Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker, spørgsmål og ideer til nyt hønsehus og gård  (Læst 13197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
Vi skal i gang med at bygge nyt hus og gård til vores høns.
Da vi for en 4-5 år siden byggede vores nuværende gård, var kæresten lidt skeptisk over for høns, så de blev sat ned bagest i haven, bag et hegn.
Nu "må" jeg endelig bygge et sted, hvor vi kan se dem fra huset  :)

Jeg har (igen) læst en del tråde igennem med ideer og tanker om huse og gårde og fået en masse gode ideer til hvordan huset skal se ud. Men jeg har lidt forskellige spørgsmål/tanker, som jeg håber I vil hjælpe med.

Huset bliver 1x2,5m, hævet over jorden, så hønsene kan gå der ind under og sandbade.
Der bliver: 
  • et lille vingfang
  • siddepinde med skidebrædder under - som jeg overvejer om man kan lave udtagelige, så de nemt kan tømmes i komposten
  • 2-3 låger på langsiden, så jeg kan komme til at muge ud i hele huset uden problemer
  • en eller anden form for ventilation - evt. en luge der kan åbnes med tråd bag, den skal vel være øverst oppe under taget, eller???
  • redekassen havde jeg først tænkt skulle hænge uden på huset, men så læste jeg, at hvis den kommer ind i huset, så er risikoen for frosne æg mindre om vinteren - god pointe!
  • og så kommer deres vand og foder ind, enten hængt op eller på en lille forhøjning, så de ikke skraber al strøelsen op i.

Hvordan lyder det?

Så var det jo, at jeg egentlig ikke havde tænkt mig, at der skulle et vindue i huset. Min høns er stort set aldrig i huset om dagen, andet end for at lægge æg. De går i haven mens vi er på arbejde og deres gård er overdækket. Selv om vinteren er de ude, dog gider de ikke være i haven, når der ligger megen sne, men så er de i gården, som jeg holder så godt som snefri. Men jeg kan se og læse, at I andre har vindue i jeres huse - hvad er fordelen ved vindue?
Nu skal deres vand og foder jo også ind at stå (det står ude under halvtag nu), så måske er der mere behov for lys til dem, når det kommer ind? Er en lampe bedre end vindue?

Gården havde vi tænkt at overdække med tagpap, men så kom vi til at snakke om, om det bliver for mørkt i gården? Er gennemsigtige trapezplader bedre?

Trådhegnet graver vi en 30-50m ned i jorden og der kommer fliser rundt om gården. Selv om vi flere nætter har set Mikkelræv sidde i vores forhave, har vi 7, 9, 13 ikke haft besøg af ham i  hønsegården (bagest i haven) og han har ikke prøvet at grave ved vores gamle gård.

Er der nogen ting jeg har glemt at tænke på? Ideer og tanker modtages med kyshånd. Jeg håber meget, at vi kan komme i gang med projektet her i weekenden, vi mangler stadig at flytte lidt fliser, men jeg kan næsten ikke vente ;o)

...Hov! jeg skal måske lige sige, at vi har 4 dværghøns pt. og gennem årene har vi haft et sted mellem 4 og 6 stk. af gangen.

Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Tanker, spørgsmål og ideer til nyt hønsehus og gård
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2013, 22:23 »
Hvor højt regner du med at lave det?
Udluftning under taget lyder fint.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2013, 11:20 »
Tanken er at huset skal være en 70-90 cm over jorden og så gå op til 235 i den ene ende og 220 i den anden. Det skal stå i forlængelse af vores skur, så taget på skuret forlænges. Jeg lå dog og tænkte på i morges, at hønsene jo nok er ligeglade med højt til loftet, så måske skulle man lave loftet lavere og så have plads til noget opbevaring øvert oppe???
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2013, 11:56 »
Jeg tror du vil blive glad for et rum til opbevaring. Kan det evt laves så det, i en snæver vending, kan bruges til en syg eller en skruk høne?
Og så vil jeg foreslå dig at foder og vandbeholdere hænges op. Så undgår du strøelse i vandet, og gulvet er lettere at gøre rent, når det er frit tilgængeligt.
God fornøjelse med det nye hønsehus :D

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2013, 18:49 »
God ide med opbevaring/ lazaret/ skrukrum, selv om det jo nok bliver lidt højt. Den må der lige tygges lidt mere på...

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre, hvad I tænker om vindue kontra elektrisk lys???

Kan godt se, at der måske bliver for mørkt til at de kan se maden, hvis der slet ikke er noget vindue og vindfang ved indgangen. Har alle I andre vindue?
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2013, 20:10 »
Jeg vil klart anbefale et vindue. Selv har jeg ikke noget pt med det resultat, at jeg har tændt lys hele vinteren og nu, hvor nogle små kyller kun er lidt ude.

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2013, 15:09 »
Ifht. til indendørs foder har jeg god glæde af min hjemmebyggede foderautomat. Jeg har sat en plade mellem to af lægterne i konstruktionen, og bygget et lille trug under.
lidt ala dette:
Dog har jeg som sagt brugt lægter og siden i huset, så kassen er lavet ved kun at sætte en enkelt plade op. I midten har jeg lavet en udskæring med plexiglas, så jeg kan se hvor meget fodder der er tilbage. Truget under neden slipper du ikke for at lave.

Anyhow. pointen er at det sparer plads!

Alternativt er der denne - den er nu også smart.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2013, 21:12 »
Det var en smart en Jeppe. Tak for den fidus.

Jeg har faktisk også tænkt meget over foderbeholdere og ikke mindst vandbeholdere. Det irriterer mig lidt, at alle beholderne er runde, hvorfor har man ikke lavet en halvrund der kan sidde på væggen eller en kvart, der kan sidde i hjørnet? Eller er det bare mig der kigger de forkerte steder?

Men selvfølgelig, vi bygger den da bare selv! Hvordan med at holde sådan en fætter ren?

Jeg tror også jeg mere og mere hælder til et vindue, jeg har bare sådan nogen hønsehadende naboer, så de må helst ikke "larme" før hhv kl. 7 og 9 i hverdag og weekend. Derfor kunne det jo være fristende med et mørkelagt hus, men de skal jo kunne finde foderet...
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2013, 21:20 »
Vi har lavet 2 vinduer i vores hus som vender ind mod vores eget hus så vi kan se hvad der foregår i hønsehuset  :)
75x50 og 50x50, ..

Nu skriver du at du har hønsehader naboer  /d
har du kikket her
http://www.ishoj.dk/indhold/h%C3%B8ns-duer-og-andet-dyrehold

Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2013, 22:21 »
Vi snakkede skam både med naboerne - de var bare negative! - og med kommunen inden vi byggede, så alt er godkendt. Alligevel klagede naboerne til kommunen over at vores (dengang 5 små dværghøns) larmede. Kommunen havde liiiidt svært ved at tage klagen helt alvorligt, men enden blev en aftale om, at de tidligst blev lukket ud kl. 7 på hverdage og 9 i weekenden.
Når vi bygger den nye gård bliver den rent faktisk flyttet længere væk fra hønsehaderne, så de bør kun blive glade  :)

Jeg overvejede også vindue mod vores hus, men det bliver ikke optimalt, sådan som hønsehuset skal placeres - desværre.
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2013, 22:26 »
hmmm, der er bare nogle mennesker der altid skal brokke sig!

øhh godkendt?? skal der byggetilladelse til et hønsehus?
Christina

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 24 Juni , 2013, 22:30 »
Som jeg læser dit indlæg og din underskrift, så har du ikke hane i flokken. Er det rigtigt? Hvis ikke du har så ville jeg sætte det vindue i og få så meget naturligt lys som muligt ind. Jeg tvivler på at naboerne vil høre hønsene mere pga et vindue, og slet ikke når de bliver flyttet længere væk fra dem. Selv har jeg et bette vindue i huset, men ville nu her bagefter gerne ha haft et større der gav mere lys, og som evt kunne åbnes så det gav lidt mere luftcirkulation på de varme dage
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #12 Dato: 24 Juni , 2013, 22:35 »
giver Jes ret, et vindue giver ikke flere støjgener  :)
vores vinduer er lavet sådan at der sidder et lag plexigals indvendigt og et udvendigt, og der er over 100 mm imellem dem, for at få luften til at stå stille og på den måde være medisolerende i huset (hele hønsehuset er isoleret, tag - vægge - gulv + der er lagt dampspærre + vindspærre imellem inder og ydervæg som alt i alt er med til at lyddæmpe huset.
Christina

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2013, 18:06 »
Nej der skal ikke byggetilladelse til, men den gang jeg skulle have høns ringede jeg til kommunen for at høre, hvilke retningslinier der var for hønsehold, hus og gård. -
De havde tilsyneladende noteret det jeg fortalte, for da de ringede om klagen fra naboen, så kunne de gengive det jeg sagde.

Nej jeg har - af hensyn til naboerne - ingen hane. Jeg tænkte bare, at hønsene måske sov lidt længere hvis huset var mørkt, end hvis dagslyset strømmede ind og derved ikke kaglede så tidligt, så de stakkels naboer vågner (har altså stadig svært ved at forstå, at man kan blive irriteret over 5 små dværghøns' hyggelige kaglen... men sådan er vi så forskellige...)
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo