Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider...satans!!  (Læst 57149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #75 Dato: 03 August , 2013, 18:48 »
Spændende læsning Lotte, det har ført mig videre til denne:

http://www2.svenskaagg.se/attachments/92/1429.pdf - det er den officielle svenske guide til blodmider ... ;-)

og til den alm. wikipedia, hvor der refereres lidt løst til nogle videnskabelige forsøg hvor DE (F.eks. hemexcide og TØS) hvor der var stor forskel på dødeligheden ved stofferne, men begge undersøgelser var enige om at DE stoppede blodmidernes evne til at reproducere sig.

Jeg har været på jagt efter Jan chirico's oprindelige videnskabelige artikel omkring virkningsgraden af forskellige DE produkter (som refereret i artiklen fra Lotte), men kan ikke lige finde den, måske andre har mere held (kunne kun finde en test af ét specifikt produkt og så noget han har skrevet om blodmidefælder).
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #76 Dato: 03 August , 2013, 20:07 »
Ja, hvis bare det har én eller anden effekt, så er jeg glad. Jeg bruger skam TØS her i kampen. I dag har jeg atter skoldet siddepindene, smurt dem ind i petroleum og masseret rå mængder TØS ind til sidst. Dog blev jeg meget overrasket inden jeg gik i gang. Ved den ene holder til siddepinden er der en ret stor fordybning. Deri havde jeg for to dage siden hældt kogende vand, sprøjtet gift og til slut lagt et bjerg af TØS ovenpå. I dag skrabede jeg i bjerget, og til min gru var bjerget en ren myreture inden i, af små kravlende mider :o. Så gik jeg i gang igen med kogende vand osv.

TØS har helt sikkert en udtørrende effekt, for mine hænder er fuldstændig udtørrede og ru, fordi jeg ikke brugte handsker under behandlingen af siddepindene.

Af alt utøj, er blodmider da godt nok de værste små, djævelske bæster >:(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #77 Dato: 03 August , 2013, 23:22 »
Øv, hvor har jeg ondt af jer med blodmiderne!!! Jeg var selv igennem det helt store cirkus(!) for et par år siden. Jeg glemmer det aldrig og hvis jeg får blodmider igen er jeg bange for at jeg giver op... >:(

Prøv at se disse to gamle tråde, der bliver en del af det samme, som diskuteres i denne tråd, også vendt:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19517.60
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19450.msg177067#msg177067

For mit vedkommende er jeg sikker på at det der virkelig rykkede var at flambere hele huset. Ud med ALT inventar, strøelse osv. og så igang med en ukrudtbrænder ad flere omgange, f.eks. hver dag i 3 dage. Jeg sprøjtede også med staldchok om aftenen, men det virker kun på de mider der rammes af sprayen.

Hos mig var der kager af mider i gammelt spindelvæv under taget i huset. Derfor har jeg siden angrebet støvsuget hønsehuset med en industristøvsuger for at tage spindelvæv. Jeg gør det hvert forår og hvis naboen ikke allerede vidste jeg var tosset, så ved han det nu ::)

Tanja, det der med fri adgang til isoleringen ved tagvinduet tror jeg du får dit hyr med... /d Hvis jeg var dig, så tror jeg jeg ville prøve at skille noget af det ad, for at få vished om de er der eller ej (hvis det er muligt). For hvis det er der de gemmer sig, så bliver det jo det rene sisyfosarbejde :-\

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #78 Dato: 03 August , 2013, 23:49 »
http://www2.svenskaagg.se/attachments/92/1429.pdf - det er den officielle svenske guide til blodmider ... ;-)

Hvem har dog lært disse 'stakler' hinsidan at tale og skrive.  ;D

Spøg til side.

Svenskerne er tilsyneladende heller ikke helt sikre på effekten af produkterne, men medtager dem alligevel som forebyggende og (måske) helbredende. Det er værd at læse side 8, højre spalte, af linket.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #79 Dato: 04 August , 2013, 08:12 »
Tanja, det der med fri adgang til isoleringen ved tagvinduet tror jeg du får dit hyr med... /d Hvis jeg var dig, så tror jeg jeg ville prøve at skille noget af det ad, for at få vished om de er der eller ej (hvis det er muligt). For hvis det er der de gemmer sig, så bliver det jo det rene sisyfosarbejde :-\

Mange tak for de to links Tanja, jeg har lige læst dem igennem. Uha..., jeg bliver helt modløs ved tanken om den kamp jeg har foran mig <W. Ja, der er fri adgang ti isoleringen i taget - og i væggene, så jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved problemet. De må nok være i isoleringen i loftet, for der sad kager af mider i loftet også, da jeg opdagede dem, den anden dag /d. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, jeg har ingen idé :( :(.

I går fik pindene en ny omgang med kogende vand, petroleum og TØS som jeg masserede ind i alle sprækker og revner på pindene. Desværre sidder de bæster på hønsene, så de hopper jo af, når de har suget, og så er der igen igen igen mider på pindene.

