Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moderne engelsk kamphøne  (Læst 1479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Moderne engelsk kamphøne
« Dato: 15 Juli , 2013, 22:39 »
Hej :)
Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er andre der har MEK end mig, og lidt om hvordan jeres er?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Moderne engelsk kamphøne
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2013, 15:34 »
Vi har MEDK herhjemme, men det er min mors. Dog kan vi andre da godt nyde godt af dem af den grund.

MEK kender jeg dog ikke nogle der har i Danmark, men derfor kan de da godt gå rundt et sted derude.

Vores er meget tillidsfulde og har ikke noget imod at vi tager dem op og går lidt rundt med dem. De er også utrolig nysgerrige og skal undersøge alt nyt og skal altid ud og undersøge alt omkring dem når man lukker lågen op for at fodre, give vand, samle æg eller skal ind til nogle andre. Heldigvis er de nemme at fange igen og sætte ind selvom en ny eller to så hopper ud i mellemtiden ::)

Vores haner er også tamme og nysgerrige og utrolig dejlige at have med at gøre. De er også gode til fremvisning for børn og folk der skal lære at holde en høne/hane for første gang. Til gengæld er de ikke ret vilde med at flytte hjemmefra som voksne og kan blive ikke bare lidt men rigtig meget aggresive imod folk. De første vi hentede var hanerne tamme ude hos dem og så da vi fik dem hjem blev de bare aggresive og sprang på os alle hvilket var virkelig irreterende. Vi frygtede så det samme med hanekyllingerne, men de har bare været lige så tamme ved os som de gamle haner ved forrige ejer. Vi har hørt fra et par andre opdrættere der har haft racen i tidens løb at det er meget normal adfærd for denne race. Så ikke noget at blive bange for.

Vores høner kan også finde på at lægge sig skruk og er gode kyllingemødre dem der gør det. Vores får ikke lov at ruge ud, men hvis vi har et hus i overskud får de nogle maskinudrugede kyllinger under sig. De kan ikke have så mange under sig, men klare arbejdet fint. Det er for det meste kun de ældre høner på 2 og derover der lægger sig skruk hvor de unge holder sig tilbage.
De er ikke så ringe æglæggere igen synes jeg, som man har hørt og kan forvente af kamphønseracerne. Dog kommer æggene i serier hvor de lægger rimelig mange i en periode og så holder en lille pause for så at starte op igen. Vores lægger ikke æg om vinteren selvom der kan komme nogle få stykker engang imellem og det er så fra de gamle høner mærkeligt nok.

De er som regel lidt sartere i frostvejr og når det er meget fugtigt synes jeg, men ikke så galt igen. Dog kan de i frostvejr når det er værst godt have problemer med tæer og hoveddele at de kan få skader så det skal man lige være opmærksom på hvis de går i ikke isoleret huse.

De har meget store personligheder hvilket passer godt til mig, men det kan gøre at andre hønseracer holder sig tilbage hvis de deler gård med dem. Får i tiden kom vores Dværg Wyandotter altid springene når de så os i håbet om en godbid og stå forrest når lågen til hønsegården blev åbnet for at smide noget ind til dem. De gør de ikke længere og tør ikke komme helt hen til os i frygt for at få skæld ud/tæsk af de MEDK. Så nu står de MEDK forrest og bestemmer det hele og de andre holder sig tilbage for ro og orden.

MEDK gider heller ikke flyve når der er noget der skræmmer dem eller de går frit så foretrækker de at løbe i stedet eller gå udenom, men når de skal slå sig til ro for natten kan de godt flyve helt op i toppen og sætte sig. Så man skal ikke undervurdere deres flyvekundskaber selvom det er sjældent de bruger dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2013, 16:04 »
Ja jeg har 1.0.3 kokken galer dagen lang :)
Det er nogle små sjove høns
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2013, 15:05 Fra martin s j »

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2013, 16:35 »
Hej Frank,
 :) hyggelig læsning, tak for det.
Ups, jeg glemte at skrive at det også er dværg jeg har.
Jeg har kun en enkelt høne, Gurli :laugh: ..og hun er også noget af en personlighed . Hun er ikke bange for noget som helst, selv en larmende benzin plæneklipper kan hun stå foran, så man må give hende et puf for at komme videre.
Har du så set når de løber "gadedrengeløb"? Det ser altså spøjst ud *f. Gurli kan altså godt flyve. I ca. en meters højde, mest når der er en solsort efter hende, eller jeg kommer med mad, kan jeg blive overhalet af hende og lande lige for mine fødder.
Hun kan også finde på at hoppe ind af vinduerne, og lægge sig i vores papirkurv, skøre fugl.
Her i huset er vi bare SÅ glade for hende *p
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2013, 00:12 »
Vi er også meget glade for vores og er blevet positivt overraskede over dem, da vi lige var kommet over det med kamphanerne.

