Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Planlægning af luksus hønsehus  (Læst 2142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Planlægning af luksus hønsehus
« Dato: 25 Februar , 2009, 19:46 »
 ;D jeg har jo brugt de sidste par dage på at spekulere på hvordan jeg nemmest muligt kan få mig et lækkert hønsehus. Nu har jeg simpelthen fået den ide at jeg vil lave et drivhus/hønsehus kombi. Lækkert for mig, og for hønsene i vinterhalvåret.

Drivhuset er i virkeligheden et ca. 50 år gammelt skur, med fine vinduer i. Indvendig vil jeg hegne et hjørne af på 5-6 m2- fliser som jeg alligevel ikke kan dyrke grøntsager i, og heri skal der indrettes siddepinde, redekasse, foderstation og så videre. Udvendig skal jeg ha hegnet ind til en overdækket gård, til at starte med kun en, men så vil jeg dele den senere hen på foråret så jeg evt. kan skille 2 stammer ad, og der skal også senere bygges et udehus som hønsene kan sove i om sommeren. Lyder det ikke som et hønseparadis? Det bliver ikke kønt at se på da jeg har 10 tommelfingre. Men bare det fungerer og hønsene vil trives.

Jeg går spændt og venter på at kunne komme i jorden. Desværre er det lige den mest skyggefulde del af haven jeg har valgt så jorden er godt frossen lige der, men når jeg får fældet lidt træer så er jeg sikker på at det bliver rigtigt godt at være høne der.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Planlægning af luksus hønsehus
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2009, 20:28 »
Det lyder rigtig godt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2009, 20:33 »
Ej høns med sommer hus  :D det bliver da luksus høns
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2009, 20:43 »
Ja ikke? Godtnok kommer høns med junglen, men tror de vil få det for varmt i et drivhus om sommeren. Men så kan de blive ude i den friske luft. Jeg har heldigvis masser af træ og brædder. Puh ha, ser ikke frem til alle de blå fingre he he.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2009, 21:42 »
I dag fik jeg faktisk gravet 2 stolper ned!  :P
Ingen problem, men så er der jo nogle små træer som står i vejen og må væk. Puh ha, det er sgu nemmere sagt end gjort!

Hvor dybt skal minktråden ned når jeg kommer så langt? Altså for at den røde ikke kan grave sig indenfor? Er det ikke 30cm?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2009, 22:01 »
vi har valgt at lægge fliser omkring hønsegården i stedet, det synes vi var nemmere end at grave tråden ned i jorden..tror godt mikkel kan grave sig ned under de 30 cm, hvis han er i humør til det..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2009, 22:06 »
Vi fravalgte fliser, mest fordi vi har haft en del rottebesøg; af samme årsag står vores hønsehus på pæle.

I en tråd for nogen tid siden var der en der nævnte (Hanne Lottrup?) at hvis man sørger for at det ikke er muligt at grave sig lodret ned under hegnet, opgiver Mikkel Ræv at komme den vej. Måden man sørger for det kan være at lægge fliser langs ydersiden af hønsegården og i stedet for at grave hegnet direkte ned i jorden i stedet vinkler det væk fra hønsegården lige under jordoverfladen, således at fliserne ligger ovenpå hegnet. Ræven vil angiveligt altid forsøge at grave helt inde ved hegnet, og hvis hegnet går væk fra hønsegården under jordoverfladen, vil det jo ikke være muligt, medmindre man bakker et stykke væk og graver en tunnel - og så klog er han vel ikke?!? ???

Husk bare på at hvis man ikke kan komme under, så kan man jo forsøge at komme over, så der skal sikres både ovenfra og nedenfra, hvis man vil være helt sikker!

God fornøjelse med det hele!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2009, 22:09 »
Æv det lyder som en god ide, men jeg har ingen ekstra fliser. Jeg har dog heller ingen tråd men det kan nemmere slæbes hjem.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2009, 23:48 »
Hej Johanne
Min hønsegård er lavet af voliere tråd der er gravet ca 50 cm ned og bøjet rundt om vandrør.
Altså først gravede min helt egen HE MANN en rende hvor tråden skulle ned i. Når hegnet så var monteret bøjede han voliere tråden en enkelt gang rundt om et langt vandrør. Dette for at ræven ikke kunne løfte hegnet hvis den først fik gravet et hul.
Dette er et godt alternativ til fliser. På ydersiden af hegnet ligger så natursten for ikke lige at invitere den til at grave.

Det har virket rigtig godt og ræven har aldrig haft held til at komme ind i gården.
At den så har dyb respekt for min ræve hadende beagle og vist ikke tør opholde sig for længe i haven er en anden historie.
Mine høns skal bare båkke lidt af frygt for noget, så er Toby på pletten.

Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med projektet....
MVH Lene

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2009, 08:32 »
Æv det lyder som en god ide, men jeg har ingen ekstra fliser.

Prøv at kigge under "Gratis" eller "Bortgives" på dba.dk (Den Blå Avis på nettet). Der er det som regel massevis af gratis fliser, bare man gider at hente dem. :P
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2009, 09:07 »
Heldige høns du har....er sikker på at det bliver godt for dem....
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2009, 10:26 »
Problemet er at jeg ikke har bil, så derfor kan jeg ikke køre land og rige rundt og hente fliser :)

Men ideen med tråden og røret er god, kan man evt. vikle tråden om et brædt eller en træstamme og grave den ned? Dem har jeg nemlig flere af.

He he, det bliver også luksus for mig især, for jeg vil kunne fodre høns i tørvejr.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2009, 11:46 »
Træstamme eller brædder vil hurtigt forgå i jorden.
Ring evt. til en lokal vvs mand og hør om han alligevel skal smide nogle vandrør ud fra en opgave, så kan han jo spare besværet med at bortskaffe dem og bare læsse dem af hos dig.
Husk nød lærer nøgen kvinde at spinde !

MVH Lene

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2009, 12:00 »
Uh ha da, god ide Lene! Vi har jo faktisk en vvs mand i byen, som ovenikøbet har lavet en del ting i mit hus. Det ville jo være nemt for os begge, evt ku jeg bare tage trillebøren derned :D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2009, 17:08 »
Velbekommen  ;)
MVH Lene