Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?  (Læst 21370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #15 Dato: 15 Juli , 2013, 17:56 »
ha ha den mand vil jeg gerne låne til min høne... ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 15 Juli , 2013, 18:38 »
Så er operationen overstået  :)

Jeg ærgede mig lidt over, at vi ikke kunne filme - jeg synes selv, det var ret interessant at se den video, Tanja S.B. linkede til - og vores ville kunne have været et supplement.

Nå, men vi gjorde kort og godt som i videoen. Bortset fra, at Henning (manden  ;)) lavede et meget mindre snit. Vi fik (forhåbentligt al) betændelsen ud og sluttede af med en skylning i klorhexidin til sårrensning og så lagde Henning et enkelt sting for at lukke hullet. Der er stadig mulighed for afløb, hvis der skulle genopstå noget infektion. Vi valgte at undlade forbinding pga at det blev syet. Igen pga stinget puttede vi ikke sår-gel i.

Nu holder vi godt øje med hønen og renser såret ved behov. Måske dagligt de første dage, men vi håber, det klarer sig selv (7-9-13).
syv australorps høner og en hane

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #17 Dato: 15 Juli , 2013, 19:05 »
Hej og velkommen til  :)

Held og lykke med hønen. Det lyder til at hun er i trygge professionelle hænder. Bare husk at blodomløbet i hønsefødder vist ikke er særligt godt, hvorfor heling og indefra kommende bekæmpelse af infektioner heller ikke er. Det er mit indtryk ud fra hvad jeg har læst.

Hvor højt oppe er siddepinden monteret? Mine første høns fik problemet i mild grad, indtil jeg flyttede pinden ned. Og de var endda kun mellemtunge blandinger.  :o
Nu er det jo så vidt vides kun én af dine der har problemet, og kun ensidigt, så det er jo ikke sikkert det er pinden, men blot et hændeligt uheld. Men værd at tjekke alle damernes fødder, hvis der er højt at hoppe ned fra pinden.

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #18 Dato: 15 Juli , 2013, 19:14 »
Så er operationen overstået  :)

Jeg ærgede mig lidt over, at vi ikke kunne filme - jeg synes selv, det var ret interessant at se den video, Tanja S.B. linkede til - og vores ville kunne have været et supplement.

Nå, men vi gjorde kort og godt som i videoen. Bortset fra, at Henning (manden  ;)) lavede et meget mindre snit. Vi fik (forhåbentligt al) betændelsen ud og sluttede af med en skylning i klorhexidin til sårrensning og så lagde Henning et enkelt sting for at lukke hullet. Der er stadig mulighed for afløb, hvis der skulle genopstå noget infektion. Vi valgte at undlade forbinding pga at det blev syet. Igen pga stinget puttede vi ikke sår-gel i.

Nu holder vi godt øje med hønen og renser såret ved behov. Måske dagligt de første dage, men vi håber, det klarer sig selv (7-9-13).

Godt gået! Jeg krydser fingre *k *k *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
Sv: Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #19 Dato: 15 Juli , 2013, 20:53 »
Hej og velkommen til  :)

Held og lykke med hønen. Det lyder til at hun er i trygge professionelle hænder. Bare husk at blodomløbet i hønsefødder vist ikke er særligt godt, hvorfor heling og indefra kommende bekæmpelse af infektioner heller ikke er. Det er mit indtryk ud fra hvad jeg har læst.

Hvor højt oppe er siddepinden monteret? Mine første høns fik problemet i mild grad, indtil jeg flyttede pinden ned. Og de var endda kun mellemtunge blandinger.  :o
Nu er det jo så vidt vides kun én af dine der har problemet, og kun ensidigt, så det er jo ikke sikkert det er pinden, men blot et hændeligt uheld. Men værd at tjekke alle damernes fødder, hvis der er højt at hoppe ned fra pinden.

Mvh. Betina

God pointe med siddepinden. Vi er virkelig novicer, så vi har ikke undersøgt sådan noget som højden af den. Den nederste pind sidder ca 30 cm over gulvet. Gulvet er strøet med spåner efter vi så det i et program, inden da var det strøet med strandsand.

