Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?  (Læst 21384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Dato: 14 Juli , 2013, 20:24 »
Vores ene høne har haltet i noget tid nu og vi kan nu se, at hun har en hævelse á la en byld på den ene fod omkring trædepuden (se billede).

Vi overvejer at prikke/skære hul på hævelsen, men er klar over, at der både er chance for at trykket letter og haltheden forsvinder - og risiko for yderligere infektion, når man åbner ind til hævelsen... Så vi er lidt i tvivl.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med noget lignende? Jeg har både sårsalve og sårspray til hestene, som vi ville kunne holde hønens sår rent med bagefter, så vi hælder til at gøre det - men vil lige tjekke med andre

Nu kender I os jo ikke, for jeg har lige oprettet mig  :D - men det er måske relevant, at min kæreste er læge (human) og jeg er biolog og har arbejdet meget med dyr (pattedyr  ;)) så vi er fortrolige med hygiejne etc. ved et evt. indgreb..

syv australorps høner og en hane

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2013, 20:54 »
velkommen /o

Jeg synes, at I skal åbne bylden - det er ofte, at der sidder et fremmedlegne i foden, som forårsager infektionen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2013, 21:01 »
velkommen /o

Jeg synes, at I skal åbne bylden - det er ofte, at der sidder et fremmedlegne i foden, som forårsager infektionen.

Tak  :laugh: - for både velkomst og svar  ;)

Vil du anbefale, at jeg sprayer med sårspray efter rensning af bylden? Hvordan og hvorledes med smertelindring af fjerkræ - er der noget, vi kan købe ved dyrlægen i morgen?

Jeg kan forestille mig, det er svært at give det til hønen. Jeg må godt nok gerne selv stikke mine dyr - men jeg vil ikke give mig i kast med at stikke en høne, når jeg aldrig har prøvet det før... Og kan man sikre sig, at det er den syge høne - og kun den - der får det smertestillende, hvis det skal i foderet?
Jeg er nemlig nervøs for, at hun ikke vil æde, hvis vi isolerer hende - men det er måske nødvendigt?

Mange, mange spørgsmål - det ved jeg  ;) Jeg vil bare gerne gøre det bedste for halte-hønen  :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2013, 21:08 »
Hej Katarina, og velkommen til. Godt at høre, at I vil behandle hønen. Jeg tænker, at I måske kan ringe til fx Abild Dyreklinik for gode råd. Der har de rigtig gode erfaringer med høns, og har i flere omgange opereret høns med godt resultat. Et råd over telefonen tror jeg bestemt godt de vil give dig/jer. Høns er vist temmelig svære at smertelindre, da de ikke tåler smertestillende ret godt.

https://www.facebook.com/pages/Abild-Dyreklinik/192105435336
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2013, 21:15 »
Dejligt at hønen er i gode hænder ;)

Jeg ville give hønsefoden et fodbad i sæbespånevand de næste par dage - sårspray...hmm...måske...måske ikke ...jeg er selv lidt i et dilemma herom - men efter indgrebet ville jeg pudre med klorhexidinpudder og sætte en forbinding, og så skifte forbindingen ved næste fodbad.

Du vil opdage - at hønen ikke virker smerteramt af indgrebet - måske vil tømningen af bylden derimod føles som en lettelse.

Der er ingen grund til at isolere, når forbindingen blot skiftes dagligt - og din høne vil også have det bedre sammen med de andre....selvfølgelig.

