Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En skruk i huset...  (Læst 1743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
En skruk i huset...
« Dato: 25 Februar , 2009, 17:56 »
...ja og det er altså ikke mig, for det er i hønsehuset  :D

Det er en af mine landhøns-chabo blanding - vi kalder hende Hystrella, for hun er lidt af en hidsig prop og er hurtigt ude med næbbet, hvis hun ikke er tilfreds med med andre høns' opførsel! Hun står først i køen til gryden til foråret. Men lige nu ligger hun altså og ligner - som I alle har sagt - en punkteret badebold på reden.

Hun lå der allerede i går aftes, da jeg kom ned for at sætte silkerne på pind i forbindelse med operation silker-på-pind. Hun røg med i operationen efter at have hakket gevaldigt efter mig. I morges var hun ude som normalt, men her til eftermiddag, lå hun derinde på dagens æg-ration og et kunstigt æg, vi har liggende i reden, så de ikke lægger dem alle andre steder.

Om lidt ryger hun igen med i operation Silker-på-pind (3 af silkerne har STADÌG ikke fattet projektet) og i morgen må jeg så ud og købe mig en stor spand hun kan bo under en dags tid eller hvor længe hun nu er om at forstå det. Det huer mig ikke, men efter de skrækhistorier jeg har hørt herinde, tør jeg ikke lade hende ligge og jeg synes det er liiiige tidligt nok til kyller.

Jeg håber, hun hurtigt fatter det...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: En skruk i huset...
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2009, 20:15 »
Vi håber på det lykkes :D.. Både operation afskrukning og operation silke :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2009, 20:34 »
Enig!

Hvor er det ærgerligt, at hun ikke kunne vente, til det bliver lunere i vejret.  Jeg kan godt forstå, at du vil vente efter at have læst alle rædselsskildringerne her.  Jeg har fundet ud af, at jeg er alt for meget kylling til at have småbitte kyller på matriklen.  Jeg ville blive nødt til at rykke ud i hønsehuset, mens de voksede til, så der ikke kunne ske dem noget.  Derfor ingen hane her. ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2009, 20:38 »
Lise, vi har nogle naboer, der også har høns men uden hane - de oplever alligevel skrukke høns. Så det handler åbenbart ikke om at æggene er befrugtede eller ej.  ;)

Mht. afskrukning, har jeg hørt (og også erfaret), at det går hurtigst jo før man kommer igang efter damen er "punkteret"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2009, 21:19 »
Om lidt ryger hun igen med i operation Silker-på-pind (3 af silkerne har STADÌG ikke fattet projektet)

Samme operation foregår i mit hønsehus hver eneste aften. Ud af de 5 høns er der nu 2-3 stk, der har fanget budskabet. Når jeg går ud for at lukke for dem, sidder disse høns på pinden (der kun er 50-60 cm oppe, da de jo ikke flyver) og 2-3 er krøbet sammen i en redekasse. Det er sjovt nok redekasse nr 2 de bruger som soveværelse og redekasse nr 1, der bruges til at lægge æg i.  ::) Nå, men den ene (eller to) af dem der ikke er på pind, placeres på pind efter lidt flaksen med vingerne og finden balance. Det er den ene eller begge af de store kyllinger fra efteråret, der ikke helt har fattet at høns sover på pind. Det lagres vel i deres ikke udpræget veludviklede hjerne på et eller andet tidspunkt.

Den sidste høne, der ikke hopper op på pinden, har en gyldig undskyldning. Jeg har fundet ud af at hun enten er blind, eller i hvert fald meget svagtseende på det ene øje. Det er sløret og blåligt og hun reagerer ikke på bevægelse fra den side. Hun virker dog ikke til at de generer hende og hun fungerer helt almindeligt i flokken - bevæger sig bare lidt længsommere rundt ude i haven og kigger meget nøje ned i jorden med det "gode" inden hun hakker efter mad.  :o
Den kære Skippers (det er Silas' høne) har svært ved at sigte og ramme siddepinden, hvis hun skal op og ned fra den og derfor får hun lov at ligge i redekassen om natten. Også selv om hun skider den godt og grundigt til.  ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2009, 23:18 »
Hvorfor er det så vigtigt at de skal på pind? Da jeg havde høns som barn bestemte hønsene om de ville sove oppe eller nede?  ???
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2009, 08:49 »
Jeg ved heller ikke om hønsene bliver lykkeligere af, at sove på pinden eller ej, ;) men kan da helt sikkert sige at det er mere "renligt" at de befinder sig der om natten. Så ryger klatterne ned under pinden og er nemme lige at rive sammen, så der er mere lækkert i huset.

