Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næste projekt: Kyllingehus - placering, størrelse, højde, rengøring  (Læst 17188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Hejsa

Så er det store projekt hønsehus og hønsegård ved at være tilendebragt, og vores 7 kyller bor der nu på 3. uge.  Desværre fik vi en hård start og måtte aflive den ene efter kun godt en uge  :'(  ... men de sidste ser ud til at stortrives og kommer spurtende gennem græsset, når jeg kommer ud i gården med godbidder  *b

Der er (i hvert fald) 1 hane blandt Maranerne, og aftalen med naboen går nu på, at vi ser tiden an ... om hanegal bliver et problem.  DET betyder, at der er mulighed for vores helt egne små kyller på et tidspunkt  *p *p *p

Så derfor går jeg nu med planer om at lave et kyllingehus, så det er klart, når den tid kommer (det er jo nemmest at lave her om sommeren).

Mine tanker er følgende:

A)  Placering
- enten som et separat hus til venstre for hønsehuset  (sol det meste af dagen) med egen lille hønsegård
- eller som et lille hus udenfor hønsegården i den ende, hvor lågen er (skygge det meste af dagen), og så med åbning ind i hønsegården (laver et lille hul i hegnet hvor døren til kyllingehuset er), hvor jeg så vil lave en lille kyllingeindhegning i den store hønsegård (kan fjernes, når der ikke er kyllinger)
- hvad vil være mest optimalt ?

B)  Størrelse
Hvor stort skal sådan et kyllingehus være ?  ... havde forestillet mig noget i retning af 1 m2 ?

C)  Højde på huset
Hvis der nu ikke er en skruk, og jeg skal have daggamle kyllinger, så skal der jo være højde nok på til en varmelampe kan hænge der ... så det skal vel nærmest være 1 m. højt ... eller hvad ?

D)  Rengøring
Hvordan indretter jeg det bedst med åbning, så det er nemt at rengøre og komme til udskiftning af vand / mad ?

Jeg håber på nogle dejlige input fra jer .... :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline lonekær

• Passiv bruger
Huset bliver for lille. Høns skal have 0.7 kvm pr dyr.  Du skal nok også have lidt højde på, så siddepindene kan komme op . Det er nok også rart at du kan stå oprejst derinde, det gør rengøring lidt nemmere, men du kan også klodse huset op og så er der plads til sandbad under huset og det er mere rygvenligt at rense ud i.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Connie

• Bruger
Hej Lone
Tak for dit svar ... jeg får indtryk af, at du taler om et hønsehus.  Det er ikke det, der er tale om ... der er tale om et lille kyllingehus / skrukhus, som kun skal bruges til kyllingerne er store nok til at gå med de store ...
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline alex1981

• Passiv bruger
hvor mange kyllinger vil du har??

1x1 m er fint nok og 75cm i højde, hvor den skal placeres, den side hvor der er mest sol

Offline Connie

• Bruger
hvor mange kyllinger vil du har??

1x1 m er fint nok og 75cm i højde, hvor den skal placeres, den side hvor der er mest sol

De kyller jeg har nu er jo de første fjerkræ overhovedet, så de bor i hønsehuset. 
Det er mere til fremtidigt brug, og der ved jeg jo ikke, hvor mange kyller der måtte komme ... afhænger jo lidt af, om hønsene bliver skruk ... men med en hane i den nuværende kyllingeflok, så er der jo muligheder  ;)

Hvor mange kyller, kan der være på 1x1m  (med og uden skruk) ?

0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline alex1981

• Passiv bruger
50 i den første 2-3 uge
5 store kyller af kæmpe race vil jeg tro

Offline Connie

• Bruger
5 store kyller af kæmpe race vil jeg tro

... og hvor længe er kyller "store" ... altså indtil de skal sættes sammen med de andre høns ?

Fordelen ved at have kyllehuset på skyggesiden var, at de så ville kunne se hønsene (og omvendt), da de ville gå i et indelukke i den store hønsegård, og så kunne de vænne sig til hinanden, og en sammenføring ville blive lettere (det var i hvert fald min tanke).

Men du synes, det er en dårlig ide at sætte kyllehuset i skyggen (jeg er vist lige lidt tykpandet  :-[ ) ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline alex1981

• Passiv bruger
de elske solvejr dog heller ikke 30grader

3-4 måneder

Offline Connie

• Bruger
de elske solvejr dog heller ikke 30grader

3-4 måneder

hmmm ... kunne lyde som om, jeg lige skulle tage min plan om at kombinere det med den eksisterende hønsegård op til revision ...
Går en sammenføring godt, altså hvor de ikke har gået op og ned ad hinanden og set hinanden an ?

og 5 stk. 3-4 mdr. gamle kyllinger er jo ikke mange ... måske det skal være lidt større så ... så der kan være 10 kyllinger derinde ...  5 kyllinger er vel ikke ret mange, tænker jeg ...
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline alex1981

• Passiv bruger
næ 5 er alt for lidt, jeg har presset 20 i en 2kvm kyllerhus med stor løbegård det går fint nok intil de blive slagtet

Offline Connie

• Bruger
næ 5 er alt for lidt, jeg har presset 20 i en 2kvm kyllerhus med stor løbegård det går fint nok intil de blive slagtet

Tak for alle dine svar ... det er pudsigt som et svar avler et nyt spørgsmål ...

Hvad er en "stor" løbegård i denne sammenhæng ? 
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Tak for alle dine svar ... det er pudsigt som et svar avler et nyt spørgsmål ...

Hvad er en "stor" løbegård i denne sammenhæng ? 

Det er et lidt flydende begreb, men så meget som du kan afse til det. Hvis du laver en hønsefræser kan du jo flytte den efter vind og vejr og hvor der lige er græs eller trænger til og blive luget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
Det var da en rigtig god ide, Jes  /o

Hvor stor skal en hønsefræser være, for f.eks. at rumme skruk og hendes (op til 10, hvis hun kan ligge på så mange), indtil de kan sættes sammen med de øvrige høns ?  (formoder at det er i 4 mdr. alderen)
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2013, 20:40 Fra Connie »
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Hej Connie,
Jeg har lavet det meget simpelt.
Som rede en stor plastikdunk, 20-30l, som står i en kaninløbegård. En plade ovenpå som tag. Hvis det blæser meget, kan man lave læ med en væg eller to.
Som løbegård har jeg brugt en rulle kyllingetråd og et stort jordbærnet over.

Alt er fra Harald Nyborg .
Ikke så kønt men det virker :laugh:
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Connie

• Bruger
Smart Ilse  /o

Så kan de jo bare så ude i haven et sted ... mens de andre høns kan kigge på dem, når de er lukket ud i haven også...

Hvor mange går de i den indhegning  - og hvornår lukker du kyllerne ud blandt de andre høns ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner