Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder  (Læst 6095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
Nybegynder
« Dato: 18 Juli , 2013, 23:29 »
Hej alle hønse entusiaster  :)

Jeg har læst og læst om høns, og er ved at blive rundtosset af det   :o 

Vi bor i et helt alm villa kvarter og har fået grønt lys af kommunen til at holde høns  :) Vi vil gerne have ca 8 høns (ingen hane) dværghøns af orpington racen. Mit spørgsmål er så hvor stort skal hønsehuset og hønsegården være? De vil få mulighed for at gå fri i vores baghave de dage vi er hjemme.

Tak for en god side med meget inspiration  :)

Tine
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nybegynder
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2013, 07:53 »
Hej Tine,

Velkommen til :). Hvor skønt, at I skal til at holde høns, det bliver I glade for.

Som alle hønsetosser siger jeg: byg hellere for stort end for småt, også selv om du bor i en villahave. Jeg skulle blot have 5-10 høns til at give os æg, men se nu her, tre år efter. Tre hønsehuse og omtrent 30 høns :o ::).

Et hønsehus til 8 dværg-orper skal vel være ca. 4 m2 vil jeg tro, gerne lidt mere. Hønsegården "så stor som mulig" da hønsene hurtigt vil forvandle gården til et goldt område. Har du mulighed for det, så lav en overdækket gård, så hønsene har læ for både stærk sol, regn og især sne. Høns hader sne! Med en overdækning er du også sikret mod rovfugle og ræve (husk at sikre i bunden af hønsegården også, mod ræven). Man kan vel sige, at hvis gården er overdækket, kan du gøre huset lidt mindre, for så kan hønsene være ude i dårligt vejr.

Du kan også vælge at sætte huset på pæle, så hønsene kan gå ind under huset og søge læ der.

Jeg må sige, at jeg har været meget, meget glad for, at mine hønsehuse har været i ståhøjde, så man kan komme ind og gøre rent, og i det hele taget, komme ind og være lidt sammen med hønsene (det er så hyggeligt at sidde og sludre med hønsene en kedelig regnsvejrdag). I to af mine hønsehuse er der desuden mulighed for opbevaring, hvilket jeg også vil anbefale dig, hvis pladsen tillader det. Det ene hønsehus er på ca. 10 m2 i alt, hvor 2 m2 er et separat rum til foder og redskaber. Det andet hønsehus er en skurvogn med indbyggede garderobeskabe, og de bliver brugt som kombinerede redekasser (i bunden) og opbevaring (på hylden øverst i hvert skab).

Spørg endelig, hvis du vil vide mere - du er havnet i hønsetossernes mekka /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2013, 19:34 »
Tak for svar  :) Det er også hvad jeg tænkte, men når man ikke ved så meget kan man jo godt blive i tvivl.

Havde tænkt, at huset skulle være hævet over jorden, så der er skygge under huset og så mere hønsegård. Vi har et skur, som først var tænkt til hønsehus, men det var for upraktisk, men det kan bruges til opbevaring af mad m.v

Andet spørgsmål der presser sig på er, hvornår er det bedst at begynde på hønsehold? Kan man gøre det her til sensommeren, eller er det bedst at starte til foråret?  ???

Skal man starte med fx en skruk eller to og så give dem æg til udrugning? Eller skal man starte med unge kyllinger eller høns der er begyndt på æglægning? Det kunne jo være hyggeligt med små kyller   :-*

Uha, uha der er mange spørgsmål  :D

Tine
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2013, 19:44 »
Det er efter min mening sjovest at få høns i foråret eller om sommeren, for så har man alle muligheder for at være ude sammen med hønsene. Hvad du skal anskaffe dig er sådan lidt efter temperement og tålmodighed. Daggamle kyllinger skal gå under varmelampe i 4 uger, men så får du også håndtamme høns så det batter. Skrukhøns kan være svære at finde, og går nemt af reden, hvis de bliver flyttet. Voksne høns lægger æg nu, men er måske ikke håndtamme, og har sikkert allerede deres egne vaner.

Jeg startede selv med 10 daggamle og da de var ca. 3 måneder gamle købte jeg 3 høns i æglægning, som jeg tilføjede flokken (og sådan startede udvidelsen her ::)). Min tålmodighed rakte nemlig ikke til, at mine kyllinger blev så gamle, at de begyndte at lægge æg ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2013, 21:06 »
Tror vi venter til foråret, så har vi også tid til at få konstrueret et fint hønsehus og gård :D og så kan vi jo også tænke lidt om tålmodigheden pakker til daggamle kyllinger  ;), for det der med tålmodigheden er hellere ikke min styrke :laugh:

Endnu engang tak for svar :) der skal nok komme flere spørgsmål i løbet af vinteren ;)

Tine
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2013, 21:10 »
Selv tak. God tænkeferie ;D.
Venlig hilsen Tanja

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2013, 21:22 »
Hej Nybegynder
Første gang med høns ville jeg ikke kaste mig ud i udrugning, end ikke at anskaffe daggamle som skal holdes varme under lampe. Find én der udruger og køb dem nogle få uger før de lægger æg - husk at sikre dig at de er vaccineret. Jeg ved ikke hvad hønniker i den alder koster i Østjylland, men her i området ligger de på 50-60 kr. pr stk.
Sonja

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2013, 22:36 »
Jeg startede i maj for to år siden med 15 daggamle silkekyller under lampe (i to flyttekasser inde i baggangen de første uger). Det gik altså fint, selv om vi var helt grønne. Og vi fik MEGET håndtamme høns. Hvis bare du har tid til dem i starten kan jeg ikke se, at det er noget problem at få kyllinger, selv om du er nybegynder. Men som med alt andet levende kræ, jeg kender til, så kræver små moderløse væsener mere tid og opmærksomhed end voksne. Held og lykke med det:-)
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2013, 00:36 »
Hmm. Der er nok at tænke på :o  :D

Tænker at det vil være dejligt med håndtamme høns, men også være dejligt med æg fra begyndelsen af... Tænke, tænke  :o

Dejligt med mange input   /o
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2013, 06:38 »
Find én der udruger og køb dem nogle få uger før de lægger æg - husk at sikre dig at de er vaccineret.

Hvorfor mener du, at de skal være vaccineret?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2013, 06:50 »
Jeg synes som godt, at du kan begynde med daggamle, hvis det er det du kunne tænke dig. Mine gik i to flyttekasser der var tapet sammen, i et rum i huset hvor kattene IKKE kunne komme til dem. Jeg havde aldrig haft høns før, men det gik fint - jeg havde jo forum her, hver gang jeg blev i tvivl om noget ;).

Sæt varmelampe over dem, og giv så daglige forsyninger af startfoder iblandet undulatfrø, og efter en uges tid, kan du begynde at hakke skinketern i fine bidder sammen med kogt æg, rasp og persille. Efter tre uger kan du sætte dem ud i hønsehuset, men lad varmelampen følge med de første par uger, og pas på med at lukke dem ud, for i den størrelse er de stadig et nemt bytte for både katte og fugle.

Ingen af mine høns er vaccineret og de ældste er nu fire år, og lægger stadigvæk fine æg til mig /o.
Venlig hilsen Tanja

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2013, 12:36 »
At du har dem fra daggamle er ikke ensbetydende med at de bliver helt tamme. Muligheden er selvfølgelig noget større, men voksne høns kan også blive ret tamme med den rette mængde opmærksomhed og de rette godbidder. Fordelen ved voksne høns er at du kan se deres udseende og æggene kommer indenfor en overskuelig fremtid , det gør det ikke helt med daggamle kyllinger. Fordelen ved daggamle er at det er en oplevelse i sig selv og følge dem fra små. Selv efter flere hold små kyllinger er jeg stadig lige benovet over de små og deres mærkelige krumspring  ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2013, 15:56 »
Ja, der er jo fordele og ulemper. Ved det hele  :D. Vi er nu gået i gang med at rydde vores terrasse så vi stille og roligt kan lave klar til høns... Ihh glæder mig til foråret, det er jo næsten ikke til at vente  *o

Børnene synes, at vi skal have små kyllinger og at de skal bo på deres værelse, og de er allerede gået i gang med at tegne hønsehuse og indrette dem  :-* Dejligt at hele familien er med på ideen  :D
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 20 Juli , 2013, 16:32 »
Bare vent til kyllingerne kommer, så ved du hvor du kan finde din familie, hvis de ikke er andre steder ;) ;D.
Venlig hilsen Tanja