Hun behøver altså ikke smertebehandling - men altså...lidt ekstra godbidder er vel ikke for meget at forvente, når man er blevet opereret :o :o vel?? ;)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2013, 21:25 »
Jeg kom til at tænke på - det vil være en god i ide at foretage indgrebet i aften, når hønen er gået på pind - så kan foden og det friske sår få fred helt til i morgen tidlig, inden benet skal ud og gå igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2013, 21:42 »
Hej Katarina, og velkommen til. Godt at høre, at I vil behandle hønen. Jeg tænker, at I måske kan ringe til fx Abild Dyreklinik for gode råd. Der har de rigtig gode erfaringer med høns, og har i flere omgange opereret høns med godt resultat. Et råd over telefonen tror jeg bestemt godt de vil give dig/jer. Høns er vist temmelig svære at smertelindre, da de ikke tåler smertestillende ret godt.

https://www.facebook.com/pages/Abild-Dyreklinik/192105435336

Hej Tanja. Tusind tak for velkomst og svar - sikke en dejlig stemning, jeg mødes med herinde, det er skønt  :D

God idé, at kontakte Abild-dyreklinik - tak for det.

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2013, 21:43 »
Jeg kom til at tænke på - det vil være en god i ide at foretage indgrebet i aften, når hønen er gået på pind - så kan foden og det friske sår få fred helt til i morgen tidlig, inden benet skal ud og gå igen

Det har du ret i - det vil vi gøre  /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2013, 21:45 »
Husk at give os en opdaering, når "operationen" er overstået :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2013, 22:29 »
æv hvorfor kan jeg ikke se billeder, min wyandot har noget  byld omkring en negel- den inderste (eller hvordan man nu tæller dem) måske ligner de bylder hinanden.... :-\
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2013, 23:27 »
Jeg kan heller ikke se billederne, så mon ikke et eller andet er gået galt med dem.  :)

Men derfor kan man jo godt give gode råd, som andre allerede har gjort.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2013, 23:43 »
Prøv at se denne video på youtube (håber link virker, eller søg på 'bumble foot surgery chicken')

http://www.youtube.com/watch?v=gdigBHE-GsQ

I klippet bruger de antibiotikumsalve, men med en god forbinding, der skiftes hver dag, burde klorhex-pulver være nok. Hvis I ikke har det på lager, så skyl let med sterilt saltvand i såret og dub området med korhex opløsning og køb pulveret på apoteket imorgen...

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Juli , 2013, 08:01 »
interessant, nogen der har gode ideer hvordan er det bedst at holde på hønen?
 min har det på et tå lige ved negl- hvis det er det  samme....
høns, ænder, hunde, katte...

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2013, 16:38 »
Jeg er lige gået på Via tapatalk og der kan jeg heller ikke se billederne. På computeren virker det dog upåklageligt. Vi fik ikke åbnet bylden i går, da vores dreng vågnede med mareridt og ikke faldt så godt til ro igen. Vi er nu på vej hjem med skalpel og desinficerende pulver - og vi har som nævnt sårspray til hestene. Tak for link til video, den ser vi lige igennem. Og så krydset vi fingre for at det vil hjælpe halte-hønen.
Jeg kommer naturligvis med en update;)

Offline KatarinaD

• Passiv bruger
Sv: Sv: Hævelse/byld på foden - hvilken behandling?
« Svar #14 Dato: 15 Juli , 2013, 16:53 »
Prøv at se denne video på youtube (håber link virker, eller søg på 'bumble foot surgery chicken')

http://www.youtube.com/watch?v=gdigBHE-GsQ

I klippet bruger de antibiotikumsalve, men med en god forbinding, der skiftes hver dag, burde klorhex-pulver være nok. Hvis I ikke har det på lager, så skyl let med sterilt saltvand i såret og dub området med korhex opløsning og køb pulveret på apoteket imorgen...

Hvor er det bare en god video. Der er ingen tvivl om, at det er præcis dét, vores høne fejler.

Jeg er dog glad for at manden er kirurg.Hans snit vil nok lige lidt mere sikkert end mine.

Vi har et smart produkt til hestene. Det er en gel, der er beregnet til at sprøjte ind i dybere, åbne sår via en studs. I såret størkner det en smule og holder det rent og desinficeret i to-tre dage, herefter man kan tage gel-klumpen ud og putte nyt i uden at det generer helingen.

Det er jo perfekt til dette her :-)