Sover hønsene i redekassen, som et par af mine gerne gør, svinger de ikke måsen ud over kanten, når de skal berige verden med en lille klat. Den lægger de hjertens gerne i selvsamme rede, som de et øjeblik senere lægger sig ned i igen.  ::)

- Og som det gamle ord siger, så "at skide i egen rede" ikke skidesmart. Redekassen, og evt. senere lagt æg, bliver griset og hønen bliver ligeså i sin fjerdragt.  :-\
Mange hilsner
Stinne

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2009, 09:02 »
Har også lige haft 4 skrukker .De fik lige 2-3 dage under en spand,så var de ovre det sjov.
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2009, 09:18 »
Frk. Olsen - jeg vil bare fortælle, at jeg er igang med et nøjagtigt lignende projekt med mine nye silker.
Jeg har nu fire ud af fem på pind.

Jeg fik dem for ca tre uger siden, og den første aften satte de sig tilrette helt klemt sammen i hønselemshullet. En af dem endda udenfor, for så stor er lemmen heller ikke. Nå - løfte op en efter en på pind og lukke lemmen.

Næste aften sad en på pind og fire var klemt sammen i hullet. Løfte op en efter en på pind og lukke lemmen.

Gentagelse gentagelse.

I aftes sad fire på pind og kun en i hullet. Løfte op og lukke lemmen.

Så jeg er optimistisk!  :D

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2009, 19:00 »
Grunden til at mine silker nu trænes til at sidde på pind er netop, som Stinne skriver - de ville helst sove i redekassen og oversked den derved  :-\

Da jeg fik silkerne havde jeg læst, at de helst ikke ville sidde på pind, derfor fik de lov at sove på "gulvet", som endda blev isoleret af samme årsag (minus redekassen, som de jo ikke skulle ligge i!!!). Jeg blev dog mere og mere træt af det svineri i redekassen.

Der var kun 1 pind i huset og den boede landhønsene på. En aften opdagede jeg, at nogen af silkerne havde sat sig på pinden inden landhønsene kom ind - altså de ville gerne sove på pind og jeg øjnede straks en vej ud af svineriet. Men da landhønsene gik i seng, blev silkerne sendt på gulvet.
Derfor opsatte jeg endnu en pind i huset. Den havde dog tilsyneladende ingen interesse, derfor startede jeg operation Silker-på-pind. Det går langsomt fremad... Silkerne er overladt til den nye pind, så der skal sidde 6 silker på 70 cm, mens de 4 landhøns breder sig på deres. Godt nok er silkerne små, men de sidder nu RET tæt og jeg tror ikke de helt selv kan komme op og sidde så tæt - derfor plejer der at være en 2 stykker på gulvet hver aften - men ikke de samme...
Jeg ved ikke om det kun er mine høns eller om racerne ikke passer sammen - i hvert fald er de to racer ikke særlig sociale. Det er helt klart landhønsene der bestemmer... ???
Jeg håber dog en dag, at de kan enes så meget, at de kan dele pind, men nu har de boet sammen i snart 2½ månede, så sandsynligheden er ikke stor. Men jeg sætter nogle af silkerne op på landhønsenes pind hver aften, for når først de sover, er der ingen problemer. Håber de en dag accepterer hinanden...Er mine landhøns nogle kællinger eller er det normalt???

Mht. madam skruk, så fatter jeg ikke en disse af hendes skukkeri. Hver morgen når jeg kommer derned går hun ude i gården med de andre og ser veltilfreds ud. Om eftermiddagen ligger hun punkteret og ruger på dagens ægproduktion. Hvis jeg åbner til huset (for at proppe hende i en sort spand) suser hun ud af huset og går rundt, som om intet er hændt resten af dagen. Åbner jeg gårddøren, så de kan gå i haven, er hun også straks ude af reden og ude med de andre. Om aftenen ligger hun nogen gange i reden igen, så ryger hun en tur på pind igen med de andre.
MEGET MÆRKELIG HØNE!!!

Pøj Pøj Susanne - jeg håber, at du nu er nået så langt, som til "bare" at kan lukke lemmen :)
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2009, 16:56 »
Hver morgen når jeg kommer derned går hun ude i gården med de andre og ser veltilfreds ud. Om eftermiddagen ligger hun punkteret og ruger på dagens ægproduktion. Hvis jeg åbner til huset (for at proppe hende i en sort spand) suser hun ud af huset og går rundt, som om intet er hændt resten af dagen.

Det er da en rigtig skøn prima donna, du har der. Eller skabs-skruk ::)
Mange hilsner
Stinne

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2009, 17:29 »
Ja, hun er håbløs... ::)

Men tilsyneladende er hun færdig med at skrukke, for de to sidste eftermiddage har jeg IKKE fundet hende på dagens ægproduktion <M Måske var det nok bare at true hende med at komme under spanden  :D
Mange hilsner Rikke

1.0 dværg?vædder - Carlo