Tja, hvorfor gør de det... Der kan være mange muligheder...
Nogle høns kan F.eks lægge 3 fine æg, så efterfulgt af et lidt mystisk udseende æg, eller et vindæg, for så atter at vende tilbage til fine æg....
Årsagerne kan vel være mange... Lægger en høne små æg, er risikoen for noget sådan mindre, hvis den så F.eks lægger æg, som i størrelser svinger meget, så er dagen, hvor den lægger et tyndskallet æg, større, hvis den dagen før har lagt et stort æg....
Mine får, som regel, både Vispumin, eller tilsvarende... Skaller, samt kalk løst... Vipumin'en direkte i foderet... Kalk og skaller, direkte på gulvet...
Skallerne er, mærkeligt nok, også brugt af hønen, til at lave pæne glatte æg... Og bruges også, i mangel af bedre i kroen... Og kalken til skelet og skal, samt selvfølgelig, til dannelsen af nye fjer... Ikke bare under fældning, med hele tiden...
Derfra stammer min ide, om at give det på gulvet, for så ser du altid, hvor meget af det, der forsvinder.
Men altså, meget bygger jo på hvad man tror, for jeg har jo ikke lige styr på, om det var hende der lagde et æg på 137 gram, den ene dag, der lagde et vindæg dagen efter.... Men det ville da nok være forståeligt, at et kæmpeæg som dette, kunne bringe lidt uregelmæssigheder ind i produktionen... Æg på 97 - 115 Gram er hverdagskost her... Men altså 137 Gram, får selv mine øjenbryn til at ryge helt over i nakken... For det er altså lidt af et æg.

Så jeg forstår ham i Hirtshals, der var lige ved at tvivle på, om det var en af hans høns, der havde lagt det æg på intet mindre end 155 gram, han fandt en dag...
M.V.H....Benny..