Vores galer ikke så meget igen og det er meget korte gal. Nogle gæster jeg havde på besøg beskrev det som et halvt hanegal og sagde at hanen skulle beslutte sig. Enten galer man færdig eller også lader man helt være med at prøve.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2013, 07:46 »
Jeg må have dem en dag... Har haft kig på dem i flere år, men dette indlæg har overbevist mig  :D
Mvh Marianne

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2013, 10:31 »
Hej Marianne

Det kan jeg godt forstå og de er bare så sjove i deres gang med mere.

Sjovt nok havde vi dem med til PR-dag i klubben og her fik de næsten lige så mange kommentarer som Nøgenhalsene pga. de lange ben. Synes jeg er lidt sjovt for Nøgenhalse plejer normalt altid at være langt foran på dette punkt. Så folk lægger mærke til dem må man sige.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2013, 11:06 »
Jeg så i tv øst, at man brugte dem til kæledyr på plejehjem i Aarhus . Det fortæller meget om racen :)
Og så siger de slet ikke som høns, mere som " dåk- dåk- dåk" .

Frank,
Du skriver de ikke kan tåle så meget frost. Hvordan gir det sig udtryk? Mene planer er at mine høns skal bo i et uopvarmet hus til vinter, kan det blive et problem?
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2013, 15:50 »
MEDK har både et meget tyndt kamblad og et højt kamblad hvilket gør at blodtilstrømningen ikke kan holde kammen frostfri hvis det hvilkelig er frostvejr. Hvilket kan give frostskader på kam og hagelapper, som vil gå til med sår hvis de ikke behandles.

MEDK har også meget lange ben hvor blodet også skal nå ned til tæerne og det kan også give lidt problemer hvis der er hård frost. Så tæerne kan blive stive eller falde af hvis man ikke gør noget.

Vi har kunne klare det fint ved de dage med hård frost at sætte dem ind i dueslaget hvor der næsten er frostfrit eller kun nogle få minusgrader i forhold til udenfor. Hvis vi ikke har haft plads har vi tændt en varmelampe hvilket de så ud til at nyde.
Det er nu ikke så slemt igen og de klare fint frostvejr på alle andre punkter, men nogle få kan godt have lidt problemer med hoveddele eller tæer hvis der er slemt frostvejr. minus 10-12 grader eller længere ned så tager vi dem ind eller tænder varmelampen for en sikkerheds skyld, men vores huse er heller ikke isoleret særlig godt(slet ikke) og er meget åbne i det så det gør det ikke bedre.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2013, 19:54 »
Frank, tak for et godt og brugbar svar.
Det vil jeg da lige være opmærksom på til vinter.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2013, 21:03 »
Holder kamphanerne op igen, når de er faldet til? Eller er hanerne permanent aggressive, hvis de flyttes?
Har nemlig også kigget på et par. De er så charmerende...  *h *h *h *h *h

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2013, 21:54 »
Vores blev bare værre og værre. Kunne de komme af sted med det, bed de sig fast i hånd, så der var mærker flere dage efter. Sjovt, når man tænker på at dem vi selv har lagt til er utroligt rolige og tillidsfulde. Og det var dem vi købte også indtil de blev flyttet (som Frank beskriver).

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2013, 00:12 »
Vi har dog solgt nogle og der har jeg fået at vide efterfølgende at de forblev tamme så det kan godt lade sig gøre hvis man forkæler dem lidt og bruger god tid på dem de første dage.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2013, 13:54 »
Ok. Så er det nok lidt for risikabelt, når man har en søn på to år, der gerne skulle kunne færdes i gården!

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2013, 15:11 »
min er slet ikke aggressiv og den går også fint med de andre kokke

1,5.5 moskusænder
0,0,2 grå gæs
0,0,10 danske land gæs
1,1.3 blandningshøns
0,1 mørk sussex 
0,1 lys sussex i stor
0,0,9 rhode islander