Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd skal???  (Læst 5477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Tynd skal???
« Dato: 18 Juni , 2013, 17:10 »
Så er jeg her lige med endnu et spørgsmål - den ene af mine tre høns lægger konsekvent æg med noget tynd skal. Og en af de to andre lægger æg med "skalsmulder" udenpå skallen. Skallen er tyk nok, men det er som om der er drysset lidt ekstra på, som ikke lige er til at tage af....
De har adgang til skaller - jeg har hældt dem op i en stor underskål og i løbet af få dage er de spredt i hele gården... men hvad kan jeg ellers gøre, og hvorfor mon de lægger disse æg, når den 3. lægger fine æg med almindelig skal?
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
Sv: Tynd skal???
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2013, 18:03 »
Hej

Jeg ved ikke lige med de tynde skaller, men hvis vi mennesker mangler d-vitamin, optager vi ikke kalken så godt, selv om vi indtager den, så vidt jeg ved. Kan det måske være problemet? Hvad fodrer du med, ud over skallerne selvfølgelig?

Det med de sjove pletter oplever jeg også, og jeg tror ikke det betyder noget. Dem af mine der gør det, er på første år i æglægningen, jeg ved ikke om det måske betyder noget.

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2013, 18:41 »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2013, 22:36 »
Tak for jeres svar - ved ikke lige, hvordan man finder ud af, hvorvidt hønen mangler D-vit?
Hvor meget Vispumin og groft salt puttede du i foderet Linda?
Og hvor kan det købes?

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2013, 23:05 »
Prøv om du kan få Vispumin i din lokale foderstofforretning. Ellers kan du få det fra America Thisted. De sender.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2013, 02:30 »
Jeg har fået besked om at (vind)æg med tynd til næsten igen skal er et forholdsvis almindeligt fænomen. Jeg havde selv et spørgsmål omkring lige det og fik besked om at det kan ske i ny og næ.

Knus evt. skaller i hønseguf eller foderet, så du er sikker på at alle får det - det gjorde jeg og jeg har ikke set det siden. Dertil selvfølgelig det foder de skal bruge så de får de vitaminer, olier, mineraler osv. de skal ha.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2013, 22:02 »
Det kan vel heller ikke være D-vitamin mangel, det får man jo fra sollys, blandt andet, og det er nok ikke et problem i de her lange dage. :)
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2013, 10:10 »
Hmm.. jeg er blevet i tvivl om det foder jeg bruger. Det skulle være så godt - Økologisk Natur æg hedder det http://www.landogfritid.dk/p/1504/natur-%C3%A6g-95-kp-15-kg
Men på pakken står der, at det er tilskudsfoder til æglæggende høns - men butikken siger det er fuldfoder.... ???
Herudover får de jo alt det skræl fra køkkenet vi laver, frugt, grønt, og fuld adgang til hele haven - men alligevel..

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2013, 10:45 »
En af mine høner lagde også vindæg et stykke tid. Det gik bare over en dag uden forklaring.
Det lyder ikke til at det har noget med foderet at gøre, hvis du bare blander skallerne i deres mad, tror jeg du bare skal give det lidt tid.
Vindæg kan du du så koge og give hønsene retur :laugh:
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2013, 14:33 »

Tja, hvorfor gør de det... Der kan være mange muligheder...

Nogle høns kan F.eks lægge 3 fine æg, så efterfulgt af et lidt mystisk udseende æg, eller et vindæg, for så atter at vende tilbage til fine æg....

Årsagerne kan vel være mange... Lægger en høne små æg, er risikoen for noget sådan mindre, hvis den så F.eks lægger æg, som i størrelser svinger meget, så er dagen, hvor den lægger et tyndskallet æg, større, hvis den dagen før har lagt et stort æg....

Mine får, som regel, både Vispumin, eller tilsvarende... Skaller, samt kalk løst... Vipumin'en direkte i foderet... Kalk og skaller, direkte på gulvet...

Skallerne er, mærkeligt nok, også brugt af hønen, til at lave pæne glatte æg... Og bruges også, i mangel af bedre i kroen... Og kalken til skelet og skal, samt selvfølgelig, til dannelsen af nye fjer... Ikke bare under fældning, med hele tiden...

Derfra stammer min ide, om at give det på gulvet, for så ser du altid, hvor meget af det, der forsvinder.

Men altså, meget bygger jo på hvad man tror, for jeg har jo ikke lige styr på, om det var hende der lagde et æg på 137 gram, den ene dag, der lagde et vindæg dagen efter.... Men det ville da nok være forståeligt, at et kæmpeæg som dette, kunne bringe lidt uregelmæssigheder ind i produktionen... Æg på 97 - 115 Gram er hverdagskost her... Men altså 137 Gram, får selv mine øjenbryn til at ryge helt over i nakken... For det er altså lidt af et æg.  :)

Så jeg forstår ham i Hirtshals, der var lige ved at tvivle på, om det var en af hans høns, der havde lagt det æg på intet mindre end 155 gram, han fandt en dag...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2013, 14:56 »
Hønsene får ikke nok D-vitamin fra solen, da det er jo kun de bare steder på hønen, hvor den kan få disse.

Anskaf dig noget levertran. Det giver du en gang om uden sammen med noget foderkridt i noget blødfoder. Så har du ingen vindæg.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.