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 Juli , 2013, 20:54 »
Godt gået! Jeg krydser fingre *k *k *k
Takker :-)

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #21 Dato: 15 Juli , 2013, 21:27 »
Min siddepind er nu 30 cm over bunden af huset, som er sand. I starten var den 70 cm oppe, men så fik de bøvl med fødderne, og jeg fik Orpington i flokken. Indgangshullet i huset er i samme højde, med en lille platform indenfor, så de kan faktisk træde direkte over på pinden, hvis de vil. Desuden er nogle af dem begyndt at sove ovenpå redekasserne, hvor jeg har monteret en plade, og der er 40 cm op. Så den slags højde fungerer fint her, i kombination med et sandunderlag. Vores 5 kilos Orpington hane bruger pinden, og hans fødder er fine. De bliver tjekket og han får pedicure hver 14. dag  :o, da han ellers parterer hønerne for os, trods hønsedækken.  /d

3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Juli , 2013, 09:58 »
Jeg kan tydeligt se, at jeg må surfe en hel del mere herinde i det her hyggelige, interessante forum  /o

Pedicure og hønsedækken... Lutter nye ord (i hvert tilfælde i forhold til høns  ;)) der vækker nysgerrigheden.

Dét med spånerne så min kæreste i et tv-program med hønse-tema... Jeg har selv arbejdet meget med grise og der giver det naturlige plante-østrogenindhold i spåner problemer med ungdyrenes brunst, hvis det bliver brugt til strøelse. Derfor var vi lidt tilbageholdne med spåner. Det har dog ikke påvirket antallet af æg, så det gælder (nok) ikke for høns  ;)

Update om Halte-Lotte følger  ;D

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #23 Dato: 16 Juli , 2013, 10:07 »
Tak for update :). Jeg krydser fingre for Halte-Lotte *k :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 16 Juli , 2013, 10:26 »
Hvor er det bare en god video. Der er ingen tvivl om, at det er præcis dét, vores høne fejler.

Jeg er dog glad for at manden er kirurg.Hans snit vil nok lige lidt mere sikkert end mine.

Vi har et smart produkt til hestene. Det er en gel, der er beregnet til at sprøjte ind i dybere, åbne sår via en studs. I såret størkner det en smule og holder det rent og desinficeret i to-tre dage, herefter man kan tage gel-klumpen ud og putte nyt i uden at det generer helingen.

Det er jo perfekt til dette her :-)

Mit værste mareridt, at blive opereret uden nogen form for bedøvelse,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #25 Dato: 16 Juli , 2013, 10:51 »
held og lykke med hønen :)

håber det er ok jeg låner tråden, da jeg har en veninde med flere lohmann med samme problem.

det startede med at være en enkelt høne, som blev aflivet. nu går der 2-3 høner rundt med lignende på fødderne.

kan desværre ikke se billederne, men på disse sidder bylden lige midt under foden, på trædepuden lige hvor tæerne deler sig. så man kan se bylden oppefra da det er svulmet op mellem tæerne.

hvis det er bumblefood, kan dette smitte så de har fået det fra den aflivede høne? det var kun den ene aflivede der havde det fra start. de andre har først fået det efter hønen blev aflivet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Juli , 2013, 11:27 »
Jeg kan kun være enig med dig. Det var også lidt ubehageligt at gøre, men det var det bedste vi kunne, og bagefter gik hun direkte hen og åd og drak...

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 Juli , 2013, 11:30 »
held og lykke med hønen :)

håber det er ok jeg låner tråden, da jeg har en veninde med flere lohmann med samme problem.

det startede med at være en enkelt høne, som blev aflivet. nu går der 2-3 høner rundt med lignende på fødderne.

kan desværre ikke se billederne, men på disse sidder bylden lige midt under foden, på trædepuden lige hvor tæerne deler sig. så man kan se bylden oppefra da det er svulmet op mellem tæerne.

hvis det er bumblefood, kan dette smitte så de har fået det fra den aflivede høne? det var kun den ene aflivede der havde det fra start. de andre har først fået det efter hønen blev aflivet.

Du låner bare :-)

Vores hænges god så ret meget ud ligesom den på videoen, blot en lidt mindre infektion, men rødmen og hævelse var det samme - og det var indgangshullet også.

De andre ting kan jeg ikke svare på.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #28 Dato: 16 Juli , 2013, 20:36 »

Jeg tror ikke, man skal tro, det gør så ondt. Jeg har åbnet rigtig mange bylder på mennesker og aldrig bedøvet en eneste. For de fleste er det en lettelse at få lettet trykket og snittet kan som regel ikke mærkes (jeg er så ikke helt sikker på, at den metode, hun bruger i videoen, ikke kan mærkes :o For der skærer hun i kanten af det sunde væv, men den metode med et snit som Katarinas mand har brugt, kan nok næsten ikke mærkes).

Hvordan går det med Halte-Lotte?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #29 Dato: 16 Juli , 2013, 22:32 »
Netop Tanja, jeg er med på at åbne bylder, men sgutte at skære det raske væv,, man skal jo skære i bylden så den åbnes,,, og det gør ganske rigtigt ikke så ondt som den spændte byld, men videoen viser jo netop at der skæres i sundt væv, og DET gør ondt, jeg har i hvert fald kun sat kniven i selve bylden   ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn