Hej Tine,
Velkommen til

. Hvor skønt, at I skal til at holde høns, det bliver I glade for.
Som alle hønsetosser siger jeg: byg hellere for stort end for småt, også selv om du bor i en villahave. Jeg skulle blot have 5-10 høns til at give os æg, men se nu her, tre år efter. Tre hønsehuse og omtrent 30 høns

.
Et hønsehus til 8 dværg-orper skal vel være ca. 4 m2 vil jeg tro, gerne lidt mere. Hønsegården "så stor som mulig" da hønsene hurtigt vil forvandle gården til et goldt område. Har du mulighed for det, så lav en overdækket gård, så hønsene har læ for både stærk sol, regn og især sne. Høns hader sne! Med en overdækning er du også sikret mod rovfugle og ræve (husk at sikre i bunden af hønsegården også, mod ræven). Man kan vel sige, at hvis gården er overdækket, kan du gøre huset lidt mindre, for så kan hønsene være ude i dårligt vejr.
Du kan også vælge at sætte huset på pæle, så hønsene kan gå ind under huset og søge læ der.
Jeg må sige, at jeg har været meget, meget glad for, at mine hønsehuse har været i ståhøjde, så man kan komme ind og gøre rent, og i det hele taget, komme ind og være lidt sammen med hønsene (det er så hyggeligt at sidde og sludre med hønsene en kedelig regnsvejrdag). I to af mine hønsehuse er der desuden mulighed for opbevaring, hvilket jeg også vil anbefale dig, hvis pladsen tillader det. Det ene hønsehus er på ca. 10 m2 i alt, hvor 2 m2 er et separat rum til foder og redskaber. Det andet hønsehus er en skurvogn med indbyggede garderobeskabe, og de bliver brugt som kombinerede redekasser (i bunden) og opbevaring (på hylden øverst i hvert skab).
Spørg endelig, hvis du vil vide mere - du er havnet i hønsetossernes mekka

.