Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor kræsne/besværglige er høns med deres redekasse?  (Læst 1762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Jeg har købt 3 opbevaringsbaljer i Jysk, det er dem nogle har i haven, andre bruger den til legetøj eller vasketøjskurv, denne uges reklame i jysk på side 13, de står godt nok til 50 stk, men jeg fik 3 for 100..

men min tanke er at de er gode at rengøre, og forhåbentlig kan hønsene lide dem  ;)

Men hvad siger I ?
kan de bruges? elelrs skal jeg bare give mine små drenge dem til legetøj?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Hvor kræsne/besværglige er høns med deres redekasse?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2013, 18:31 »

Huh, det kan siges meget kort... Høns er meget lidt kræsne.... Så bare det at komme til at sætte en katte transportkasse i åben tilstand, et sted hvor der kan komme høns, så kig ind i den, før du vender den om, der kan nemt risikere, at komme både æg og høns ud...

Mine kasser er noget tilfældigt sammentømret noget... Så lægger jeg plastic i bunden, og når der så skal gøres rent i kassen, tager jeg fat i plastic'en og trækker det hele ud... Så nyt plast og andet indhold.... Det er nemt og hurtigt.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2013, 18:34 »
Hei Benny

Det var også pga rengøringen jeg valgte plastikbaljer til dem  :)
men lyder godt de ikke er ktæsne, så må jeg jo vente og se om de hopper op i den eller jeg skal skære lidt at toppen
Christina

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2013, 11:04 »
Hej Christina

Er kassen stor nok, lægger du den bare på siden... Er den dyb nok, så sæt et stykke stof ned foran åbningen når de har indtaget kassen... Men ikke mere, end den der ligger der, kan kigge ud.. Høns elsker at gemme sig... Og de vil gerne ligge og råhygge inde i kasserne... Så at have rigeligt af dem, er ingen dårlig ting... Og en anden ting, som jeg i hvert fald har gjort forkert.... Mine kasser er for store ( Selvfølgelig i kombination med for mange høns ) så der ofte ligger både to og tre høns i samme kasse... Socialt er det sikkert dejligt for hønsene, men det koster i den anden ende, for de ødelægger for mange æg.

M.V.H....Benny..

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2013, 11:54 »
Hej Benny, jeg har lgie prøvet at lægge den ned på siden, så venter jeg og ser om de heller vil den stilling, for de har ikke brugt den fra i går til i dag  :(
Christina

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2013, 12:26 »
Hej Christina

Nu skal du jo ikke fare for hurtigt frem, for du har jo kun nogle få høns, og derfor vil presset på kasserne jo fortrinsvis blive lagt af dem, der vil lægge æg.  Så hvis du kun har F.eks 2 æg, så er der jo altså kun 2 høns, der har ledt efter et egnet sted, og et sted, de kan lide at være....

Og lige som alle andre dyr, flytter de jo ikke, før de er sikre på, at det nye sted virker mere tillokkende end det, de hidtil har benyttet...

Somme tider, skal mine erfaringer jo også lige tages med et gran salt... Ikke fordi jeg lyver for dig, men der er jo forskel på at have 50 eller 5 høns... Det får hønsene til at optræde anderledes... Lige ledes er der forskel på, hvis dine er begrænset til et lille hønsehus, med en tilsvarende lille hønsegård, og til mine, som har deres rum, og ellers derudover er fritgående... Lige som der sikkert også er forskel på, at dem du har, nok er mere Prydhøns, og mine er udprægede æglæggere... Og selv om jeg har, F.eks 10 redekasser til 50 høns, så er der stadig 3, der foretrækker at snige sig ind i garagerne, og lægge deres æg der, og somme tider finder jeg også et par æg i stauderne eller inde mellem træerne.... Og tja, så er der jo dem, jeg aldrig finder, fordi hundene fandt dem først... Og altså, der er velopdragne til husbehov, men ligefrem Engle... Det er vist lige knap nok  :laugh:  :laugh:  :police:

M.V.H....Benny..

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2013, 13:30 »
åhh, lige nu er de jo kun små patte-høns  ;) de er slet ikke store nok til at lægge æg endnu, men mine plymoythér ligger i en papkasse med halm og sover om natten, det er min araucana og grünelæggeren som er ved at nå det sted i deres liv hvor de lægge æg,..... hvis de altså gider det pjat  ;D
Christina

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2013, 13:59 »
Høns er ikke fordringsfulde overhovedet mht. redekasse/redeplads, desværre kan man under tiden sige, idet fritgående høns kan finde på at lægge æggende de mest mystiske (og for høns spændende og fredsfyldte) steder. Og så går man og leder og leder efter æg ;D

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2013, 14:54 »
Jeg har også prøvet lidt forskellige redekasser. Det hjælper at lægge et par æg derind, så de ved hvor der forventes æglægning. Derimod har jeg prøvet at lave om, så de ikke har den vante kasse mere. Så bliver der ballade. En råben og skrigen og en hane som prøver at dæmpe gemytterne.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2013, 21:10 »
 :) Det lyder som om at det er rimelig let at få dem i hvilken som helst kasse  :)
De skal (når de 5 små fede er store nok) gå i hele haven, men pt er det hønsegård og indelukket i huset til natten  :)

men mht æglægning, så lægger de vel æg inden de bliver lukket ud af huset om morgen??? så jeg ikke skal rende hele haven rundt og lede efter æg  :D
Christina

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2013, 21:15 »
Mine er først ude en smut, spiser morgenmad og ser om der er sket noget i løbet af natten, kommet en spændende bille, måske skal der graves lidt. Når de har fået fyldt kroen, går de ind og lægger sig. Nogle gange bliver den sidste først færdig om eftermiddagen.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2013, 21:17 »
Mine Orpington høns lægger ikke æg på samme tid daglig, det ligesom forskydes, så ikke alle lægger æg om morgenen. Mange æg lægges også om eftermiddagen her, endda også sidst på eftermiddagen.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2013, 21:28 »
Mine Orpington høns lægger ikke æg på samme tid daglig, det ligesom forskydes, så ikke alle lægger æg om morgenen. Mange æg lægges også om eftermiddagen her, endda også sidst på eftermiddagen.

oaky, så lærte jeg det  /o troede godt nok de lagde æg om morgen  ??? ???
Christina

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2013, 22:12 »
Der går som regel 26-28 timer mellem hvert æg, dvs. hvis ægget kommer om morgenen den 1. dag, vil det komme lidt senere den næste dag osv. indtil det bliver så sent, at hønen ikke lægger æg den dag og springer over, men til gengæld kommer ægget meget tidligt den efterfølgende dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #14 Dato: 18 Juni , 2013, 22:16 »
Der går som regel 26-28 timer mellem hvert æg, dvs. hvis ægget kommer om morgenen den 1. dag, vil det komme lidt senere den næste dag osv. indtil det bliver så sent, at hønen ikke lægger æg den dag og springer over, men til gengæld kommer ægget meget tidligt den efterfølgende dag.

/o
Christina