undvære i lang tid. og for det andet elsker jeg god mad og skemalagt motion i svedige lokaler er bestemt ikke noget for mig. Det vigtigste skulle være at hvis jeg bed i det sure æble så skulle der være noget der kunne dokumentere mit knokkel blev belønnet og gerne med hurtige målbare resultater, for jeg er jo en utålmodig sjæl på alle leder og kanter ::)
Så jeg brugte lidt tid på at søge på nettet hvor jeg syntes bedst om metoden til at nå målet. Jeg faldt for DDV fordi det egenligt var det letteste med at kune være online-bruger og deres før og efter siden med andre der havde været igennm møllen før end mig overbeviste mig om at hvis andre kan- så kan sgu også!!! Online var smartes for mig da vi var under ombygningand og boede i husvogn 3 mand på 25 km2. (2 år)og jeg læste og bestemt ikke havde tid til at køre efter det.
Jeg  smed 15, 3 kilo på 12 uger men oven i hatten har jeg aldrig haft så stort  overskud mentalt og fysisk. Jeg faldt pludselig ikke i søvn på sofaen så snart Nynne var puttet og det jeg læste kunne jeg meget bedre koncentre mig om, og huske. Faktisk steg mine karakter og efter  at have kæmpet med ikke at kunne få nummer 2 graviditet og egenligt skulle være startet i behandling blev jeg gravid, nice!!
Så holdt jeg pause i graviditeten men levede stadig med meget fisk, mageret kød og rigeligt grønt. så 14 dage efter jeg havde født vejede jeg faktisk det samme igen, som før jeg blev gravid. Men da den bette blev født var han piv syg og vi var on-off indlagt så mit fokus blev desværre flyttet og vægten steg igen.
Da han igen blev rask higede jeg efter at få energien igen og gøre noget godt for mig selv og min familie så vi skar kraftigt ned på take-away osv.  Da Toke var  15mdr. blev jeg gravid igen men det var et hårdt forløb (lang historie) hun var desværre også piv syg og jeg var indlagt med hende i 3 mdr. Da der ikke er et køkken på OUH`s. afd. H1 elle ammende mødre kan få mad som på resten af sygehuset, for det er jo kun barnet der er indlagt (så til pokker med den mor der kæmper med amning og plejer barnet 24t i døgnet) ja så skal moderen selv skaffe mad og den eneste opvarming der er er en mikrovn, ja så skred vægten og overskudet.
Nå, men som mange af jer nok ved har jeg så nu selv lige været indlagt og været lam i venstre ben, så lidt krafter i hænderne at jeg ikke engang kunne holde på en kuglepen og første salen var godt slukket ned. Synet var som at se igennem vand. Heldigvis fungere jeg nu igen, men bliver da hurtigt træt. Nu siger lægerne at de mener det kan være sclerose og jeg fare rundt til en million undersøgelser og håber der snart kommer et svar, men uanset svaret så trænger jeg til energien fra DDV og at smide de nye ekstra kilo. Jeg har læst mig til sclerose patienter kan holde deres sygdom nede/væk ved at leve på en særlig diæt der meget ligner kosten fra DDV.Så uanset om jeg er syg eller ej, så ville det være skønt at blive tanket op med masser af energi og få befriet mit korpus fra alt det ekstra fylde jeg ikke kan bruge til andet end at slæbe rundt på. Det svare jo lidt til en ekstra rygsæk  med vægt i. Bonussen er også det smitter af på Thomas og ungerne, de får også mere af alt det gode, og mindre af det usunde.
Den vigtigste forudsætning for at komme godt fra start og kunne holde fokus, for mit eget vedkommende er dog at at være parat mentalt og så tage det i bidder (delmål) Og hvis der er noget der kan motivere mig lige nu er det jeg at holde mig rask, få mere energi og meget målbart belønning med vandland, hvor det ville være skønt både at fylde mindre, men mest at få energi til at få mange sjove legetimer og oplevelser med rollingerne.

Jeg skal iøvrigt lige sige at hos DDV kan der stadig laves flødesovs det krydses af som fede mælkeprodukter ;) Jeg går aldrig gå på kompremis med go`mad. 
Det klogeste råd jeg har fået var når jeg stod med noget fristende i hånden, så spørger jeg maden " hvad godt gør du for mig?" Som regel kunne jeg svare, ikke noget godt andet en nydelsen mens den vare, og knoklet med at fjerne den og dårlig samvittighed, og så var det pludselig ikke så fristende.
Kan jeg ikke finde på noget andet og spiser det, ja så blev min lyst styrret, og vejen tilbage til det rette spor kender jeg (DDV) Spørgsmålet vel bare hvor langt væk/tilbage??

Jeg vil den vej!! Vil nogen med, kan vi jo følges.

Moskusænder