Jeg tænker på, om sådan en røgbombe kan være gavnligt? Eller måske en plexiglasplade der monteres og derefter fuges, men der vil stadigvæk være hul ud til kanterne af huset, så helt tæt bliver det ikke, men det skal det jo heller ikke være.

I går købte jeg maling. Om lidt går jeg i gang med at vaske det hele ned, male og så har jeg købt acrylfuge til at fuge oppe langs loftet med, der hvor profilbrædderne laver små "huller".

I morgen ringer jeg til dyrlægen og beder om Ivermectin eller andet der slå miderne ihjel med 100% sikkerhed, når de suger. Så er der nul æg i en måned, men det er ligegyldigt. Jeg vil af med de bæster hurtigst muligt, og det tror jeg også mine gamle høns vil.

Her kan man se hvordan taget og ovenlysvinduet ser ud. Smart idé, men mindre smart, når man har fået kribe-krable indendøre :o.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #80 Dato: 04 August , 2013, 08:43 »
Tanja, jeg er enig med Tanja SB i at flambering er måden, for det er jo det vi gør her, óg jeg ser ikke blodmider, hverken i sprækker eller spindelvæv, og her sker det en gang om året... Man kan godt uden at brænde huset af, selvom det er træ, men forsigtigt kører flammen henover det hele. Hav en løbene vandslange lige udenfor døren, just in case.

Jeg ville ikke male dit hus indvendig, men kalke det,,, det kan du gøre igen og igen og igen, år efter år,, det bliver flot hvidt hver gang og dit utøj vil hade dig. Du kan nemt kalke på træ, og faktisk også på malede områder, det har jeg gjort i min gamle stald, med god effekt. Og det koster 5 ører i forhold til maling.

Jeg håber du kommer det til livs, uden at gå helt i sort, det skal nok lykkes  /o
 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #81 Dato: 04 August , 2013, 09:24 »
Tanja, jeg er enig med Tanja SB i at flambering er måden, for det er jo det vi gør her, óg jeg ser ikke blodmider, hverken i sprækker eller spindelvæv, og her sker det en gang om året... Man kan godt uden at brænde huset af, selvom det er træ, men forsigtigt kører flammen henover det hele. Hav en løbene vandslange lige udenfor døren, just in case.

Jeg ville ikke male dit hus indvendig, men kalke det,,, det kan du gøre igen og igen og igen, år efter år,, det bliver flot hvidt hver gang og dit utøj vil hade dig. Du kan nemt kalke på træ, og faktisk også på malede områder, det har jeg gjort i min gamle stald, med god effekt. Og det koster 5 ører i forhold til maling.

Jeg håber du kommer det til livs, uden at gå helt i sort, det skal nok lykkes  /o
 
Tak for fif, tips og tricks Ina /o. Jeg er med på flamberingen, men jeg kan jo ikke flambere min isolering ::). Og det er dér, jeg er bange for, at der også er dejligt at bo for de små røde djævle.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #82 Dato: 04 August , 2013, 09:59 »
Tak for fif, tips og tricks Ina /o. Jeg er med på flamberingen, men jeg kan jo ikke flambere min isolering ::). Og det er dér, jeg er bange for, at der også er dejligt at bo for de små røde djævle.

Her hos mig, er der bræddeloft, op til det gamle høloft,,, så her kunne de jo også slå sig ned, men jeg har ikke problemet,,,, du må gøre en indsats for at få lukket af,,, stop fugemasse ind alle de steder du overhovedet kan komme afsted med det, så de måske ikke lige kan komme ind,,, og sjask godt med kalk ind alle vegne hvor det er muligt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #83 Dato: 04 August , 2013, 18:50 »
Hvis du ikke er bange for gift, kan du jo også ty til Vapona....

Man kan købe dem på apoteker i Tyskland, alternativt Polen. Jeg vil helst ikke have dem i huset, men hvis alternativet er at sætte en tændstik til hønsehuset, så...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #84 Dato: 04 August , 2013, 20:28 »
http://blog.poultrykeeper.com/tim-chicken-blog/how-to-get-rid-of-red-mite/

Her er en blog, hvor en blodmide-ekspert svarer på spørsmål og giver råd. Han er måske/måske ikke sponsoreret af et/flere firmaer, der producerer de produkter, han anbefaler (diatome-jord, Poultry shield og Red Mite Powder)

Han er imidlertid meget vidende og han ved, hvordan produkterne anvendes korrekt.

Det er ikke kun munter læsning! Et af indlæggene er fra en mand, der uden succes har prøvet ALT - og er endt med at brænde hønsehuset ned til grunden  :(

Tim Daniels (blog-bestyreren) beskriver iøvrigt, hvordan han selv overvandt et ret voldsomt udbrud af blodmider sidste år. Derefter beskriver han, hvordan han er i gang med det i år. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(har de overhovedet været væk??????)

Klippet fra bloggen, der er linket til ovenover:
Conclusions.

Red Mite is a serious problem and I seem to be writing frequently about them over the summer months. This is because it is so difficult to keep on top of them, but it can be done if you are persistent. Remember when treating, to break the breeding cycle of the mite, you must retreat no more than 7 days later. A female red mites in ideal (warm) conditions can lay 120’000 eggs. So it doesn’t take long to figure out how big the problem can become in just a few weeks!

I managed to get rid of a particularly bad infestation last year in a few weeks with just a pressure washer and diatom. You can read about this in my blog: How to Get Rid of a serious Red Mite Infestation.

This year, I am using Poultry Shield and Diatom, again you can read about this in my other blog post: Poultry Shield Vs. Red Mite – The battle begins.

Finally, please leave a comment and share your experiences.

« Senest Redigeret: 04 August , 2013, 20:37 Fra Susanne »

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #85 Dato: 04 August , 2013, 20:41 »
Tak Suanne, jeg har også læst med der.

I dag har jeg brændt alt strøelse af. Jeg tændte op kl. 10 og det ulmer stadig :o. Så har jeg brugt 6 timer på at vaske huset ned - jeg har desværre ikke nået at male. I loftet var der levende mider der smuttede ind i de små revner mellem brædderne >:(. Jeg har penslet der med petroleum her til aften. I morgen går jeg i gang med fugning og maling, og så ringer jeg til dyrlægen for at få den rette medicin der kan slå krybene ihjel når de suger blod.

Min gamle araucana, Grillkylling, har fulgt med hele dagen. Flere gange har hun været inde og se på, brokke sig, nippe i ingenting på gulvet, skrabet lidt, brokket sig igen, og så forduftet. Mette, min gamle høne på 4 år der igen er skruk, tog jeg med redekasse, æg og det hele og satte oven på foderbeholderen udenfor. Det fandt hun sig i, og blev liggende ind til jeg arrangerede nye kasser, hvilket betød, at jeg måtte give hende en ny redekasse.

Det er nu skønt at have tillidsfulde og nysggerige høns, når krisen står for døren ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #86 Dato: 04 August , 2013, 21:09 »
Rigtig meget held og lykke med udryddelsen, Tanja !

Jeg håber, du får krammet på bæsterne  /o

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #87 Dato: 05 August , 2013, 07:40 »
Hvis du ikke er bange for gift, kan du jo også ty til Vapona....

Man kan købe dem på apoteker i Tyskland, alternativt Polen. Jeg vil helst ikke have dem i huset, men hvis alternativet er at sætte en tændstik til hønsehuset, så...
Jeg er fristet af Vapona, men jeg tør ikke - er bange for hønsenes helbred. En tændstik til huset? NEEEJ! Men jeg har seriøst overvejet at købe et færdigt hus og installere hønsene i, i de næste 9 måneder, eller hvor lang tid der går, før miderne er døde af sult.

Rigtig meget held og lykke med udryddelsen, Tanja !

Jeg håber, du får krammet på bæsterne  /o
Mange tak. Det håber jeg også *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #88 Dato: 05 August , 2013, 10:54 »
Jeg har haft de polske Vapona, og de har ikke den ønskede effekt, som de gule Shell vapona havde. Fluerne sværmede gerne rundt om dem.. og lopperne var måske resistente,,, hvad ved jeg, men jeg droppede det igen... ingen grund til at indånde gift, hvis det alligevel ikke virker
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #89 Dato: 05 August , 2013, 18:45 »
Dyrlægen vil ikke udskrive lusemiddel til mig. Han mente, at blodmider var ret naturligt, så jeg skulle bare sprøjte løs med Frontline hver tredje dag, fire gange i alt. Hmmm...., det synes jeg ikke lyder særlig skåntsomt. Jeg troede også kun Frontline sprayen virkede der hvor den ramte, fordi den ikke går i blodet. Nå, men jeg må på net-apoteket i Tyskland og købe mere hjem så.

Ellers så har jeg igen i dag ført krig mod blodsugerne. Min højre skulder er fuldstændig vissen efter at have malet loftet i den ende af huset hvor siddepindene er. Der sad nogle mider i revnerne og godtede sig, men nu er de blevet malet over! <B Går og venter på min pakke fra England med diverse remedier i, bl.a. røgbomber ::). Læste også om Mikkels kalkbombe i en anden tråd om blodmider - det ku' ske, at man også skulle prøve det (det må se sjovt ud). Hønsene er meget frustrerede over manglede bundmateriale i huset, manglende redekasser og den væmmelige lugt af gift/rengøring/petroleum/maling der for tiden hærger deres hjem :-[. Undskyld kære høns - jeg gør alt hvad jeg kan, for at I hurtigt kan få jeres hjem tilbage igen. *l
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"